سیدمقداد سیدصالحی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

ویژگی "من مدیر جلسه‌ام" استفاده از کمترین امکانات برای تولید بود/ وضعیت فعلی سینما‌ها ضریب نفوذ اکران‌های مردمی را ندارد

کدخبر: 2090424

کارگردان مستند "من مدیر جلسه‌ام" گفت: یکی از ویژگی‌های این اثر استفاده از کمترین امکانات برای تولید اثر بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، ششمین گعده‌ تلگرامی فعالان فرهنگی سال 95، در جمع رابطان استانی جشنواره مردمی عمار برگزار شد. سید مقداد سید صالحی، کارگردان مستند کوتاه «من مدیر جلسه‌ام» میهمان این گعده‌‌ بود.

«من مدیر جلسه‌ام» مستندی است که سال 91 و با موضوع حساسیت برانگیز جلسه دیدار اعضای ستاد نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 88 با رهبری ساخته شد. هر چند سید مقداد سید صالحی در میان مستند سازان نام آشنایی نیست اما اثرش هر سال همزمان با 9 دی یا هر اتفاقی که یادآور فتنه 88 شود مجدد مورد استقبال افراد برای تماشای چند باره یا ارجاع به آن می‌شود.

پیش از این نیز حجت عدالت پناه، کارگردان مستند «داد»، امیر داسارگر، کارگردان «هنگامه»، حسین دارابی کارگردان «علمک» و مهدی نقویان کارگردان «برادران» و «برخیزید» در گعده‌ها‌ی تلگرامی فعالان فرهنگی، میهمان رابطان استانی جشنواره عمار بودند.

« نسیم آنلاین »، به عنوان اولین سوال کمی درباره خودتان صحبت کنید؟

من متولد سال 1364 هستم. تحصیلات دانشگاهی‌ام در رشته متالوژی بوده است و فعالیت حرفه‌ای‌ام را در بحث تدوین حدود 10 سال پیش در خبرگزاری فارس شروع کردم و از آن موقع تا حالا در رسانه‌های مختلف مشغول کار بودم و در واقع فعالیت من بیشتر در حوزه رسانه بوده است تا فیلمسازی و یا مستند سازی.

« نسیم آنلاین »: باید بگوییم که مستند «من مدیر جلسه ام» در بین آثار مستند بسیار دیده شده، ولی متاسفانه سیدمقداد سیدصالحی آنگونه که باید در میان فعالان فرهنگی شناخته شده نیست، در این زمین صحبت کنید؟

واقعیتش این است که علت اصلی جذابیت «من مدیر جلسه‌ام» برمی‌گردد به موضوع مستند و بنده صرفا روایت تصویری از آن واقعه ارائه دادم. بنابراین به خودم اجازه نداده‌ام که بگویم کار من بوده که باعث محبوبیت «من مدیر جلسه‌ام» شده و بیشتر خوشحالم از اینکه کار دیده شده است و آن را هم به نوعی مدیون دست اندرکاران و اکران کنندگان بزرگوار جشنواره عمار می‌دانم. و از آنجایی که تخصص بنده بیشتر در زمینه تدوین و زمینه‌های مرتبط با آن است، لذا توفیق نداشتم تا آثار دیگری تولید و کارگردانی کنم.

« نسیم آنلاین »: چطور سید مقداد سید صالحی که در حوزه مستند سازی پیشینه‌ای نداشته است، دست به ساخت مستند زده است؟

مستندسازی خیلی درگیر قالب‌ها و اصول کلاسیک و هنری خاص نیست و هر کسی می‌تواند مستند ساز باشد. البته مستند با مستند خیلی تفاوت دارد و قطعا آثاری که به لحاظ فنی قدرتمند باشند می‌توانند موثر‌تر واقع شوند. اما به هر حال راه مستندسازی برای همه باز است و نیاز به تخصص و پیشینه خیلی زیادی ندارد. در مستند، «سوژه» حرف اول را می‌زند. و سوژه «من مدیر جلسه‌ام» هم این قابلیت را داشت که تبدیل به اثری جذاب شود و اگر کم و کاستی بوده از ضعف بنده است.

من مدیر جلسه‌ام در 8 روز ساخته شد « نسیم آنلاین »: درباره سوژه مستند «من مدیر جلسه ام» صحبت کنید؟ سوژه شما همان سوژه کتاب من مدیر جلسه‌امِ رحیم مخدومی است. شما کتاب را پیش از تصمیم به ساخت مطالعه کرده بودید یا وقتی موضوع اثر را انتخاب کردید، به این نتیجه رسیدید که کتاب رحیم مخدومی برای این موضوع مناسب است؟

بله، سوژه از کتاب جناب آقای مخدومی بود که تا آنجا که می‌دانم اجازه تجدید چاپ پیدا نکرد. پیشنهاد مطالعه این کتاب را یکی از دوستان داد، با این هدف که این کتاب جای کار دارد. مستند من مدیر جلسه ام اولین بخش از این کتاب است که شامل چند خاطره از فتنه 88 است و علت اصلی ساخت مستند مغفول ماندن وقایعی بود که در جلسه‌ای با آن درجه از اهمیت اتفاق افتاده بود.

کتاب منبعی خوب برای ساخت مستند به شمار می رود « نسیم آنلاین »: اقتباس از کتاب برای ساخت مستند خیلی در ایران رواج ندارد. این به خاطر سختی این حوزه است یا دلیل دیگری دارد؟

از نظر من نمی‌شود علت قطعی برایش بیان کرد. چون ممکن است علل مختلفی داشته باشد مثل اینکه شاید مستندسازان ما از کتاب غافل هستند و یا بعضی کتاب‌ها کشش تبدیل شدن به مستند ندارند. اما با این حال کتاب‌ها قطعا منابع مورد رجوع خیلی از مستندها بوده‌اند.

« نسیم آنلاین »: عنوان کردید که «من مدیر جلسه ام» بخشی از کتاب آقای مخدومی است. بخش‌های دیگر کتاب موضوع خوبی برای ساخت مستند توسط سید مقداد سید صالحی نیست؟

بخش‌های دیگر آن کتاب هیچ کدام از لحاظ جذابیت به من مدیر جلسه‌ام نمی‌رسیدند و از طرفی به لحاظ فنی قابلیت تولید در زمان کم را نداشتند. خوب است که بگویم من مدیر جلسه‌ام تقریبا در 8 روز بسته شد، چون بنا داشتیم به سالگرد فتنه 88 در سال 91 برسد. بعد از آن به دلیل مشغله‌های کار رسانه‌ای دیگر فرصت رجوع به بخش‌های دیگر کتاب نشد.

«فیلم ما»؛ راهکار مقابله با فضای مسموم ضد انقلابی است « نسیم آنلاین »: در ابتدای صحبت هایتان گفتید راه مستندسازی برای همه باز است و نیاز به تخصص و پیشینه خیلی زیادی ندارد و همچنین عنوان کردید که کتاب‌ها منابع خوبی برای ساخت مستند هستند. در نهایت اشاره کردید به زمان کوتاه ساخت اثر من مدیر جلسه‌ام، با توجه به این صحبت‌ها، از نظر شما این تجربه می‌تواند به عنوان الگوی مناسبی برای فعالیت رسانه‌ای در انتخابات پیش رو مطرح شود؟

بله، قطعا. داستان فتنه 88 یک الگوی کامل برای این نکته است. بعد از فتنه موج خوبی به راه افتاد و باعث شد آن‌هایی که دغدغه انقلاب داشتند جرات کنند، دوربین دست بگیرند، قلم بردارند و برای دفاع از ارزش‌های نظام به کار بگیرند و قطعا بین‌شان کسانی بودند که تجربه خاصی در این زمینه‌ها نداشتند. اما دست به عمل زدند.

من مدیر جلسه‌ام یکی از ویژگی‌هایش استفاده از کمترین امکانات برای تولید اثر بود. من وقتی تصمیم به این کار گرفتم، شروع به جست و جو درباره آن جلسه کردم اما تنها چیزی که به دست آوردم تنها چند فریم عکس بود که در سایت دفتر رهبر معظم انقلاب منتشر شده بود و یک فیلم کوتاه، همین! اما همان عکس‌ها کار را جلو برد.

الان با جود گوشی‌های هوشمند و با این کیفیت تصاویر و ابزارهایی که به مراتب سهل الوصول‌تر از گذشته هستند، حتما می‌شود کارهایی با موضوعات خوب و با کم‌ترین امکانات ساخت. خاطره‌ای نقل به مضمون از شهید آوینی عرض کنم. زمانی که شهید آوینی مشغول تولید روایت فتح بودند جمعی از طلبه‌ها می‌روند پیش‌ش برای اینکه اصول مستندسازی و کار با ابزار فیلمسازی را یاد بگیرند. شهید آوینی به آن‌ها می‌گوید موضوع اصلی همان درس دین و مباحث دینی است. ابزار و تکنیک فرع آن‌ها حساب می‌شود و خیلی راحت به دست می‌آید.

« نسیم آنلاین »: فیلم ما چیست؟ ساخت فیلم با کمترین هزینه در مورد سوژه‌هایی که دغدغه افراد می‌شوند. جایگاه ساخت این نوع آثار در منظومه رسانه‌ای انقلاب اسلامی کجاست؟

امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی و ابزارهای وابسته به آن، انحصار رسانه‌های تصویری عملا از صدا و سیما در حال خارج شدن است. منظورم از صدا و سیما بحث تلویزیون به معنای یک رسانه تصویری سنتی است که یکسری پیش نیاز‌‌ها برای پخش آثار در آن وجود دارد. عملا قید و بندهای مرسوم برای تولید آثار تصویری برداشته شده است و یک اثر می‌تواند خیلی بیشتر از کاری که از تلویزیون پخش می‌شود، در فضای مجازی دیده شود. این را به این خاطر عرض کردم که الان دغدغه انتشار وجود ندارد و کارهایی از جنس «فیلم ما» در برابر فضای مسمومی که از جبهه مقابل تزریق می‌شود، می‌تواند بسیار موثر باشد.

ضریب نفوذ اکران‌های مردمی غیر قابل قیاس با انواع مشابه است « نسیم آنلاین »: اولین بار مستند «من مدیر جلسه ام» کجا منتشر شد؟

« نسیم آنلاین » تهیه کننده کار بود و قاعدتا اولین جایی بود که منتشر شد که به سهم خودش بازنشر خوبی داشت اما آن موقع(سال 91) فضا‌های جدیدی مثل تلگرام وجود نداشت.

سال بعد از آن، کار را برای جشنواره عمار فرستادم که الحمدلله به برکت این جشنواره و اکران کننده‌های با همتش روند دیده شدن کار با سرعت و وسعت زیادی پیش رفت و با توجه به موضوعش، تقریبا هر سال همزمان با سالگرد 9 دی بحث بازنشرش دوباره داغ می‌شود. بعد از این‌ها سال گذشته بود که برای اولین بار از شبکه کردستان این کار از تلویزیون پخش شد. که این خود شاهدی است برای حرفم که جایگاه انتشار فقط تلویزیون نیست. هر چند که هنوز تلویزیون مخاطب خودش را دارد.

« نسیم آنلاین »: تا به حال در اکران های مردمی حضور داشتید؟

نه متاسفانه این توفیق را نداشتم. حتی یادم است یک روز در سال‌های گذشته، دیدم بچه‌های بسیج خواهران مسجد محل خودمان یکی از بسته‌های اکران مردمی را قرار است در مسجد پخش کنند که البته احتمالا چون من را نمی‌شناختند سراغم نیامدند و متاسفانه مشغله‌ام اجازه نداد که در آن اکران حضور داشته باشم.

« نسیم آنلاین »: با وجود این چه تصوری از اکران‌های مردمی و تفاوتش با نمایش آثار در سینما و یا در فضای مجازی می‌دانید؟

سینما که بحث خودش را دارد و با توجه به وضعیت فعلی سینما‌های ما عملا ضریب نفوذ اکران‌های مردمی را هرگز ندارد. ویژگی‌های اکران‌های مردمی زیاد است. هم به لحاظ فضاهای اکران مثل مسجد و حسینیه و منزل خانواده‌های شهدا و هم به لحاظ مخاطبین این اکران‌ها که مخصوص این شیوه از اکران‌هاست. و هر کدام می‌تواند ارزش افزوده برای درک بهتر آثار داشته باشد. مثلا یک فرد آگاه، یک پدر شهید و یا روحانی مسجد می‌تواند در کنار پخش این آثار مباحث را بیشتر و بهتر شرح دهد.

« نسیم آنلاین »: به عنوان صحبت پایانی نظرتان را در مورد اکران کنندگان جشنواره عمار بگویید؟

بیشتر از هر چیز باید تشکر کنم از این دوستان که انقدر با پشتکار و تلاش و بعضا با کمترین امکانات سعی می‌کنند تا این آثار به دست مردم برسد. اما اگر بتوانند در کنار اکران آثار، برنامه ‎ هایی برای ایجاد انگیزه در مخاطبان برای اینکه آن‌ها هم به این عرصه وارد بشوند داشته باشند، قطعا تاثیر خیلی خوبی خواهد داشت. از نحوه سوژه یابی گرفته تا آموزش ساده فیلم‌برداری مناسب با گوشی موبایل. اینگونه هر فردی می‌تواند بازتاب دهنده دغدغه‌ها و یا حتی مشکلات محل و شهر و منطقه خودش باشد که شاید هیچ وقت آن مسائل به گوش برخی مسئولین و حتی مردم نرسد.

ارسال نظر: