انتقاد مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی دام از بی‌تدبیری دولت در گرانی گوشت در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

وزارت صنعت بازار را رها کرد، گوشت به ۴۷ هزار تومان رسید!/ کمبود تولید و عرضه گوشت قیمت را بالا برد

کدخبر: 2089817

دولت گفت: دولت ظاهرا اقداماتی انجام داده ولی گرانی گوشت همچنان وجود دارد و این اقدامات نتوانسته جلوی گرانی گوشت را بگیرد به طوری که متاسفانه در برخی نقاط قیمت گوشت تا ۴۵ یا ۴۷ هزار تومان هم رسیده است.

صدراله دولت مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص دلایل گرانی گوشت در ماههای گذشته اظهار کرد: دلیل اصلی گرانی گوشت، کمبود تولید و عرضه نسبت به میزان تقاضا در فصل زمستان است، زیرا پرمصرف ترین فصل برای مصرف گوشت فصل سرما و زمستان است. وی افزود: از طرف دیگر کم تولیدترین فصل برای تولید گوشت هم فصل زمستان است. بنابراین دلیل اصلی گرانی گوشت عدم تعادل بین عرضه و تقاضاست. دولت باید از قبل پیش بینی این مسئله را می‌کرد و ذخیره های گوشت منجمد خود را جمع آوری می کرد تا در شبکه های توزیع عرضه عرضه شود.

اقدامات دولت نتوانسته جلوی گرانی گوشت را بگیرد

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام بیان کرد: به نظر می‌رسد حجم گوشت ذخیره شده برای تنظیم بازار به حدی نبوده است که بتواند به نیاز بازار پاسخ دهد. دولت ظاهرا اقداماتی انجام داده ولی گرانی گوشت همچنان وجود دارد و این اقدامات نتوانسته جلوی گرانی گوشت را بگیرد به طوری که متاسفانه در برخی نقاط قیمت گوشت تا 45 یا 47 هزار تومان هم رسیده است. دولت خاطرنشان کرد: در حال حاضر گوشت گرم از خارج و یا از طریق استان سیستان و بلوچستان وارد بازار می شود، ولی حجم آن به حدی نیست که پاسخگوی نیاز مازاد بازار باشد و یا بتواند بر افزایش قیمتی که اتفاق افتاده تاثیر گذار باشد. گوشت به همان قیمت 33 هزار تومانی که آقای جهانگیری در تلویزیون اعلام کردند به میزان اندکی در حال عرضه شدن است، اما این میزان عرضه نمی تواند جلوی گوشت گرانی که امروز در اکثر مراکز فروش تهران وجود دارد را بگیرد.

افزایش تعرفه واردات گوشت بر گرانی‌های اخیر تاثیر دارد

وی با انتقاد از افزایش تعرفه واردات گوشت به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: در شهریور ماه دولت تعرفه واردات گوشت منجمد را بالا برد و اخیرا هم در موج کاهش تعرفه واردات کالاهای اساسی همچنان تعرفه واردات گوشت را بالا نگه داشته، بنابراین این مسئله توانسته قیمت گوشت را تحت تاثیر قرار دهد. تصمیم گیرندگان حاضر در دولت باید در خصوص چرایی عدم پایین آوردن تعرفه گوشت پاسخ دهند.

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص دلیل گرانی‌های اخیر کالاهای اساسی مردم گفت: گرانی های اخیر به دلیل ناهماهنگی هایی است که در متولیان تنظیم بازاری دولت وجود دارد چون تنظیم بازار یک موضوع چند وجهی است. همه دستگاهها باید متناسب با وظیفه‌ای که دارند با هم هماهنگ باشند و وظیفه خود را انجام دهند تا تنظیم بازار محقق شود.

مسئولین در سه سال اخیر از تنظیم بازار غفلت کردند

دولت تصریح کرد: در 3 سال اخیر به دلیل رکودی که در بازار حاکم است، مسئولین تا حدودی خیالشان نسبت به گران نشدن کالاهای اساسی راحت بود. همین طرز تفکر باعث می‌شود که آنها از غول بازار غافل شوند و به یکباره قیمت یک کالا مانند گوشت قرمز از دستشان خارج شده و می‌بیند که آن‌ها زورشان نمی‌رسد که قیمت آن را مدیریت کنند. وی درباره نوسانات قیمت مرغ هم گفت: نوسات قیمت مرغ مانند گوشت قرمز نبوده و در همان 1000 تومان تغییر کرده که البته برای کالای پرکششی مانند مرغ نوسانات 1000 تومانی در قیمتها امری طبیعی بوده و به منافع مصرف کننده آسیب چندانی وارد نمی‌کند.

قانون انتزاع قابلیت اجرایی نداشت و نباید اجرا می‌شد

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به قانون انتزاع عنوان کرد: یکی از اشکالات اساسی قانون انتزاع این است که ابزارهای حلقه آخر که همان توزیع است در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کنند. بنابراین قانون انتزاع قابلیت اجرایی نداشت و اجرایی هم نبود. دولت اظهار کرد: نمی‌توان حلقه آخر توزیع را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد. در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت خودش مسئول نظارت است. چون سازمان حمایت از مصرف کنندگان زیر نظر این وزارتخانه فعالیت می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی هم چنین تشکیلاتی را ندارد.

وزارت صنعت تنظیم بازار را به طور کلی رها کرده

وی با انتقاد از وزارت صنعت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت خود بر قیمت کالاهای اساسی را تقریبا رها کرده و مانند سایر کالاها با آن‌ها برخورد می کند همین مسئله باعث شده که هیچ نظارت ویژه و اساسی روی گرانی گوشت نداشته باشد. نمی‌توان ابزار نظارتی را از وزارت صنعت گرفت و به وزارت جهاد کشاورزی داد، بنابراین قانون انتزاع از ابتدا قانون غلط و غیرقابل اجرایی بود.

گوشت از این بیشتر گران نمی‌شود

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص شرایط احتمالی بازار گوشت شب عید هم بیان کرد: رکود عمیقی بر اقتصاد کشور و حاکم است و مصرف کننده توان گران شدن بیشتر از این قیمت گوشت را ندارد و امکان این که مصرف کننده ما بتواند گوشت را گران‌تر از این بخرد، وجود ندارد. بنابراین شب عید امسال گوشت از این مقدار گران‌تر نخواهد شد. دولت گفت: در حال حاظر قیمت گوشت در اکثر نقاط تهران بسیار گران شده و من تعجب می‌کنم که آقای روحانی گرانی گوشت را قبول نمی‌کنند!

ارسال نظر: