وقتی روغن جامد در رسانه ملی تبلیغ و سلامت مردم بازیچه می‌شود

سال‌ها تلاش و اقدام در ترویج حذف روغن جامد بر باد رفت!

روغن جامد

در حالی که شورای عالی سلامت و امنیت غذایی طی دستوری به تولیدکنندگان روغن‌های خوراکی، خواستار توقف تولید روغن‌های جامد شده بود یک تولیدکننده روغن جامد نه تنها خیال توقف تولید را ندارد بلکه به تازگی و در عین ناباوری شاهد تبلیغ محصولات جامد خود در صداو سیما هستیم!

به گزارش «نسیم آنلاین»، بر اساس تصمیم اتخاذ شده در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، تولید روغن خوراکی نیمه جامد قرار بود تا پایان امسال در تمام شرکت های تولید کننده روغن خوراکی در کشور متوقف می شد و از خیلی قبل تر هم تبلیغات این مدل روغن ها نیز در رسانه ها ممنوع اعلام شده است.

تهیه و توزیع روغن جامد و نیمه جامد خوراکی حدود 3 دهه است که در کشورهای پیشرفته و اروپایی ممنوع شده است چرا که کارشناسان معتقدند این روغن ها به دلیل دارا بودن لینولنیک اسید(امگا3) بیش از 3درصدی و وجود طعم دهنده، برای سرخ کردن نمی تواند مناسب باشد.

جالب تر آن که این روغن ها حتی در کشورهای عربی نیز ممنوع شده است؛ مساله ای که با وجود حضور سهام داران با ملیت عربی در هیئت مدیره شرکت تولیدکننده و تبلیغ کننده روغن جامد(شرکت ص.ب که محصولات با نام های ب، ل و ... عرضه می کند) سوالات بی جوابی را برای مصرف کنندگان بوجود آورده است.

تبلیغات این روغن در بیلبوردها و رسانه ملی در حالی انجام می شود که شرکت تولید کننده این روغن های ممنوعه در تبلیغات خود به نوعی به دنبال القاء سالم بودن روغن های خود بوده و این در صورتی است که تاکنون هیچ منبع رسمی و معتبر داخلی و خارجی رای به سالم بودن روغن های نیمه جامد نداده است!

کارشناسان تغذیه می گویند: در تمامی روغن های جامد که در قوطی های حلب بسته بندی می شود به دلیل این که از مخلوط روغن های بازیافتی و فسادپذیر که بوی بسیار بدی دارند استفاده می شود، تولیدکنندگان آن به ناچار مجبور به استفاده از اسانس های شیمیایی با طعم روغن حیوانی و زعفران هستند تا مصرف کننده متوجه بوی بد این روغن ها نشود!

حال باید پرسید که چرا دستگاه های نظارتی نمی خواهند یا نمی توانند بر تصمیمات غیر منطقی این تولید کننده روغن که برعکس مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذائی اتخاذ می شود و زحمات چندین ساله نظام سلامت در تغییر رویکرد مردم در استفاده از روغن های مایع را بر باد می دهد، عکس العمل مناسبی داشته باشند!

یادآور می شود که به گفته مسئولان سازمان صداوسیما تبلیغ این روغن جامد(روغن ل) در رسانه ملی بر مبنای نامه سازمان غذاو دارو اجازه پخش گرفته است!

منبع: شفاف

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد: ۲۰ کارشناس و صاحب‌نظر سیاسی و رسانه‌ای در خصوص مناظره دیروز چه گفتند:

"باخت روحانی" در مناظره اول

معیشت مردم با خواسته امام همخوانی ندارد/ 30 درصد جوانان بیکارند/ نیازمند یک تحول جدی در مدیریت اجرایی کشور هستیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که زندگی و معیشت و اقتصاد و سرمایه مردم در شرایطی است که با خواسته امام و شهدا و قوانین اصلی کشور همخوانی ندارد.

عبور اصلاح‌طلبان از روحانی به جهانگیری

حضور بی‌فروغ روحانی در مناظره جمعه که با عصبانیت و لرزش دست همراه بود به همراه حرارت جهانگیری در مناظره‌ کار را به آنجا رسانده است که در نظرسنجی‌هایی که از زمان پایان مناظره تاکنون در میان رسانه‌های اصلاح‌طلب انجام می‌شود جهانگیری با اختلاف بالا روحانی را پشت سر بگذارد.

اکثر برندهای معروف داخلی مانند ارج و آزمایش در این دولت تعطیل شدند

عبدی گفت: وقتی مشاور آقای رئیس جمهور مزیت نسبی ما را در آبگوشت و قرمه سبزی می دید یعنی دولت به تولید باور ندارد. تا وقتی دولت فقط به فکر خام فروشی باشد معلوم است که نمی تواند شغل درست کند.

مهم‌ترین مطالب سرویس

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد:
۱۵ اردیبهشت آغاز پیش ثبت‌نام طرح جریمه غیبت سربازی
معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان:
غلظت ریزگردها در آبادان ۸ برابر حد مجاز
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران:
اجازه تبلیغات به نامزدها در نمایشگاه کتاب داده نمی‌شود
مشاور سازمان سنجش خبر داد:
آغاز انتخاب رشته دکتری ۹۶ از امروز
رستگاری خبر داد:
هوای پایتخت سالم است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین