در صحن شورا تصویب شد:

افزایش ۱۸ درصدی بهای خدمات مدیریت پسماند تصویب شد

کدخبر: 2089309

حافظی در توضیح لایحه "اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای مدیریت پسماند"، گفت: بهای هزینه جمع‌آوری و حمل یک کیلو گرم پسماند عادی در شهریورماه سال ۹۴، ۴۲۷ تومان و هزینه دفع یک کیلوگرم پسماند عادی در شهر تهران نیز ۲۵۵ تومان مصوب شد. برای امسال این بها با ۱۰ درصد افزایش در هزینه جمع‌آوری، ۴۷۰ تومان و در دفع پسماند، ۲۸۰ تومان پیشنهاد می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رحمت اله حافظی در توضیح لایحه "اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای مدیریت پسماند"، گفت: بهای هزینه جمع آوری و حمل یک کیلو گرم پسماند عادی در شهریورماه سال 94 ، 427 تومان و هزینه دفع یک کیلوگرم پسماند عادی در شهر تهران نیز 255 تومان مصوب شد. برای امسال این بها با ده در صد افزایش در هزینه جمع آوری، 470 تومان و در دفع پسماند، 280 تومان پیشنهاد می شود.

حافظی اعلام کرد: سازمان مدیریت پسماند مکلف است تا پایان سال 96 نسبت به اجرایی شدن کامل تفکیک از مبدا در 70 ناحیه شهرداری اقدام و تغییر در اخذ بهای خدمات در سنوات بعدی منوط به اجرایی شدن تفکیک از مبدا خواهد بود.

در ادامه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص جمع بندی این کمیسیون ، گفت : شهرداری لایحه خود را براساس قیمت تمام شده ارائه داده که افزایشی قیمت بالایی می شد اما ما در کمیسیون ، براساس عملکرد سازمان و نیز بودجه پیش بینی شده سازمان پسماند در سال 96 که مورد تایید کمیسیون سلامت شورا نیز بود و با بررسی کارشناسی که انجام دادیم به عدد 18 درصد رسیدیم .

حجت الاسلام ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به موضوع تفکیک زباله از مبداء ، اظهار داشت : همانطور که همه می دانید این موضوع باید فرهنگ سازی شود و ما در شورا مصوبه ای در این خصوص داریم که بر سه اصل تفکیک زباله از مبدا، ، تقلیل زباله و تشویق شهروندان جهت پرداخت عوارض پسماند تاکید دارد که اعتبار آن نیز 10 درصد از بودجه سازمان پسماند است که به این امر اختصاص یابد اما متاسفانه بودجه این مصوبه پرداخت نشده است.

در ادامه محمد مهدی تندگویان با اشاره به اینکه موضوع زباله در دنیا جزء در آمد های پایدار شهری است خطاب به شهرداری، گفت: بلاخره ما کی از زباله های این شهر می توانیم به سمت کسب در آمد های پایدار برویم ؟

وی با اشاره به اینکه تهران جزو کلان شهرهای پر زباله است ، گفت: موضوع تفکیک زباله از مبداء و استفاده از فناوری در زباله کی حل خواهد شد؟ از شهرداری می خواهیم با توجه به اینکه یک دهه مدیریت آن تغییر نکرده است ،در گزارشی به شورا علت محقق شدن این دو موضوع را ارئه کند.

انصاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران ،اظهار داشت: زباله منابع درآمدی فوق العاده ای با فناوری نوین به دست خواهد داد که کشور ما سالها در استفاده از این بحث مغفول بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از شرایط پس از برجام استفاده از فایناس و ظرفیت های خارجی در این زمینه است که باید شرایط استفاده از این فضا را برای شهرداری فراهم کینم.

معصومه آباد رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا نیز اظهار داشت: طی این سالها که از اجرای برنامه های حوزه زباله و تفکیک از مبدا از سوی شهرداری تهران می گذرد دو رویکرد کاهش حجم زباله در مقایسه با افزایش حجم تفکیک از مبدا مد نظر بود که متاسفانه با آمار هایی که ارائه می شود این روند نتیجه عکس داشته است چراکه با افزایش تفکیک زباله ما با افزایش آمار تولید زباله هم مواجه هستیم.

رییس کمیته ایمنی شورا در ادامه تاکید کرد: در شرایطی با افزایش هزینه خدمات پسماند موافق خواهیم بود که روند فوق به سمت کاهش تولید زباله و افزایش تفکیک در مبداء حرکت کند در غیر این صورت منطقی پشت افزایش نرخ ارائه خدمات حمل پسماند وجود ندارد.

احمد حکیمی پور دیگر عضو شورا نیز با اشاره به اینکه این موضوع از دوره اول در مدیریت شهری مطرح بوده است ، گفت: در دوره اول شورا به دنبال بحث درآمدزا بودن موضوع زباله ها بودیم اما تاکنون این موضوع مغفول مانده است در صورتی که در تمام دنیا زباله ها در امد پایدار شهری هستند نه هزینه؟

وی افزود با توجه به اینکه بخش خصوصی حاضر است جمع آوری ،تفکیک و حمل زباله ها را انجام دهد و حتی به شهرداری نیز پول بدهد اما این موضوع هنوز برای شهرداری هزینه بر است، این موضوع کی می خواهد حل شود؟

مهدی چمران در توضیح این معضل گفت: این موضوع در کمیسیون خاص دولت با حضور وزرا مطرح شد و بحث های مفصلی نه تنها در خصوص تهران بلکه شهرهای شمالی نیز مطرح شد اما مشکل اینجاست که وزارت نیرو باید برق تولیدی از زباله سوزها را به قیمت تمام شده خریدراری کند که این کار انجام نشده است و همین گونه باقی مانده است.

در پایان پس از بحث و بررسی لایحه " اصلاحیه مصوبه محاسبه اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند" که شامل هزینه جمع آوری، حمل و دفع زباله عادی می شود با 18 درصد افزایش به تصویب رسید.

ارسال نظر: