سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

اروپایی‌ها حامی برجام و خواهان افزایش همکاری با ایران هستند/ مصاحبه ظریف چیزی بوده و حواشی آن، چیز دیگر

کدخبر: 2090467

قاسمی اروپایی ها را حامی و بخشی از برجام دانست و گفت: کشورهای اروپایی علاقه‌مند به افزایش همکاری با ایران هستند و رفت وآمدهای اخیر هیات‌های اروپایی نیز نشانگر این موضوع است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به این که شنیده شده برخی کشورهای اروپایی خواهان سخت گیری آمریکا نسبت به ایران در موضوعاتی غیر از برجام شده اند، اروپایی ها را حامی و بخشی از برجام دانست و گفت: کشورهای اروپایی علاقمند به افزایش همکاری با ایران هستند و رفت وآمد های اخیر هیات های اروپایی نیز نشانگر این موضوع است.

وی موضع اروپایی ها نسبت به برجام را روشن دانست و افزود: اروپایی ها حامی و بخشی از برجام هستند. طیف وسیعی از کشورهای اروپایی در تفاهمات ایران در موضوع هسته ای حضور داشته اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: چنین خبری را دریافت نکرده ام که رسما کشوری از اروپا خواهان فشار به ایران باشد ولی برعکس کشورهای اروپایی از این موضوع نگران و خواهان افزایش همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند.

قاسمی تصریح کرد: رفت وآمدهای هیات های اروپایی در ماه های اخیر، نشانگر افزایش همکاری از سوی اروپایی ها است و فکر می کنم در شرایط موجود، طرح چنین موضوعاتی رسانه ای و قابل اتکا نیست.

**نتایج مذاکرات حج در زمان لازم اعلام می شود/سازمان حج مسئول مذاکره است

وی درباره آخرین نتایج مذاکره با عربستان درباره مناسک حج نیز گفت: مسئولیت مذاکره با عربستان در خصوص حج برعهده سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه مسئولیتی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تا جایی که اطلاع دارم مذاکرات تا حدی مثبت پیش رفته است؛ در خصوص برقراری ساز و کار و مکانیزم برای داشتن امکانات کنسولی در ایام حج تفاهمات و مذاکرات مورد بررسی قرار گرفته است .

قاسمی اضافه کرد: اجازه دهیم سازمان حج و زیارت اقدامات لازم را انجام دهد و در زمان لازم نتایج مذاکرات را اعلام خواهد کرد .

**ظریف پاسخ به سوالی را به آینده موکول کرد/برخی علاقمندند برای مخاطبان خود سوژه جدید پیدا کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون مصاحبه روز گذشته محمد جواد ظریف اظهار داشت: متن مصاحبه چیزی بوده و حواشی که توسط برخی از دوستانی که حوصله، وقت و شاید ذوق بیشتری برای پرداختن به این مسائل را دارند چیز دیگر. نکاتی که آقای دکتر ظریف مطرح کردند به این شکل نبوده است.

قاسمی اضافه کرد: از ایشان در مورد آینده سوال شده بود و جواب داده بودند که هنوز برای صحبت پیرامون مسائل آینده زود است و به نوعی به بعد از انتخابات احاله کرده بودند؛ اینکه چه اتفاقی می افتد و چه پیشنهاداتی به ایشان می شود در همان هنگام و همان شرایط تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: به علت نوع جمله بندی و نگارش مصاحبه شاید برخی به طور طبیعی استنباطی داشتند و برخی علاقه مند بودند با انحراف کوچک در شیب کلمات و لغات، موضوع و سوژه جدیدی برای خوانندگان خودشان پیدا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امروز هم در روزنامه ها به این مطلب پرداخته شده بود اما آنچه که آقای ظریف به آن اشاره کردند ارتباطی با آنچه که منعکس شده نداشته و ندارد. آقای ظریف بعنوان دیپلمات حرفه ای و کارکشته معمولا می دانند در چه زمانی و چگونه باید درباره برخی مسائل صحبت کنند.

ظریف یادآور شد: این بحث که در این مصاحبه و چه در مصاحبه ها و جلساتی که داشته ایم، همواره مطرح بوده و ایشان مورد سوال بودند اما هیچ وقت به طور مشخص به آن پاسخ نداده اند و آن را به آینده احاله کردند که در زمان خودش باید به آن فکر کرد و درباره آن تصمیم گرفت.

**دیدار روحانی اردوغان مهم و به موقع

قاسمی در خصوص موضع وزارت خارجه ایران نسبت به سفرهای شهروندان ایرانی و برخورد طرف های ترکیه ای هم گفت:

برگزاری اجلاس اکو و سفری که رییس جمهوری ایران برای حضور در این اجلاس داشتند، فرصتی را فراهم کرد تا بعد از مدت ها تنش در سطح بالای دو کشور، دیداری میان روسای جمهوری انجام شود که ملاقات مهمی بود.

وی افزود: در این ملاقات به صراحت نسبت به تحولات منطقه ای و بین المللی و موضوعاتی که در منطقه وجود داشت، بحث و تبادل نظر و تفاهماتی نیز حاصل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: البته تفاهماتی که حاصل شد به مفهوم حل و فصل همه مسایل نیست و فکر می کنم در برخی حوزه ها مسایلی وجود دارد اما نفس این نشست در شرایط کنونی و بعد از چندین ماه، قابل توجه بود.

قاسمی ادامه داد: در این نشست در مورد مسایل دو جانبه و روابط دو کشور گفت وگو شد که مسیر خود را طی می کند و در مسیر درستی است. این اقدام بجایی بود که به موقع نیز انجام شد.

وی اضافه کرد: در این نشست مقرر شد مقامات دو کشور پیش از آنکه در رسانه ها سخن بگویند با دیدارهایی که می توانند داشته باشند، مسایل را مورد بررسی قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این نشست همچنین طرفین از برگزاری نشست به منظور حل مشکلات سوریه ابراز رضایت کردند و تفاهم داشتند که این همکاری ها ونشست ها می تواند برای برپایه تحولات سه کشور در مسیر اجلاس آستانه استمرار داشته باشد .

**توصیه به ایرانی ها؛ برای سفر به ترکیه از ناوگان هوایی استفاده کنید

قاسمی گفت: در زمینه مسایل مرزی و اتفاقاتی که رخ داده بخصوص بعد از کودتای نافرجام ترکیه، همواره اطلاع رسانی کردیم. با توجه به شرایط خاصی که در ترکیه وجود داشت، از شهروندان خود خواستیم در سفرهای ضروری احتیاط لازم را به عمل بیاورند.

وی اضافه کرد: بعد از وقایع اخیر نیز دستورات لازم از سوی وزارت امورخاجه داده شد و با طرف های ترکیه ای گفت وگو کردیم؛ منتظر هستیم وضعیت بهتری برای شهروندان ایرانی در مرزها فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به شهروندان ایرانی توصیه کرد: کسانی که در برهه کنونی اصرار به سفر به ترکیه دارند بیشتر از ناوگان هوایی استفاده کنند تا مرزهای زمینی. امیدواریم با درایت، جدیت ومدیریتی که باید دولت ترکیه داشته باشد مسایل تکرارنشود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: