نگاهی به سینما در بهار؛

ژانرهای مختلف سینمایی در اکران نوروزی

کدخبر: 2090054

لیست اکران‌های نوروزی ۹۶ بالاخره بعد از انتخاب "آباجان" ساخته هاتف علیمردانی تکمیل شد؛ لیستی که می‌توان آن را یکی از لیست‌های مناسب برای اکران نوروزی دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، "فرهنگ نیوز" نوشت: لیست اکران های نوروزی 96 بالاخره بعد از انتخاب «آباجان» ساخته هاتف علیمردانی تکمیل شد؛ لیستی که می توان آن را یکی از لیست های مناسب برای اکران نوروزی دانست؛ چرا که ژانر اجتماعی، تاریخی و کمدی را شامل می شود و هر نوع قشر و مخاطبی را می توان در ایام نوروز به سینماها بکشاند.

«ماجرای نیمروز» جزو اولین آثاری بود که برای اکران نوروزی در نظر گرفته شد، فیلمی که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و بهترین فیلم از نگاه مردمی را به دست آورده است و از سوی دیگر اولین فیلمی است که به صورت مستند به وقایع دهه 60 و ترورهای منافقین پرداخته است.

در خلاصه این فیلم در حقیقت یک تریلر پلیسی است، آمده: «در محله های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان ها و کوچه ها و در پستوی خانه ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟»

مهرداد صدیقیان ، احمد مهرانفر، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی ، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و جواد عزتی با حضور مهدی پاکدل از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«خوب، بد، جلف» هم جزو اولین آثاری است که نه تنها برای اکران نوروزی انتخاب شد، بلکه اکران آن نیز از 27 بهمن در سینماهای کشور آغاز شده است، فیلمی کمدی که در همین مدت کوتاه توانست به فروش 3 میلیارد تومانی برسد، قطعا در ایام نوروز یکی از پرمخاطب ترین فیلم های سینما به شمار می رود.

داستان این فیلم بعد از شهرت پژمان جمشیدی روایت می شود. جایی که تهیه کننده ای با بازی ویشکا آسایش قصد دارد کارگردانی یک فیلم پلیسی را به مانی حقیقی بسپارد و اصرار دارد از پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلم استفاده کند. همین موضوع باعث می شود این دو نفر درگیر اتفاقاتی غیر منتظره، خارج از فیلم و سینما شوند .

حمید فرخ نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، حسین پاکدل، بهاره رهنما، نیوشا ضیغمی، آزاده صمدی، امیر مهدی ژوله، مهراب قاسم خانی، نسیم ادبی، سپند امیرسلیمانی، علی اوجی و با حضور مجید مظفری و رضا رویگری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

«یک روز بخصوص» ساخته همایون اسعدیان هم از جمله آثاری است که در اکران های نوروزی جای گرفته است؛ فیلمی در ژانر اجتماعی که به معضلات موجود در بحث پیوند اعضا می پردازد.

در خلاصه این فیلم آمده است:«حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است . »

مصطفی زمانی، پرنیاز ایزدیار، محسن کیایی و افسانه کمالی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«گشت 2» ساخت سعید سهیلی هم که حواشی زیادی برای اکران آن به وجود آمد تا جایی که پای کمیسیون فرهنگی هم به آن باز شد؛ بالاخره جزو آثار اکران شده در ایام نوروز قرار گرفت.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «عباس و حسن پس از پنج سال از زندان آزاد شده، سراغ عطا می روند . عطا در این مدت در کما بوده و به تازگی بهوش آمده و به زندگی عادی بازگشته . این سه رفیق دوباره با هم همرا شده، در پی کاری شرافتمندانه می گردند. اما پس از تلاش های بسیار، ناچار می شوند دوباره .... »

حمید فرخ نژاد ، پولاد کیمیایی ، ساعد سهیلی ، بهاره افشاری ، ترلان پروانه ، سارا سهیلی ، ساناز طاری ، امید روحانی ، اسدالله یکتا ، صفر کشکولی ، فاطمه شکری ، محمد الهی حصاری ، داوود مقدادی ، رضا شمس الدین ، فاطمه مرتضایی ، منصور نوبخت ، ابوالفضل تهرابی ، ملیحه جلیلی ، محمدعلی نقلی لو ، هادی افضلی ، محمدکریم ولدخانی ، شهرام احمدنیا ، مهدی ماهانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«آباجان» هاتف علیمرانی نیز آخرین فیلمی است که به صف اکران های نوروزی اضافه شده است، فیلمی با موضوع دفاع مقدس که در جشنواره فیلم فجر توانست نظرات اهالی رسانه و منتقدان را تا حدودی به خود جلب کند.

این فیلم روایت خانواده ای که در دهه شصت در شهر زنجان زندگی می کنند. خانواده ای که جنگ و فضای آن سال ها تأثیر زیادی روی زندگیشان می گذارد

فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، شبنم مقدمی و حمیدرضا آذرنگ از جمله بازیگران این فیلم هستند. «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» به کارگردانی مهدی مظلومی هم آخرین فیلم اکران های نوروزی به شمار می رود؛ فیلمی که بعد از رفع توقیف در صف اکران های نوروزی قرار گرفت. این فیلم داستان سه مامور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می شوند، اما از لحظه ورود با موقعیت های ویژه ای روبه رو می شوند که برنامه شان را به هم می ریزند.

امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی، حسین محب اهری، رابعه اسکویی، شیوا خسرومهر، علی کاظمی، کیانوش گرامی و حمید لولایی در این فیلم سینمایی بازی کرده اند.

ارسال نظر: