عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان: تا حدود ۳ سال دیگر بیش از ۷۰ درصد قطعات خودروی ۲۰۰۸ داخل ایران تولید خواهد شد

قراردادهای محرمانه در دنیا طبیعی است/ زمانی که جمشید ایمانی هم مدیرعامل ایران خودرو بود، بسیاری از مسائل مخفی بود!

کدخبر: 2090448

طبیعتا بومی سازی قطعات این خودروها به مرور زمان اتفاق افتاده و ممکن نیست تولید ۴۰ درصدی این قطعات از سوی طرف ایرانی به صورت یکباره باشد بلکه این موضوع یک پروسه زمان بر است

به گزارش « نسیم آنلاین »، ابراهیم احمدی رئیس انجمن قطعه سازان اتومبیل استان اصفهان درباره ورود محصول جدید پژو و ایران خودرو در بازار ایران و میزان قطعات ساخت داخل استفاده شده در این محصولات به خبرنگار «قدس آنلاین» گفت: طبیعتا بومی سازی قطعات این خودروها به مرور زمان اتفاق افتاده و ممکن نیست تولید ۴۰ درصدی این قطعات از سوی طرف ایرانی به صورت یکباره باشد بلکه این موضوع یک پروسه زمان بر است. وی در ادامه افزود: البته در ابتدا قرار بود تولید این خودروها با ۴۰ درصد قطعات ساخت داخل آغاز شود که به نظر می رسد اجرایی شدن آن در حال حاضر محقق نشود. این قطعه ساز خاطرنشان کرد: اگر چه اجرایی شدن این طرح زمان بر است اما به نظر می رسد بومی سازی قطعات مورد استفاده در این خودروها با شیب تندی صورت گرفته و داخلی سازی این قطعات به سرعت آغاز شود.

احمدی با تاکید بر این موضوع که عمده قراردادهای موجود در زمینه قطعه سازی با شرکت های داخلی منعقد شده است با توجیه دلایل محرمانه بودن قرارداد ایران خودرو با پژو تصریح کرد: در روزهای گذشته یکی از رسانه های اروپایی اعلام کرد که شرکت پژو، اپل را خریده است، خب مشخص است که خرید سهام اپل از سوی پژو به صورت محرمانه و غیر علنی شکل گرفته است لذا به نظرم موضوع قراردادهای محرمانه در دنیا موضوعی طبیعی است. وی با اشاره به استعفای جمشیدایمانی عضو هیات مدیره ایران خودرو به دلیل عدم رویت قراردادهای این شرکت به قدس آنلاین گفت: زمانی که خود آقای ایمانی هم مدیر عامل ایران خودرو بودند بسیاری از مسائل مخفی بوده و این موضوع به نظرم کاملا معمول و دارای سابقه است. چرا که در بسیاری از این قراردادها بندی وجود دارد که دو طرف قرارداد را ملزم به مخفی کردن مفاد آن قرارداد می کند.

عضو انجمن قطعه سازان اظهار داشت:مهندسان ایرانی در حال حاضر در امور ساخت قطعه و خودرو متبحر شده و در زمینه صنعت خودرو در نقطه آغازین و شروع قرار ندارند بلکه بخش مهمی از راه از سوی آنها طی شده و در میانه راه قرار دارند. احمدی درباره همکاری مشترک قطعه سازان داخلی با برندهای معتبر دنیا تصریح کرد: البته امروزه بسیاری از همکاری های موجود بین قطعه سازان دنیا به صورت دریافت لیسانس آن شرکت ها یا تاسیس و همکاری با دانشگاه های یکدیگر است. به طوریکه در صنعت قطعه سازی ترکیه فقط ۹ درصد قطعه سازان این کشور با قطعه سازان مطرح دنیا جوینت بوده و حدود۹۰ درصد شان صرفا تحت لیسانس این شرکت ها هستند. وی ادامه داد: در ایران نیز بخش مهمی از قطعه سازان ما با برندهای معتبر دنیا جوینت نیستند که این موضوع مشکل خاصی ایجاد نمی کند. این قطعه ساز گفت: با اطمینان می گویم تا حدود ۳ سال دیگر بیش از ۷۰ درصد قطعات خودروی ۲۰۰۸ داخل ایران تولید خواهد شد.

احمدی درباره مطالبات قطعه سازان از خودروسازان خاطرنشان کرد : ایران خودرو اخیرا مطالبات ۱۲۰ روزه را پرداخت کرده یا در حال پرداخت است که ممکن است این رقم برای شرکت سایپا کمی طولانی تر باشد. و البته مدت های طولانی تری نیز وجود دارد که مقصر این موضوع نه خودرو ساز و نه قطعه ساز است . رئیس انجمن قطعه سازان اتومبیل استان اصفهان اظهار داشت: بلکه در این میان به حلقه واسطه هایی نیاز است که این حلقه واسطه ها، بانک ها هستند. یعنی در دنیا این اتفاق می افتد که وقتی قطعه ساز، قطعات را به خودروساز ارسال می کند، یک برگ از رسید انبار به دست بانک و یک برگ آن به دست خودروساز می رسد. احمدی در تشریح روند این موضوع در دنیا بیان داشت: بانک ها نیز پول قطعه ساز را فردای آن روز واریز کرده و ۹۰ یا ۱۲۰ روزه پول خود را از خودروساز دریافت و در ازای آن ۱.۵ تا ۲ درصد بهره از خودروساز می گیرد. وی با اشاره به وضعیت موجود در ایران تصریح کرد: اما در ایران به واسطه اینکه بهره های بانکی بالا بوده و بانک ها نقدینگی لازم برای پرداخت را ندارند این حلقه واسطه وجود ندارد. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در گذشته خودروسازان با پیش فروش خودروهای خود این منابع را جبران می کردند اما در حال حاضر با از بین رفتن و کاهش پیش فروش و لیزینگ خودرو به خاطر بهره های بالا خودروسازان مجبور به فروش قسطی محصولات خود هستند که دچار کمبود نقدینگی شده اند لذا این چرخه دچار یک سیکل معیوب شده است.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر: