ابتکار در همایش محیط زیست و حقوق شهروندی:

منبع آبی در ایران برای هدر دادن وجود ندارد/ امسال ۲۵۷ روز سالم و پاک در تهران داشته‌ایم

کدخبر: 2090330

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما در کشور گوی سبقت را در تولید پسماند و هدر دادن آب از هم می رباییم و باید این الگو تغییر کند زیرا دیگر منبع آبی برای هدر دادن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، معصومه ابتکار در همایش محیط زیست و حقوق شهروندی با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی تحول و رویکرد نوینی را در ارتباط با حقوق شهروندی مطرح می‌کند، گفت: محیط زیست یکی از محورها و مولفه‌های منشور حقوق شهروندی است، ضمن اینکه از ابتدا بحث حق بهره‌مندی از زندگی سالم مورد توجه دولت یازدهم قرار داشته است.

وی اظهار کرد: هر انسانی حق دارد در محیطی عاری از آلاینده زندگی کند از هوا، غذا و آب سالم بهره مند شود و از نشاط طبیعت استفاده کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای بحث منشور حقوق شهروندی به ویژه فصل محیط زیست آن برنامه‌ریزی خوبی انجام شده است، افزود: نشست امروز یکی از ابعاد این برنامه ریزی است. تا با کمک دستگاه‌های مختلف موضو ع فرهنگ سازی و آموزش حقوق شهروندی را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش پرورش در ابتدای دولت یازدهم اظهار کرد: این تفاهم نامه به طور کامل اجرا شده است و در بسیاری از کتب درسی بحث محیط زیست جای گرفته است. علاوه بر این محیط زیست در بسیاری از ابعاد آموزش مدارس مثل سازمان دانش‌آموزی و سازمان پیش‌آهنگی به عنوان یکی از محورهای مهم آموزش و فرهنگ سازی جای گرفته است.

ابتکار تأکید کرد: کودکان ما باید بدانند که زمین در معرض آسیب است و آینده‌شان در معرض تهدیدات قرار گرفته است این تهدیدات با کمک دولت و به دست خودشان قابل حل هست دولت یازدهم اقدام خوبی انجام داده و آسیب ها را به سمت کاهش پیش برده است.

ابتکار با اشاره به اینکه از ابتدای سال 95، 257 روز سالم و پاک در تهران داشته‌ایم گفت: نسبت به سال 92، 60 روز هوای بهتر در تهران را تجربه کردیم که ناشی از اقدامات متعددی است که برای تهران و کلانشهرهای دیگر انجام شده است و نتیجه خوبی گرفته ایم، اما در ابتدای راه قرار داریم.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در بسیاری از شهرها از یک تا سه میلیون جمعیت، خودروها در حال آلوده کردن هوا هستند گفت: این موضوع باید کنترل شود و آموزش به سمتی برود که شهروندان وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه سواری را انتخاب کنند.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه ما ایرانیان گوی سبقت را در مصرف‌گرایی از هم می‌ربایم، گفت: در نتیجه زندگی مصرف گرایی، زباله و پسماند بیشتری تولید می‌کنیم ما ایرانیان با پیشینه فرهنگی و ذخایر آموزش دینی، یک سوم غذا از مزرعه تا سفره را هدر می‌دهیم. این مقدار غذا تبدیل به زباله و پسماند می‌شود و این موضوع محیط زیست را در معرض تهدید قرار می‌دهد زیرا در اثر هدر رفت یک سوم غذا حداقل 27 میلیارد مکعب آب در سال هدر می‌رود علاوه بر این هدر رفت خاک و تولید پسماند و زباله را داریم که برای مدیریت این پسماندها هزینه زیادی صرف می شود.

ابتکاربا تاکید بر اینکه منبع آبی در ایران برای هدر دادن وجود ندارد گفت: راه حل این شرایط اصلاح رفتار و تغیر رویکرد است که باید این موضوع را از فرزندانمان شروع کنیم. در این صورت است که می‌توان کیفیت زندگی سالم و محیط زیست پاک را ترسیم کنیم که این موضوع به بحث حقوق شهروندی بر می‌گردد.

به گفته رییس سازمان محیط زیست، اقدامات و فعالیت‌هایی در حوزه آموزش و پرورش در زمینه محیط زیست انجام شده است اقداماتی مثل مدارس طبیعت که با همکاری بخش خصوصی است و دستور العملی برای 106 هزار مدرسه ایران تدوین و اجرا می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه در مدارس ژاپن مسئولیت نظافت، مدیریت پسماند، آماده سازی فرآورده‌های غذایی و حفظ فضای سبز به عهده دانش‌آموزان است، گفت: از این طریق دانش‌آموزان شیوه صحیح زندگی و کار کردن را می‌آموزند. امیدواریم با تحولات و توجه وزیر آموزش پرورش به این مسائل شاهد تغییرات مثبت در سطح دانش عمومی باشیم البته این دانش‌ها در حال تغییر و تحول است و لازم است معلمان در جریان آخرین تحولات تجربی در حوزه محیط زیست باشند.

ارسال نظر: