تخت‌روانچی در جمع خبرنگاران خبر داد:

رایزنی وکلای بانک مرکزی و شرکت لوکزامبورگی در خصوص دارایی‌های بلوکه کشور

کدخبر: 2090706

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در خصوص اموال بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ گفت: وکلای بانک مرکزی با وکلای شرکت لوکزامبورگی در تماس و انجام مشورت‌های لازم هستند تا به این پول دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات موگرینی مبنی بر برگزاری نشستی توسط اتحادیه اروپا درباره سوریه در فروردین ماه و اینکه آیا ایران به این نشست دعوت شده است؟ اظهار داشت: صحبت‌های اولیه شده که از ما هم دعوت به عمل بیاید که در این جلسه شرکت کنیم، ولی اینکه در چه سطحی هست و اینکه شرکت می‌کنیم یا نمی‌کنیم را باید بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه فعال است، افزود: در مذاکراتی که با اروپایی‌ها داریم چه در قالب اتحادیه اروپا و چه با تک‌تک این کشورها موضوع سوریه و دیگر موضوعات منطقه‌ای از جمله یمن را مورد بحث قرار می‌دهیم.

*پولی که در لوکزامبورگ بلوکه شده

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در خصوص بلوکه شدن یک میلیارد و 600 میلیون دلار از دارایی‌های ایران در لوکزامبورگ گفت: این پولی بوده که متعلق به بانک مرکزی و در زمان تحریم‌ها در اروپا بوده و به دلیل تحریم‌های اعمال شده، این امکان وجود نداشته که ما دسترسی به این پول داشته باشیم.

تخت‌روانچی ادامه داد: در این فاصله و بعد از مذاکرات برجام هم کسانی که در جهت ضدیت با جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از آمریکا فعالیت می‌کنند تلاش کردند آن مصوبه‌ای که در داخل آمریکا بوده است، که از دید ما کاملا غیرعادلانه و کاملا بی‌مبنا است، به خارج از آمریکا تعمیم بدهند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه الان این مبلغ در اروپا هست و هیچ تحول جدید که در یکی دو روز اخیر رخ داده باشد نبوده است، عنوان کرد: وکلای بانک مرکزی با وکلای شرکت لوکزامبورگی در تماس و در حال انجام مشورت‌های لازم هستند تا ما بتوانیم به این پول دسترسی پیدا کنیم و این اتفاقات قبل از مذاکرات برجام افتاده بود.

* تهدید اثر معکوس بر ملت ایران دارد

تخت‌روانچی در خصوص اینکه سیاست‌های تهاجمی آمریکایی‌ها و اینکه این سیاست‌ها به جنگ منجر خواهد شد؟ نیز اظهار داشت: آنها خودشان می‌دانند که نه می‌توانند با این ادبیات با جمهوری اسلامی صحبت کنند و نه می‌توانند از طریق این ادبیات ایجاد رعب و وحشت کنند.

وی افزود: تجربه سی و چند ساله نشان داده که تهدید، ارعاب و حرف‌های نامربوط زدن اثر معکوس دارد، ممکن است اینگونه صحبت‌ها بر برخی از کشورها تاثیر داشته باشد، اما بر ملت ایران اثر معکوس دارد و ما فکرمان را به این مسائل مشغول نمی‌کنیم.

*در چارچوب پروتکل الحاقی عمل می‌کنیم

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه درباره اظهارات آمانو مبنی بر اینکه آژانس خواستار دسترسی‌های بیشتر به تاسیسات هسته‌ای ایران است، گفت: چنین چیزی را نشنیده‌ام، ما در چارچوب پروتکل الحاقی عمل می‌کنیم و به چیزی بیشتر از آن پایبند نیستیم.

*برای فعالیت‌های دفاعی‌ خود از کسی اجازه نمی‌گیریم

تخت‌روانچی در خصوص شلیک دو موشک بالستیک ایران در خلیج فارس اظهار داشت: من اطلاعات نظامی در این باره ندارم. ما برای فعالیت‌های دفاعی‌مان از کسی اجازه نمی‌گیریم، فعالیت‌های دفاعی براساس ملاحظات کشور و براساس برنامه منظمی که مسئولان نظامی ما پیش‌بینی می‌کنند، صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این فعالیت‌ها براساس فعالیت‌هایی است که باید در زمینه دفاعی انجام دهیم، برخی در خلیج فارس و برخی در داخل کشور انجام می‌شود و مورد عجیب و غریبی اتفاق نیفتاده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان در خصوص آینده روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس بعد از سفر روحانی به عمان و کویت با بیان اینکه ما به روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس خوشبین هستیم، اظهار داشت: اگرچه اختلاف نظرهایی داریم ولی معتقدیم از طریق گفت‌وگو می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه کویت به تهران عنوان کرد: ایشان پیامی از طرف امیر کویت به ایران آورد و رئیس جمهور کشورمان نیز سفری به عمان و کویت داشت. فکر می‌کنیم این گفت‌وگوها و رفت و آمدها در تفاهم بیشتر و تلاش برای رسیدن به یک درکی مبنی بر اینکه مشکلات در منطقه را خود کشورهای منطقه باید حل کنند، موثر است.

ارسال نظر: