برای دریافت مستمری بازماندگان، چه شرایطی باید داشت

کدخبر: 2090035

بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی می‌توانند مستمری خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، طبق قانون تأمین اجتماعی، افرادی که می‌توانند پس از فوت بیمه شده یا بازنشسته، مستمری بازماندگان را دریافت کنند، عبارتند از:

فرزندان متوفی، همسر دائمی متوفی و والدین متوفی. پیش از تصویب "قانون اصلاح تبصره 2 ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان" و نیز، "قانون حمایت خانواده"، شرایط دریافت مستمری برای فرزندان متوفی در قانون تأمین اجتماعی، کمی سخت‌گیرانه و محدود کننده بود. بر اساس شرایط مندرج در قانون تأمین اجتماعی، فرزندان متوفی، تنها تا 18 سالگی می‌توانستند از مستمری بازماندگان استفاده کنند و در این مورد، میان فرزند دختر و پسر، تفاوتی وجود نداشت. اما پس از تصویب "قانون اصلاح تبصره 2 ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان"، موضوع پرداخت نشدن مستمری بازماندگان به فرزندان دختر به دو ملاک ازدواج و عدم اشتغال محدود شد. پس از تصویب "قانون حمایت خانواده" نیز، سقف سنی پسران برای استفاده از مستمری، به 20 سال افزایش یافت. بر اساس بند 3 ماده 48، "فرزندان اناث در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی و بعد از آن منحصرا درصورتی که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌گردند."

بر اساس بند 3 ماده 81 قانون تأمین اجتماعی، شرایط دریافت مستمری بازماندگان، برای پدر و مادر متوفی از این قرار است:" پدر و مادر متوفی، در صورتی که اولاً تحت تکفل او بوده‌، ثانیاً سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال‌تجاوز کرده باشد و یا آن‌که، به تشخیص کمیسیون پزشکی موضوع‌ماده 91 این قانون، از کارافتاده باشند و در هر حال، مستمری ‌از سازمان دریافت ندارند."

ارسال نظر: