خرازی در نشست "با آمریکای ترامپ چه باید کرد":

ترامپ رابین هودی است که از بین فقرا نیامد/ در دوره جنگ سرد با اعراب قرار گرفته‌ایم و این برای ما خیلی خطرناک است

کدخبر: 2090709

سفیر اسبق ایران در پاریس گفت: طی ۱۰ سال گذشته مناسبات ما با اعراب به سمت قهرآمیز رفته و در دوره جنگ سرد قرار گرفته‌ایم و این برای ما خیلی خطرناک است. ایجاب می‌کرد که در دوره جدید در سیاست خارجی خود و در مناسبتمان با کشورهای عربی تجدید نظر کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سید صادق خرازی سفیر اسبق ایران در پاریس امروز (سه‌شنبه) در نشست «با آمریکای ترامپ چه باید کرد» که از سوی سایت دیپلماسی ایرانی برگزار شد، طی سخنانی گفت: پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، کشورمان همواره در لایه‌های مختلف استراتژیک و هم در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی حضور داشته و به عنوان بازیگری مهم در مناسبات آمریکا حضور داشته است.

وی آمریکای ترامپ را آمریکای یکپارچه و متحدی ندانست و افزود: امروز می‌توان از هم پاشیدگی را در لایه‌های مختلف آمریکا ملاحظه کرد. ترامپ متعلق به کمپ جمهوری خواهان نیست و در این کمپ تعریف نمی‌شود. او خودش را به این حزب تحمیل کرد.

خرازی ترامپ را فردی کاسب خواند که هزینه و درآمد را با هم در نظر می‌گیرد و افزود: نمی‌توان گفت ترامپ متعلق به قافله و خیمه جمهوری خواهان است. ترامپ فاقد سیاست ایدئولوژیکی و نگاه استراتژیکی به مسائل است.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه ترامپ عملگرا و محاسبه‌گر است، اظهار داشت: او دچار کیش شخصیت است و فهمش از جامعه آمریکا فهم متفاوتی است. او لایه‌های جامعه آمریکا را نمی‌شناسد. او به وزارت خارجه اعتقاد ندارد و در همین راستا 30 درصد بودجه این وزارتخانه را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه‌ای را که ترامپ انتخاب کرد نیز سیاست خارجی گرا و بین‌الملل گرا نیست و وزیر خارجه‌ای است اقتصادی با اهداف و ماموریت‌های خاص اقتصادی.

خرازی ادامه داد: جمهوری خواهان در تلاشند که از فرصت حضور ترامپ استفاده کرده و مناسبات جدیدی بین اعراب و اسرائیل بدون فلسطین و قدس ایجاد کنند. آنها دنبال این هستند که همگرایی استراتژیک بین منافع اعراب و اسرائیل و آمریکا ایجاد شود و مثلثی پدید آید منهای موضوعات ایدئولوژیک اسلامی و قدس شریف.

رئیس سایت دیپلماسی ایرانی در ادامه خاطرنشان کرد: با وضعیتی که ما در حال حاضر در سیاست خارجی خود با اعراب داریم احتمال دارد این اتفاق بیفتد. سیاست خارجی ما در شکار موقعیت‌های ویژه با اعراب طی 10 سال گذشته دچار مشکل بوده و نتوانسته‌ایم دوره‌ای پر از دستاوردهای جدی را داشته باشیم و با اعراب تنش زدایی کرده و اعتمادسازی کنیم.

وی افزود: طی 10 سال گذشته مناسبات ما با اعراب به سمت قهرآمیز رفته و در دوره جنگ سرد قرار گرفته‌ایم و این برای ما خیلی خطرناک است. ایجاب می‌کرد که در دوره جدید در سیاست خارجی خود و در مناسبتمان با کشورهای عربی تجدید نظر کنیم. شاید دوستان این کارها را انجام دادند ولی با توجه به لابی و فشار سنگین اسرائیل و ... نشد.

خرازی با اشاره به موقعیت استراتژیکی ایران خاطرنشان کرد: باید در کنار این فرصت، تنش زدایی و همگرایی هم ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد که دستگاه اطلاعاتی آمریکا یکی از بی ثبات ترین دوران‌های تاریخ خود را در آمریکا سپری می‌کند و ای چالش از سوی ترامپ ایجاد شده به نحوی که در سخنرانی خود سیستم امنیتی آمریکا را به چالش می‌کشد. ترامپ با سوء ظن به این دستگاه نگاه می‌کند و دستگاه امنیتی آمریکا نیز به ترامپ بی اعتماد است.

خرازی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه در حال حاضر در کنگره و سنا به دلیل حضور لابی ضد ایرانی وضعیت خوبی نداریم، عنوان کرد: نمایندگی ایران در آمریکا نتوانسته این موقعیت جدید را ایجاد کند و در آمریکا خیلی فعال نیستیم.

وی افزود: باید مراقب باشیم تا جایی که می‌توانیم اجماع و اتفاق در لایه‌های مختلف آمریکا علیه ما کاهش یافته و از بین برود.

خرازی ترامپ را نتیجه مناسبات غلط و تبعیض‌هایی خواند که در آمریکا بوده و افزود: ترامپ رابین هودی است که از بین فقرا نیامد و لایه‌های پایین جامعه آمریکا را نمی‌شناسد او از لایه‌های بالا آمده و قدرت فهم ندارد.

وی بر تقویت مناسبات ایران با کشورهایی چون روسیه، چین و ... برای مقابله با اقدامات ترامپ تأکید کرد و افزود: ما باید از توان بالای ظرفیت‌های منطقه‌ای خود بهره‌مند شویم.

سفیر اسبق ایران در پاریس ادامه داد: هیچ کشور و بازیگری در منطقه به اندازه ایران مشروعیت ندارد و ایران می‌تواند با آمریکا در مبارزه با تروریسم مشارکت کند.

وی ثبات در افغانستان را مرهون همکاری ایران و آمریکا در آن مقطع خواند.

ارسال نظر: