قائم‌مقامی و دوانی پاسخ می‌دهند

وقتی سیده‌زنان عالم وارد کارزار دفاع از ولایت می‌شود پیامش چیست؟

کدخبر: 2089975

حضرت زهرا(س) نخستین زنی است که در میان تمام مردان و زنان عالم در راه ولایت شهید شدند. علی(ع) مأمور به سکوت و زهرا(س) مأمور به حضور در صحنه بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آنچه مسلم است تلاش حضرت زهرا برای احیای حق امیرالمؤمنین علی(ع)، پس از رحلت نبی مکرم اسلام به دلیل خارج نشدن جامعه اسلامی از ولایت خداوند بود؛ چیزی که فقط از مجرای ولایت علی(ع) و وصی پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله ممکن بود نه شخص دیگری. این تلاش‌های صدیقه کبری برای این حق را در گفت‌وگوهایی کوتاه با آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی و دکتر محمدحسین رجبی‎دوانی بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌آید:

آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ضرورت دفاع از دین به عنوان درسی بزرگ از فاطمۀ زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) نخستین نصرت کنندۀ دین بعد از پیامبر اکرم(ص) و امیر‏المؤمنین(ع) هستند و محور این نصرت نیز ولیّ جامعه است.

وی با اشاره به مسألۀ حکومت‌داری اهل بیت(ع)، اظهار کرد: حضرت فاطمۀ زهرا(س) وقتی رفتار ناشایست خبیثان و دنیاطلبان را مشاهده کردند، نپذیرفتند در جهانی باشند که امیر‏المؤمنین (ع) در آن حاکم نباشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور دو حجت الهی در یک دوره و دو مأموریت برای آنها یادآور شد: یکی از این دو حجت مأمور به سکوت و دیگری نیز مأمور به حضور در صحنه بود.

وی با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) کانون توجه خداست، خاطرنشان کرد: محبان و شیعیان شایسته است به این کانون مهر و محبت که توجه خداوند را جلب کرده است، بیش از پیش قرب پیدا کنند، چراکه هرقدر قرب بیشتری به حضرت زهرا(س) داشته باشیم، ما نیز به تبع قرار گرفتن در نور فاطمه(س) مورد توجه بیشتر خداوند قرار می‌گیریم.

آیت‌الله قائم‌مقامی با تأکید بر لزوم بیان حقایق در ایام فاطمیه(س) گفت: در این ایام در کنار بیان حقایق، باید با رویکردی مشفقانه برای اصلاح، ایجاد و گسترش وحدت میان محبان و شیعیان تلاش کرد.

وی افزود: باید با وحدت میان خود و برادران اهل سنت کاری کنیم که دشمنان بترسند نه اینکه آنان از تفرقه و اختلافات میان مؤمنان و محبان شادمان شوند.

حضرت زهرا(س) نخستین زنی است که در میان تمام مردان و زنان عالم در راه ولایت شهید شدند

محمدحسین رجبی‎دوانی، محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) نیز گفت‎وگوی جداگانه با بیان این مطلب که حضرت زهرا(س) با رفتارشان راه و رسم مقابله با انحراف از اصول و ارزش‎های الهی را به ما آموختند، گفت: اینکه برخی افراد ادعا می‌کنند حضرت زهرا(س) نخستین شهیدۀ راه ولایت هستند، صحیح نیست.

وی افزود: حضرت زهرا(س) نه تنها نخستین شهیدۀ راه ولایت به شمار نمی‌روند، بلکه باید گفت «حضرت زهرا(س) نخستین زنی است که در میان تمام مردان و زنان عالم در راه ولایت شهید شدند.»

این محقق تاریخ اسلام با تأکید بر اینکه باید معرفت به جایگاه ولایت را از حضرت زهرا(س) بیاموزیم، گفت: حضرت زهرا(س) با وجود جایگاه رفیعشان یعنی سروری زنان دو عالم از اولین تا آخرین، به ما آموختند که هرگاه هجمه‎ای در مقابل ولایت صورت گرفت، باید با تمام قدرت وارد صحنه شد، حتی اگر در عالی‌ترین جایگاه‎ها و منصب‎ها باشیم و حتی اگر سرانجام آن فدا شدن باشد. لذا باید این درس را بگیریم و به نحو أحسن در قبال امام خود آن را پیاده کنیم.

وی با اشاره به معرفی الگوهایی از زنان توسط خداوند در قرآن کریم، اظهار کرد: وقتی کمی در آیات قرآن دقیق می‌شویم، می‌بینیم که خداوند الگوهایی مثبت و منفی برای بشریت از میان زنان معرفی می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: وقتی خدا می‌خواهد نشان دهد انسان، با ایمان استوار می‌تواند به عالی‌ترین جایگاه‎ها رسانده شود، حضرت مریم(س) و آسیه(س) ـ همسر فرعون ـ مثال می‌زند. این در حالی است که مقام مادرمان فاطمه زهرا به عنوان سرور زنان عالم و برترین الگوی مردان و زنان بسیار بالاتر از مریم(س) و آسیه(س) است.

رجبی‎دوانی افزود: خدا در قرآن کریم برای کسانی که دچار انحراف و در نتیجه افتادن در مسیر شقاوت شدند نیز دو زن را مثال می‌زند، آن هم همسر انبیای بزرگی چون حضرت نوح(ع) و حضرت لوط(ع).

ارسال نظر: