با وساطت روسیه انجام می‌شود

توافق دولت سوریه با معارضان/ "حمص" از وجود افراد مسلح خالی می‌شود/ اعزام معارضان به شمال سوریه

کدخبر: 2091330

دولت سوریه و معارضان روز گذشته به توافقی برای خروج افراد مسلح از منطقه الوعر حمص دست یافتند و گفته می‌شود که این توافق از شنبه آتی اجرایی خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: دولت سوریه و معارضان بر سر خروج عناصر مخالف دولت قانونی این کشور از محله «الوعر» شهر حمص توافق کردند.

گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر نزدیک به معارضان امروز یکشنبه اعلام کرد که احتمالا فردا توافق میان دولت سوریه و معارضان اجرایی خواهد شد؛ توافقی که با وساطت روسیه انجام شد.

به گزارش این گروه، بر اساس توافق حاصله، خروج گروه نخست افراد مسلح یک هفته پس از حصول این توافق آغاز خواهد شد و هر کدام از این افراد که قصد خروج داشته باشند، به ریف شمالی حمص، ادلب یا منطقه جرابلس اعزام و گذرگاههای برای ورود و خروج به الوعر باز خواهد شد؛ البته مشروط بر اینکه کمیته های ناظر بر روند خروج تشکیل شود.

وبگاه خبری «عنب بلدی» که وابسته به معارضان است اعلام کرد که این توافق سبب شد آخرین مرکز معارضان در شهر حمص تسلیم و عناصر حاضر در این منطقه به شمال سوریه اعزام شوند.

هفته نخست ماه جاری شاهد نشستهای فشرده و پیاپی میان معارضان و دولت سوریه بود که به آتش بس و بندهای توافق اصلی منجر شد تا اینکه نشستها پس از آن صورت گرفت و بدین ترتیب منطقه الوعر به دولت سوریه بازگردانده خواهد شد و هیچ عنصر معارضی در آن حضور نخواهد داشت.

به گزارش این وبگاه، در جریان این نشستها، اختلاف میان دو طرف بر سر تعداد افراد مسلحی بود که باید از این منطقه خارج می‌شدند؛ معارضان اصرار داشتند که 300 نفر خارج شوند، ولی نشستهای اخیر منجر به خروج تعداد بیشتری شد.

منابع خبری معارضان در توئیتر اعلام کردند که بر اساس این توافق، قرار است 25 هزار نفر از معارضان از منطقه الوعر خارج شوند که این روند از شنبه آتی آغاز خواهد شد. البته شرط این توافق این است که معارضان فقط با سلاح شخصی و سبک میتوانند خارج شوند.

بنا بر این گزارش، قرار است که در هر بار 1500 نفر از معارضان از الوعر خارج شوند و این مسئله ادامه خواهد داشت تا معارضان به صورت کامل خارج شوند.

روسیه ضامن این توافق است. روند رسیدگی به وضعیت کسانی که قصد دارند در این منطقه بمانند، نیز 6 روز پس از امضای توافق آغاز میشود.

عنب در ادامه اعلام کرد که دولت سوریه 6 ماه پس از توافق، وارد این محله خواهد شد. در این مدت نیز پلیس سوریه و روسیه وارد الوعر میشوند و کمیته ای برای پیگیری مسائل مربوط به مذاکره تشکیل شده و 300 فرد مسلح نیز با هماهنگی دولت سوریه به ادعای معارضان «برای تضمین امنیت این محله» باقی خواهند ماند.

حدود 75 هزار نفر هنوز در الوعر حضور دارند و نیروهای سوری مناطق حضور افراد مسلح را از سال 2013 تا کنون محاصره کرده اند.

شهر حمص و اطراف آن به جز محله الوعر تحت کنترل نیروهای سوریه است و 23 منطقه از شهر حمص نیز از وجود افراد مسلح پاکسازی شده بود.

ارسال نظر: