رونمایی از طرح سامن؛ 

سلگی: تا دوماه آینده کارهای مقدماتی طرح سمان انجام می‌شود/ راه‌اندازی سامانه مجازی آرشیو ناشران در سال آینده 

کدخبر: 2090192

مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد گفت: در یکی دو ماه آینده ‎کارهای مقدماتی سامانه انجام می‌شود و ما تا پایان نمایشگاه کتاب تهران سامانه پیشین را فعال نگه می‌داریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »،‎ سلگی، مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر «سامن»که ظهر امروز در سالن شورا فرهنگ عمومی برگزار شد، گفت: حدود چند ماه پیش بحث تأسیس و راه‌اندازی سامانه مطرح بود و در این مسیر کارهای بسیاری برای این سامانه صورت گرفت چرا که سامانه پیشین مشکلات بسیاری داشت.

وی افزود: ‎سرعت اندک و قطعی در ماه‌های گذشته از سوی ناشران بسیار مطرح می‌شد از این رو برای جبران مشکلات سیستم جدید طراحی شد. ‎ مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد با اشاره به ویژگی های سیستم سامن تاکید کرد: ‎ویژگی‌های خاصی در سیستم جدید سامن ‎وجود دارد که از آن جمله می‌توان به امضای دیجیتال، اشاره کرد. این امر پیش‌‌بینی شده که اعتبارسنجی دقیق برای ناشر داشته باشد.در ادامه اطلاعات وارد شده را صحت‌سنجی می‌کند و مسئولیت حقوقی برای ناشر ایجاد می‌کند. این سامانه به لحاظ حقوقی و قضایی گامی به جلو برداشته و پیشرفت‌هایی داشته است. ‎سلگی گفت: در یکی دو ماه آینده ‎کارهای مقدماتی سامانه انجام می‌شود و ما تا پایان نمایشگاه کتاب تهران سامانه پیشین را فعال نگه می‌داریم تا ناشران با سامانه جدید آشنایی لازم را پیدا کنند. همچنین 10 استان کشور در حوزه ممیزی تفویض اختیار شده‌اند که باید زیرساخت‌های این 10 استان در سامانه جدید نیز فراهم شود ما تا پایان نمایشگاه این مقدمات را فراهم می‌کنیم تا پس از اردیبهشت ماه سامانه جدید جایگزین سامانه پیشین شود.

‎وی با بیان اینکه قرار است سامن 24 ساعته با سرعت خوب فعال باشد، اظهار داشت: ناشرانی که از سامانه پیشین استفاده می‌کردند کم کم به این سامانه می‌پیوندند اما خبر خب دیگر این است که سامانه مجازی آرشیو ناشران سال آینده فعال خواهد شد.

ارسال نظر: