اقدام قابل تقدیر ورزش زورخانه‌ای در سایه غفلت چوگانی‌ها؛

سوء مدیریتی که یک ورزش باستانی را از ایران گرفت

کدخبر: 2090115

هوشیاری مسئولان ورزش زورخانه‌ای طی روزهای گذشته از تکرار یک اتفاق تلخ برای ورزش‌های باستانی ایران جلوگیری کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، چوگان از بازی ورزش‌های کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده و به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده و در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌گذاشتند.

امروزه اما بیش از ۷۷ کشور مسابقات و برنامه‌های ویژهٔ چوگان برگزار می‌کنند. چوگان همچنین از جمله ورزش‌هایی است که از سال ۱۹۰۰ میلادی تا سال ۱۹۳۹ میلادی به عنوان یک ورزش در مسابقات جهانی المپیک بازی شده و هم اکنون نیز از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش‌های جهانی شناخته شده است و از دیر باز در خود ایران بازی شده و قدمتی چند صد ساله دارد اما این ورزش در زادگاه خود ایران چندان مورد اقبال عمومی و حتی مسئولان مربوطه این ورزش نیست.

همچنین اسنادی در دست است که چوگان را کهن ترین بازی ورزشی جهان می شناسد زیرا بر دست نوشته ای که زمان آن نزدیک به ۶٠٠ سال پیش از مسیح است بازی چوگانی میان ایرانیان و تورانیان گزارش شده است.

از سوی دیگر نیز ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد و در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای، کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.

پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز انجام شد و آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید. اما تفاوتی آشکار میان این 2 ورزش کهن و باستانی ایرانی وجود دارد که موجبات تمایز جایگاه چوگان از ورزش زورخانه ای را در میادین بین المللی فراهم آورده است.

چند روز پیش خبری منتشر شد که سایت رسمی بازی‌های کشورهای اسلامی، رشته پهلوانی و زورخانه‌ای را مربوط به آذربایجان دانسته است. بر همین اساس با نامه‌نگاری‌هایی که از سوی فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای صورت گرفت و کمتر از 24 ساعت؛ این سایت اشتباه خود در خصوص رشته ورزشی پهلوانی و زورخانه‌ای را اصلاح کرد و آن را متعلق به ایران دانست.

سند فوق نیز از ثبت ورزش‌های زورخانه‌ای به نام ایران حکایت دارد و نشان می‌دهد که "ثبت ورزش‌های زورخانه‌ای و آیین‌های پهلوانی بعنوان ورزش باستانی ایران و میراث معنوی بشریت در یونسکو " در 16 نوامبر سال 2010 به ثبت رسیده است.

در هشتمین اجلاس کمیته اجلاس میراث ناملموس یونسکو بود که با حضور ۶۰۰ نماینده از ۹۵ کشور جهان ، ۱۱ آذرماه 92، با رای گیری از نمایندگان کشورهای شرکت کننده، چوگان به نام آذربایجان به ثبت شد و غفلت مدیران ورزش ایران در آن برهه موجب شد این ورزش باستانی ایران کهن به نام یک کشور دیگر ثبت شود.

این در شرایطی بود که هشیاری مسئولان ورزش زورخانه ای طی روزهای گذشته از تکرار یک اتفاق تلخ برای ورزش های باستانی ایران جلوگیری کرد. هشیاری که در ماجرای ثبت ورزش چوگان به نام آذربایجان صورت نگرفت و حالا ورزش تاریخی و باستانی ایران به نام یک کشور دیگر ثبت شده است.

منع: فردا

ارسال نظر: