رونمایی از طرح سامن؛

صالحی: سامانه سامن از دو ماه قبل به شکل غیررسمی فعال شده است/آموزگار: از ویژگی این سامانه اخذ مجوز برای ناشران است

کدخبر: 2090197

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: دو ماه است به شکل غیررسمی سامانه سامن باز شده تا مشکلات اولیه رصد شود از این جهت این سامانه قدیم که در گذشته فعالیت داشت تا پایان اردیبهشت ماه مشغول به کار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر «سامن»‌ که امروز در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، گفت: هرگاه به شهرستانی می‌رفتم دغدغه رفت و آمد برای ثبت، اخذ و اصلاح امور مربوط به مجوز کتاب از مسائل مشکل‌آفرین مطرح می‌شد در سال 92 و 93، 55 درصد کتاب‌های ما اینترنتی و توسط توکن به اداره کتاب منتقل می‌شدند و تنها 1600 ناشر از آن بهره‌مند بودند اما اولین اتفاقی که به نظر آمد باید با سرعت به آن توجه شود افزایش حجم بود چرا که ما فرصت سامانه‌سازی نداشتیم و باید همان سامانه را توسعه می‌دادیم .

وی ادامه داد: در حال حاضر 3 هزار ناشر با سامانه قدیم و توسط توکن از خدمات بهره‌مند هستند، یادآوری کرد: اتفاقی که طی این دو سال رخ داده این بود که سامانه گسترش یافته تا به ورودی‌ها دسترسی بیشتری داشته باشیم. این مسئله برای ناشران شهرستانی و استانی بسیار مهم بود .

سیدعباس صالحی: سامانه سامن دارای اتفاقات کمی و کیفی قابل اعتنایی است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه تصور می کردیم که زیرساخت های سامانه قدیم دیگر نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد، اظهار داشت: برخی ناشران از کندی ورود اطلاعات سیستم، عدم امنیت اطلاعات و ... گلایه‌هایی داشتند حتی گاهی خطاهای مکرر نشانه ناامنی بود چرا که می‌توانست اطلاعات ناشر را جابه‌جا کند. اما ناشر باید احساس می‌کرد اداره کتاب همانند بانک مرکزی سیستم امنی داشته است .

صالحی گفت: سامن سامانه‌ای است که دارای اتفاقات کمی و کیفی قابل اعتنایی است، کمی از این جهت که سامانه قبلی سقف پر شده‌ای داشت حتی بیش از انتظار ما کار کرد. در حالی که سامانه جدید تا 5 هزار ناشر فعال را پشتیبانی خواهد کرد. حتی سیستم آمادگی دارد اگر تعداد ناشران از 5 به 30 هزار افزایش رسید جوابگو باشد. از این رو سقف باردهی سیستم برای کمیت ناشران باز است .

وی بیان داشت: سامن سامانه جامع همه افرادی خواهد بود که در بحث مجوز نشر فعال هستند، افزود: در بحث‌های کیفی به نظر می‌رسد اتفاقاتی خوبی رخ داده است چرا که بحث ارتقا ا منیت اطلاعات ناشران بسیار حائز اهمیت است. زیرا ما امین اطلاعات خاص ناشر هستیم. ناشران باید احساس کنند این اطلاعات به جای امنی رفته است چرا که این‌ها حریم ناشر است امنیت‌های بالاست و سرعت داده سریع‌ شده است .

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به عدالت جغرافیایی و فرهنگی گفت:‌از هم اکنون مطمئن هستیم تمام ناشران در اقصی‌نقاط ایران امکانی شبیه به امکانات ناشران مستقر در تهران خواهند داشت. از این رو یکپارچگی اطلاعات از مسائل مهم شناخته می‌شوند. امیدواریم استقرار این سامانه کمکی برای رفاه حال ناشران باشد .

صالحی: این سامانه از دو ماه قبل به شکل غیررسمی فعال شده است

وی گفت: دو ماه است به شکل غیررسمی این سامانه باز شده تا مشکلات اولیه رصد شود از این جهت این سامانه قدیم که در گذشته فعالیت داشت تا پایان اردیبهشت ماه مشغول به کار خواهد بود اما پس از آن سامن تنها سامانه مجوز نشر خواهد بود .

صالحی خاطر نشان کرد: نباید تنها دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی با سانسور و ممیزی شناخته شود؛ این رونمایی از سیستم یکی از کارآیی‌های دیگر دفتر است.
موسویان: توکن‌ها با حمایت معاون فرهنگی به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار گرفته است

در ادامه سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه امضای دیجیتال موضوعی است که باید از معاونت فرهنگی به سایر معاونت‌های ارشاد توسعه یابد، گفت: استفاده از توکن باید مناسب فضای جدید و سیستم‌عامل‌های جدید و با توقع کاربران ارتقاء پیدا می‌کرد از این رو با توجه به توکن‌های محدود ناشران و با توجه به قابل قبول بودن سیستم گذشته در زمان خود اما به مرور به تعداد استفاده‌کنندگان افزوده شد و این امر توقعات را برطرف نمی‌کرد.

وی در همین زمینه افزود: به همین دلیل نیاز به سامانه جدید مهاجرت داشتیم و با توجه به تعداد کاربران که هر روز رو به افزایش هستند همزمان سیستمی را بدون انقطاع برنامه‌ریزی کردیم از این رو توکن‌های هوشمند امروزی امکان تطبیق خود با محیط هم دارند. توکن‌های جدید پیشرفته‌ترین توکن‌های موجود هستند که با توجه به مشاوره‌ها قرار شد این مسیر را انتخاب کنیم .

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قیمت هر توکن همراه با امضای دیجیتال بالغ بر 127 هزار تومان محاسبه شده است اما به همت معاونت فرهنگی این توکن‌ها رایگان در اختیار ناشران قرار می‌گیرد؛ همچنین جامعیت این توکن‌ها به گونه‌ای است که امکان بهره‌مندی همه را فراهم می‌کند، گفت: با توجه به اینکه مراکز کد منحصر به فرد را صادر می‌کنند از این رو احراز ه ویت آن با توجه به کد صادره در تمام کشور قابل استفاده خواهد بود. این امضا برای دستگاه‌های دیگر هم قابلیت استفاده دارد. امضای ناشران مثل امضای اصلی دارای اعتبار است و اقامه دعوی در مجامع حقوقی با این امضا امکانپذیر خواهد بود اجازه عدم انکار از دارنده آن را می‌گیرد .

موسویان گفت:تا 5 سال این توکن‌ها اگر نیاز به آموزش از جانب مخاطب داشته باشند، از سوی شرکت آموزش‌های لازم داده خواهد شد بنابر این گارانتی 5 ساله دارند؛ البته طبق آماری که از سیستم در روز 10 اسفند اخذ شده نشان می‌دهد 92.5 درصد ناشران از طریق اینترنت اقدام به ثبت اثر کرده‌اند و 449 اثر از طریق اینترنت و تنها 39 نفر برای امر ثبت به ارشاد مراجعه کرده‌اند .

موسویان: امضای ناشران همانند امضای اصلی آنها دارای اعتبار است

وی اظهار داشت: امضای ناشر مانند امضای اصلی او دارای اعتبار است و امکان اقامه دعوی در مجامع حقوقی با استفاده از این امضا وجود دارد و در عین حال انکار این امضا غیر ممکن خواهد بود. ماده ۶ قانون تجارت اعلام می کند که «داده پیام» حکم سند را دارد همچنین ماده ۷ این قانون امضای الکترونیک را مساوی امضا تلقی می کند و ماده ۱۵ این قانون هم، این امضا را دارای اعتبار برای تمامی مراجع ذیصلاح می داند. این توکن ها بدون هیچ گونه نیاز به تنظیمی، با محیط های جدید و سیستم های عامل جدید و همچنین همه مرورگرهای اینترنتی قابل تطبیق و استفاده هستند.

آموزگار: از ویژگی سامانه سامن اخذ مجوز برای ناشران به خصوص ناشران شهرستانی است

در ادامه محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران طرح سامانه مجوز نشر سامن را اتفاق خوبی دانست و گفت: در سال‌های گذشته این سیستم مشکلاتی داشت اما به مرور احصا گردید و طرح جدید کلید خورد و امکانات بالا برای ناشران خصوصاً شهرستانی‌ها در راستای اخذ مجوز از ویژگی‌های سامانه سامن است. این سیستم شرایطی را فراهم می‌کند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند .

ارسال نظر: