در دیدار با روسای مراکز استان دانشگاه آزاد عنوان شد

ولایتی: رهبری امر کردند بنده برای دانشگاه آزاد وقت بیشتری بگذارم/ دانشگاه آزاد ملک خصوصی کسی نیست

کدخبر: 2090912

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص دانشگاه آزاد، اظهار داشت: ایشان امر کردند که بنده برای دانشگاه آزاد وقت بیشتری بگذارم. امر ایشان برای من مطاع است و تمام تلاش را در این زمینه به کار خواهیم برد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد در دیدار با روسای واحدهای این دانشگاه و پس از استماع نظرات روسای مراکز استان دانشگاه آزاد، گفت: امیدوارم در این دوره جدید دانشگاه آزاد، با توجه به حس همکاری که در میان تمامی بخش ها و مدیران آن وجود دارد بتوانیم در مدت کوتاهی به اهداف تعیین شده دست یابیم. ولایتی، علت تاسیس دانشگاه آزاد را پاسخ به یک مطالبه عمومی خانواده ها برای ورود جوانان به دانشگاه دانست و گفت: این دانشگاه در پاسخ به نیاز روزافزون به آموزش عالی در کشور تاسیس شد.پیش از انقلاب تعداد دانشجویان ما کمتر از 200 هزار نفر بود، در حالی که پس از دو برابر شدن جمعیت طی این سال ها، تعداد دانشجویان به 4 میلیون نفر رسید که نسبتی بسیار بالاتر از افزایش جمعیت را نشان می دهد. این حس علم‌جویی ایرانیان از ریشه تاریخی و فرهنگی آنان سرچشمه می گیرد. وی افزود: بیش از 50 درصد از آثار علمی و کتب منتشرشده و تاثیرگذار در فرهنگ و تمدن اسلامی، متعلق به ایرانیان است که این حس علم‌جویی در حال حاضر نیز در میان جوانان ما وجود دار و به لحاظ تعداد دانشجو، دارای رتبه سوم یا چهارم است.

ولایتی با بیان اینکه ایران از لحاظ سرعت رشد مقالات علمی در دنیا نیز مقام اول را کسب کرده است، اظهار داشت: طی دو سه سال گذشته کشور از لحاظ تولیدات علمی دچار رکود شده بود که این موضوع نگرانی مقام معظم رهبری را به دنبال داشت و بر ضرورت توجه به این مهم تاکید داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تحصیلکردگان کشورهای غربی از کشورهای اسلامی و جهان سوم هستند و این پدیده از نظر ما فرار مغزها و از نگاه آنها جذب نخبگان نامیده می شود. باید شرایطی در دانشگاه آزاد فراهم شود تا به جذب نخبگان و کاهش خروج فرهیختگان از کشور بینجامد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد، پرداختن به فرهنگ اسلامی و ایرانی را یکی از سیاست های مهم و اصولی دانشگاه آزاد برشمرد و گفت: همانگونه که در آیات قرآنی نیز امده، در اغلب موارد، تزکیه مقدم بر تعلیم است که امیدواریم با کمک مدیران و روسای واحدهای دانشگاه آزاد بتوانیم این موضوع را عملیاتی کنیم و اهمیت ویژه ای برای ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی در دانشگاه آزاد قائل هستم.

وی در زمینه اهمیت پژوهش نیز گفت: در سالهای آینده به پژوهش بیش از گذشته اهمیت داده خواهد شد؛ به گونه ای که بیش از 10 درصد از بودجه دانشگاه برای توسعه امور پژوهشی اختصاص می یابد هر چند در گذشته نیز اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. یکی از برنامه های جدی دانشگاه آزاد در سال آتی، جذب نخبگان برای امور آموزشی و پژوهشی است و این افراد نخبه در درجه اول از بین دانشجویان این مجموعه و بعد از میان نخبگان سایر دانشگاههای کشور در جهت کادرسازی و امور آموزشی و پژوهشی خواهد بود.

ولایتی همچنین از اعضای هیات ممیزه دانشگاه آزاد خواست برای ارتقای جایگاه اعضای هیات علمی برنامه ریزی بهتر و دقیق تری را به عمل آورند. این در شأن دانشگاه آزاد نیست که یک استاد با درجه استادیاری بازنشسته شود. اساتید دانشگاههای ما، ظرفیت ارتقای درجه را دارند و ما نیز باید تسهیلات لازم فراهم کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های این دانشگاه در جذب و ارتقای اعضای هیات علمی گفت: غیردولتی بودن این دانشگاه، زمینه فعالیت بیشتر در امور آموزشی و پژوهشی را برای ما فراهم کرده است.

وی ضمن تقدیر از فعالیت های انجام شده در این دوره مدیریتی خطاب به روسای واحدها و مراکز استان دانشگاه آزاد گفت: اگر هریک از روسای واحدها برای ارتقا و توسعه فعالیت های علمی و آموزشی خود نیاز به پشتیبانی بیشتری از مرکز داشته باشد، این اطمینان خاطر را به آنها می دهم که از هیچ پشتیبانی دریغ نخواهم کرد. با همکاری با یکدیگر باید دانشگاه آزاد را به نقطه ای برسانیم که انتخاب اول متقاضیان ورود به دانشگاه ها باشد.

وی همچنین از روسای مراکز استان ها خواست تا فهرست نخبگان خود را با دلایل کافی تدوین کرده و برای وی ارسال کنند. سرمایه اصلی هر نظام، افرادی با نبوغ خوب و تحصیلات عالیه است و قطعاً سرمایه هایی مانند منابع طبیعی تا چند دهه آینده به اتمام می رسد. به همین خاطر باید بر روی کشف استعدادها و به کارگیری آنها در امور مختلف جامعه از هم اینک سرمایه گذاری کنیم.

ولایتی افزود: دانشگاه آزاد متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است و هزینه آن توسط مردم پرداخت شده و می شود و دانشگاه ملک خصوصی کسی نیست و باید در جهت خدمت به نظام و مردم و تبلور آرمانها و فرهنگ اسلامی و ایرانی قرار داشته باشد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص دانشگاه آزاد، اظهار داشت: ایشان امر کردند که بنده برای دانشگاه آزاد وقت بیشتری بگذارم. امر ایشان برای من مطاع است و تمام تلاش را در این زمینه به کار خواهیم برد.

ارسال نظر: