دولت تدبیر و امید یک رکورد دیگر در مصرف هزینه‌های جاری از خود به جا گذاشت

افزایش غیرقابل منتظره هزینه‌های جاری دولت یازدهم در بدو شروع کار!/ هزینه‌کرد ماهانه ۱۱هزار میلیاردی برای هزینه‌های جاری + نمودار

کدخبر: 2090070

دولت روحانی از مردادماه سال ۹۲ تا پایان آن سال به طور میانگین ماهانه ۱۰۸۲۷ میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری کرد که ۳۰درصد بیشتر از خرج‌کرد دولت دهم در ۴ ماهه ابتدایی آن سال بود

به گزارش « نسیم آنلاین » محمدباقر نوبخت در جلسه علنی عصر سه شنبه مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه بودجه 96 کل کشور در پاسخ به نقدهای برخی نمایندگان، آمارهایی ارائه کرد که با واقعیت مغایرت دارد.

نوبخت در مجلس تلاش کرد با ارائه آمارهای گمراه‌کننده و مقایسه‌های غیرمنطقی، انتقادات از افزایش هزینه‌های جاری در دولت یازدهم را نادرست جلوه دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نوبخت اظهار داشت: اگر در چهار سال اخیر نرخ رشد تورم را 10 درصد لحاظ کنیم، باید بگوییم نه تنها بودجه در دولت یازدهم انبساطی نبود، بلکه اندکی انقباضی بود.

نوبخت در ادامه به بودجه جاری اشاره کرد و گفت: در آغاز دولت، بودجه جاری 120 هزار میلیارد تومان بود و در قانون بودجه امسال مجلس این میزان را با 59 درصد رشد به 190 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش داد.

وی افزود: بودجه عمرانی در سال 1392 برابر 22 هزار و 200 میلیارد تومان عملکرد داشت که امسال با رشد 67 درصدی به 37 هزار میلیارد تومان رسید.

* بررسی آمار نوبخت

نوبخت تلاش کرد با ارائه درصدهای درست و نادرست، اینطور به نمایندگان مجلس القا کند که هزینه‌های جاری در دولت یازدهم، رشد بیش از حدی نداشته است.

این در حالی است که از مردادماه سال 92 با تغییر رئیس‌جمهور و روی کار آمدن دولت یازدهم، به ناگاه هزینه‌های جاری دولت با افزایش جهشی خارق‌العاده مواجه شد.

بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی دولت یازدهم منتشر کرده، در 4 ماه اول سال 92 که هنوز دولت دهم در مسند امور بود، هزینه‌های جاری دولت به طور متوسط 8286 میلیارد تومان در ماه بود.

اما از مردادماه سال 92 با روی کار آمدن دولت یازدهم، هزینه‌های جاری دولت به ناگاه 30 درصد افزایش پیدا کرد.

دولت روحانی از مردادماه سال 92 تا پایان آن سال به طور میانگین ماهانه 10827 میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری کرد که 30درصد بیشتر از خرج‌کرد دولت دهم در 4 ماهه ابتدایی آن سال بود.

نکته مهم دیگر در این استدلال نوبخت است که گفته اگر در چهار سال اخیر نرخ رشد تورم را 10 درصد لحاظ کنیم، باید بگوییم نه تنها بودجه در دولت یازدهم انبساطی نبود، بلکه اندکی انقباضی بود.

با این استدلال نوبخت، دولت‌های نهم و دهم هم می‌توانند مدعی شوند که هزینه‌های جاری آنها بیشتر از تورم افزایش نیافته پس در هشت سال دولت احمدی‌نژاد هم خبری از بودجه انبساطی نبوده است. از آنجا که نوبخت از منتقدان تند و تیز بودجه‌های انبساطی دولت قبل بود، اکنون باید پاسخ دهد آیا در آن انتقادات، نرخ تورم را هم لحاظ کرده بود یا خیر؟

درباره اظهارات نوبخت در مورد بودجه عمرانی نیز پیش از این در گزارشی بر اساس آمارهای بانک مرکزی، به طور دقیق عملکرد نامناسب دولت یازدهم تشریح شده بود.

مطابق این گزارش، درصد تحقق بودجه عمرانی در 9ماهه اول امسال به 36 درصد رسیده است؛ چرا که بودجه مصوب عمرانی 43.5 هزار میلیارد تومان بوده که فقط 15.8 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. از ابتدای دولت نهم در سال 1384 تاکنون، تحقق 36 درصدی بودجه عمرانی در سال جاری بدترین عملکرد محسوب می‌شود.

ارسال نظر: