آیت‌الله خاتمی:

مجلس مصوبه حقوق‌های نجومی مدیران را پس بگیرد در غیر اینصورت شورای نگهبان به رسالت قانونی خود عمل کند

کدخبر: 2090122

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم از حقوق‌های نجومی رنجیده شده‌اند اما با این وجود حقوق‌های نجومی به تصویب رسیده است امیدواریم قبل از رسیدن به شورای نگهبان مجلس مصوبه خود را پس بگیرد و اگر ایستادگی کند امیدواریم شورای نگهبان در این مورد به رسالت قانونی خود عمل کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: آیت‌الله سید احمد خاتمی ظهر امروز طی نشست خبری که در سالن جلسات دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه دومین اجلاس رسمی پنجمین دوره خبرگان رهبری سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در محل قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، اظهار کرد: سخنرانی آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری، نطق‌های قبل از دستور چهار نفر از اعضا، تشکیل کمیته تدوین بیانیه مجلس خبرگان، تصویب بیانیه و قرائت آن بخش‌هایی از این اجلاس است.

وی با بیان اینکه بیانیه مجلس خبرگان رهبری حاصل اظهارنظر اعضای این مجلس است، اضافه کرد: کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری با حضور 11 عضو مباحث مرتبط با خبرگان رهبری در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و امنیتی را مورد بررسی قرار می‌دهد که این کمیسیون در دوره پنجم عملکرد مطلوبی داشته است.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کمیسیون مذکور مباحث اقتصادی به ویژه اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی را دنبال کرده است و در جلسه نخست اجلاس دوم خبرگان سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در مورد موضوع اقتصاد مقاومتی و مشکلات معیشتی مردم سخنرانی می‌کند چرا که این قرارگاه تاکنون در راستای رفع مشکلات معیشتی مردم کارهای بسیاری را انجام داده است.

وی از بررسی فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از محورهای مورد توجه کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری نام برد و گفت: تقی‌پور عضو شورای عالی فضای مجازی دیگر سخنران دومین اجلاس رسمی پنجمین دوره خبرگان رهبری خواهد بود؛ این شورای عالی با نظر رهبر انقلاب اسلامی دنبال شده و به نتایج مطلوبی رسیده است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه پنج نفر از اعضای خبرگان رهبری در مورد مطالب مطرح شده توسط سخنران‌ها اظهارنظر می‌کنند، تصریح کرد: این اظهارنظرها فقط برای سوال نیست بلکه گاهی در فضای بسیار صمیمانه به عنوان نقد هم شمرده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیانیه پایانی دومین اجلاس خبرگان رهبری در عصر چهارشنبه قرائت می‌شود، تصریح کرد: به دنبال اصلاح آیین‌نامه انتخابات خبرگان رهبری هستیم چرا که این آیین‌نامه نیازمند تحول جدی است و این موضوع به کمیسیون آیین‌نامه مربوط می‌شود، قانون مرتبط با خبرگان رهبری توسط اعضای این مجلس تصویب می‌شود.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: آیین‌نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیازمند تغییر بوده به همین علت در گذشته مورد بررسی قرار گرفته است اما به انتخابات دوره پنجم نرسید با این وجود امیدواریم در دوره پنجم تکمیل و در انتخابات آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه قوه مقننه یکی از قوای سه‌گانه مورد احترام مردم است، تصریح کرد: در حقیقت به تعبیر امام خمینی(ره) مجلس عصاره مردم‌سالاری دینی بوده اما انتظار نمی‌رفت با توجه به زخم کهنه حقوق‌های نجومی مصوبه‌ای را در مورد حقوق‌های نجومی مدیران به تصویب برساند. همانطور که مجلس را باید احترام کنیم اعضای مجلس نیز باید حریم آن را حفظ کرده و این امر نیازمند این است که واقعیت‌های بیرونی را دیده و مشاهده کنند.

آیت‌الله خاتمی گفت: مردم از حقوق‌های نجومی رنجیده شده‌اند اما با این وجود حقوق‌های نجومی به تصویب رسیده است امیدواریم قبل از رسیدن به شورای نگهبان مجلس مصوبه خود را پس بگیرد و اگر ایستادگی کند امیدواریم شورای نگهبان در این مورد به رسالت قانونی خود عمل کند.

وی با بیان اینکه اعضای خبرگان رهبری در حاشیه دومین اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان در ضیافت رئیس مجلس حضور می‌یابند، تصریح کرد:‌ این ضیافت در دوره رؤسای گذشته مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار شده است که خبرگان هر کدام به مدت پنج دقیقه نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد مباحث مختلف بیان می‌کنند و هیأت رئیسه این دیدگاه‌ها را بررسی و مباحث مورد نیاز را به مسؤولان مربوطه ابلاغ می‌کند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه اظهارنظرهای اعضای خبرگان در مورد مشکلات حوزه انتخابیه آنها نیز طی دومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری به مسؤولان ارائه می‌شود، اضافه کرد: از ابتدای خردادماه امسال تاکنون 71 جلسه مختلف در مجلس برگزار شده و کمیسیون سیاسی و اجتماعی در مجموع 17 جلسه را با موضوع‌های اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی و نفوذ برگزار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اعضای مجلس خبرگان رهبری نسبت به انجام وظایف خود اهتمام جدی دارند، تصریح کرد: همانند اجلاس‌های گذشته روز پنجشنبه زیارت مرقد امام راحل را داریم که در حاشیه آن رئیس یا یکی از دو نائب رئیس مجلس خبرگان سخنرانی می‌کنند؛ این اقدام نمادی است تا همگان بدانند اعضای مجلس خبرگان رهبری خود را مکلف به بیعت با امام دانسته و در کنار مرقد او برای ادامه دادن راه انقلاب تجدیدبیعت می‌کنند.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری از دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر انقلاب اسلامی به عنوان برنامه پایانی اجلاس دوم مجلس خبرگان رهبری یاد کرد و ادامه داد: بنده به عنوان سخنگوی این مجلس از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن تشکر می‌کنم چرا که این حضور هر ساله یک حماسه بوده و دستاوردهای نظام اسلامی را افزایش می‌دهد.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه مشکلات معیشتی مردم سبب رنج اعضای مجلس خبرگان رهبری است، تصریح کرد: هر ساله با مشکلاتی که دشمنان برای نظام اسلامی ایجاد می‌کنند بیعت مردم در 22 بهمن معنادارتر می‌شود، مردم با بصیرت خود مشکلات را به دفاع از ارزش‌ها ارتباط نمی‌دهند به همین علت امسال هم حضوری موثر که پشتوانه اقتدار نظام اسلامی است را رقم زده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری برای پاسخگویی به رسانه‌های مختلف آماده است، اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری از این اعضا خواستند که با استفاده از قطعنامه از مسؤولان درخواست‌ها را به صورت رسمی دنبال کنند؛ پیش‌نویس بیانیه تهیه شده اما موضوع قطعنامه و موارد آن در جلسه‌ای که هیأت رئیسه قبل از تشکیل اجلاس دوم خواهد داشت بررسی می‌شود.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای نام‌نویسی در انتخابات حداقل مدرک را فوق‌لیسانس قرار داده است اما این حداقل هم در آیین‌نامه انتخابات خبرگان نیست به همین علت فردی که صلاحیت ندارد می‌تواند در انتخابات نام‌نویسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات آیین‌نامه انتخابات خبرگان رهبری مشکل سن داوطلبان است، تصریح کرد: حداقل و حداکثر سن یک عضو مجلس خبرگان رهبری باید مشخص شود تا ترکیب این مجلس به شیوه‌ای باشد که اگر انتخاب حساس و کلیدی را انجام دادند مردم به آن اعتماد کنند این فرق میان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه این مجلس بزرگ‌ترین انتخاب کشور را رقم می‌زند، خاطرنشان کرد: اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری در قالب طرحی با 36 ماده و 24 تبصره در کمیسیون آیین‌نامه در حال بررسی است که امیدواریم بررسی آن تا اجلاس به پایان برسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مخالف سخنان رهبری موضع‌گیری کرده‌اند، گفت: ولایت فقیه یک قانون است و تئوری نیست به همین علت همه مسؤولان باید پایبندی خود به قانون اساسی را با اطاعت از ولایت فقیه و پیگیری رهنمودهای ایشان به اثبات برسانند. اگر مسؤولی بخواهد در مقابل مواضع ولایت موضع‌گیری کند مشروعیت او زیر سوال می‌رود اما این امر باید اثبات شود.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: براساس قانون اساسی تصمیم‌گیری کلان در مباحث سیاست داخلی و خارجی با نظر ولایت فقیه است به همین علت امیدواریم مسؤولان کشور به ویژه رؤسای سه قوه در عمل همراهی خود با ولایت فقیه را به اثبات برسانند هر چند در عرصه شعار در این رابطه کم نداریم اما مردم نیازمند عمل مسؤولان هستند.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی تمدید تحریم‌ها را نقض برجام خواندند، تصریح کرد: رؤسای سه قوه و دیگر مسؤولان کشور این موضوع را تایید کردند که این امر نشان از انسجام داخلی و اقتدار در برابر دشمنان دارد.

آیت‌الله خاتمی از کمیته‌ای محرمانه در کمیسیون اصل 107 و 109 مجلس خبرگان رهبری یاد کرد و افزود: براساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی مجلس باید در آستین خود 10 جایگزین رهبری داشته باشد و این موضوع طی 20 سال اخیر دنبال شده است به همین علت کمیته‌ای محرمانه در مورد تعیین اشخاصی که می‌توانند شایسته مقام ولایت فقیه باشند، تلاش کرده است و فقط رهبر انقلاب اسلامی می‌توانند به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند و هیچ فرد دیگر حتی بنده نه تنها دنبال آن نرفته بلکه نمی‌خواهم آن را پیگیری کنم تا مطالب محرمانه را ببینم.

وی با اشاره به اینکه موضوع راهبرد نفوذ با حضور کارشناسان امنیتی در مجلس خبرگان رهبری مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: مطالبی که در کمیسیون‌های این مجلس مطرح می‌شود محرمانه بوده مگر اینکه هیأت رئیسه مجوز انتشار آن مطالب را صادر کند.

خاتمی با بیان اینکه اجلاس‌های خبرگان رهبری به دنبال مباحث اولویت‌دار است، ادامه داد: رفع مشکلات اقتصادی مردم موضوع مهمی است که مجلس خبرگان رهبری نمی‌تواند به سادگی از آن عبور کند به همین علت آن را پیگیری می‌کند؛ فضای مجازی نیز بدون تدبیر درست فضای جنگ علیه نظام اسلامی خواهد بود. این فضا ظرفی است که با کالاهای مطبوع می‌تواند فرصت باشد اما با کالاهای نامطبوع می‌تواند تهدیدهای جدی را برای جامعه به دنبال داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه فضای مجازی را برخی عرصه‌ای برای مبارزه با اسلام، ارزش‌های دینی و نظام اسلامی قرار داده‌اند، اضافه کرد: فکرهای مختلف باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانیم با یک عملکرد مطلوب از این فضای مجازی استفاده کنیم؛ اگر فضای مجازی درست استفاده نشود به قتلگاه ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی تبدیل می‌شود.

وی از پیشرفت‌های علمی، پزشکی، هوافضا، نانوفناوری و دیگر عرصه‌های علمی یاد و خاطرنشان کرد: باید به مباحث کلی نگاه همه‌جانبه داشته باشیم به همین علت باید با توجه به ارزش‌ها و دستاوردها به مشکلات کنونی نگاه شود؛ انقلاب اسلامی استقلال به معنای واقعی را برای ایران رقم زده است و اقتدار سیاسی کشور در شرایط کنونی به خوبی قابل مشاهده است چرا که ایران در منطقه حرف نخست را می‌زند و در عرصه جهانی تاثیرگذار است.

ارسال نظر: