به بهانه شروع اکران "نبرد خلیج فارس۲"؛

فرهاد عظیما، رویش پرسروصدای جبهه فرهنگی انقلاب/ نام حضرت فاطمه(س) برکت‌بخش انیماتوریست‌های جوان انقلاب

کدخبر: 2091462

آثار فرهاد عظیما، کارگردان "نبرد خلیج فارس۲" و گروهش، نشان از مهارت و دانش بالای فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه پرهزینه انیمیشن است البته او، خودش، تأثیرگذاری آثارش را در برکت وجود نام حضرت فاطمه زهرا(س) در عنوان گروهش می‌داند.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ در آخرین روزهای سال، اکران انیمیشن سینمایی «نبرد خلیج فارس2» که به صورت محدود از مشهد شروع شده، سر و صدای زیادی به خصوص در رسانه‌های خارجی به پا کرده است. به همین بهانه بر آن شدیم که به بررسی فعالیت حرفه‌ای فرهاد عظیما، کارگردان این انیمیشن و گروهش بپردازیم که پیشتر آثارشان غالبا در اکران‌های مردمی جشنواره عمار دیده می‌شدند اما امروز این آثار، صدای رسانه های معاند را هم درآورده است.

در سومین دوره جشنواره عمار بود که برای اولین بار، نام فرهاد عظیما و گروه انیمیشن فاطمه الزهرا(س) با کسب فانوس این جشنواره برای انیمیشن «نبرد خلیج فارس1» به عنوان یکی از رویش‌های جبهه فرهنگی انقلاب مطرح شد. عظیما در چهارمین جشنواره عمار هم توانست توانایی‌های خود را اثبات کند و این بار با انیمیشن «پیام راشل کوری» عنوان برگزیده عمار را ازآن خود کرد.

فرهاد عظیما در مرداد سال 1362 در شهر بجنورد متولد شده و اکنون در مشهدساکن است. او از 18 سالگی که کار با کامپیوتر را آموخت و تمام مهارت‌های خود را به صورت تجربی کسب کرده و به گفته خودش، یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های انیمیشن‌سازی ایران را به صورت غیرآکادمیک و تجربی راه انداخته است.

انیمشین‌های جذابی که مورد بی مهری قرار گرفت

«ختم ساعر»، «نبرد خلیج فارس1 و2»، «روز داوری»، «پیام راشل کوری»، «سخت و خشن» و «مقاومت و پیشرفت» از جمله کارهای عظیما وگروهش است که با وجود بی‌رغبتی و گاهی بهانه‌تراشی صدا و سیما برای پخش این آثار، این انیمیشن‌های جذاب هم در فضای مجازی و هم در قالب اکران‌های مردمی جشنواره عمار با استقبال خوب و بالای مخاطبان همراه بوده است.

انیمیشن «ختم ساعر» اولین کار جدی عظیما درباره انهدام ناوچه اسرائیلی در جنگ 33 روزه بود. این اثر کوتاه در کشورهای کویت و لبنان، از طریق شبکه‌های مختلف مثل «المنار» پخش شد و مورد تقدیر «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان هم قرار گرفت.

کار بعدی عظیما، «نبرد خلیج فارس1» بود که علاوه بر کسب فانوس سومین جشنواره عمار، توانست 14 جایزه دیگر را در جشنواره‌های مختلف بدست آورد. این انیمیشن که همزمان با آغاز اکران انیمیشن سینمایی «نبرد خلیج فارس2»، بار دیگر با استقبال اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار مواجه شده، در بین مخاطبان غیر ایرانی هم سروصدای زیادی داشت.

به گفته عظیما یک نفر به صورت خودجوش روی این اثر زیرنویس انگلیسی گذاشت و آن را در سایت «یوتیوب» منتشر کرد که حدود 30 هزار نفر بازدید و نزدیک به 1500 کامنت به زبان انگلیسی داشت.

واکنش صهیونیست‌ها به «پیام راشل کوری» فرهاد عظیما

«نبرد خلیج فارس1» روایتی از نبرد جنگنده‌های ایرانی و عربستان سعودی در جریان دفاع‌ مقدس است که طی آن جنگنده های سعودی توسط خلبانی آمریکایی هدایت می شوند، این انیمیشن پرهیجان، پس از کسب فانوس سومین جشنواره عمار، توسط اکران کنندگان مردمی جشنواره در روستاها و شهرهای مختلفی به نمایش درآمد.

«پیام راشل کوری»، انیمیشن دیگر گروه فاطمه الزهرا(س) هم همانند «نبرد خلیج فارس1»، در کنار استقبال فعالان فرهنگی و مردمی در نقاط مختلف کشور، سروصدای زیادی به همراه داشت و حتی رسانه‌های صهیونیستی هم نسبت به آن موضع گرفتند.

این انیمیشن، مواجهه جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که در نهایت به نابودی اسرائیل و فتح بیت‌المقدس توسط نیروهای مقاومت می‌انجامد. شبکه دو تلویزیون اسرائیل، با پخش بخشی از این انیمیشن، آن را سناریوی نظامی غافلگیرانه نامیده و معترض شده بود. اما در این سو، مسئولان وقت صدا وسیما، به بهانه ضربه به مذاکرات هسته‌ای و خدشه‌دار شدن کشور، حاضر به پخش رایگان «پیام راشل کوری» نشدند.

عظیما و گروهش که تولید انیمیشن‌های راهبردی بر مبنای اهداف انقلاب اسلامی و جنگ نرم را به عنوان هدف خود می‌دانند، برای تأمین هزینه‌های بالای تولید و ساخت انیمیشن، از طریق سایتی که راه‌اندازی کردند محصولات تولیدی‌شان را به فروش گذاشتند که از این راه و همچنین کمک‌های مردمی، با وجود عدم حمایت‌های ریز و درشت دولتی، توانستند ضمن تأمین هزینه‌هایشان، با کیفیت بیشتری به تولید انیمیشن ادامه بدهند.

انیمیشن سینمایی «نبرد خلیج فارس2» که از هفتم اسفند ماه، اکرانش در سینماهای شهر مشهد آغاز شده و به زودی در شهرهای دیگر نیز به نمایش در می‌آید، آخرین اثر و به عبارت دیگر، پُرسر و صداترین اثر فرهاد عظیماست که با همکاری مشترک گروه فاطمه الزهرا(س) و سازمان هنری- رسانه‌ای اوج تولید شده و بیش از آن که در داخل کشور مورد توجه قرار گیرد، در خارج از کشور بازتاب داشته است.

اگرچه از جهاتی نقدهای جدی به این اثر وارد است اما وجه اصلی و امیدوارکننده کار، دانش، مهارت فنی و کیفیت بالای کار عظیما و گروهش است که نوید کارهای بزرگی را می‌دهد.

«نبرد خلیج فارس 2» که در سی و چهارمین جشنواره فجر هم حاضر شده بود، اولین انیمیشن رئال سینمای کشور و داستان رویارویی نیروی دریایی آمریکا و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در آب های خلیج فارس است که در طی چهار سال تولید شده است و با توجه به محتوای آن، واکنش‌های زیادی به خصوص در رسانه‌های معاند داشته است، به ویژه آن که، شخصیت اصلی این انیمیشن یعنی «سردار قاسم» از نظر چهره و رفتار، شبیه حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه طراحی شده و همین موضوع هم حساسیت رسانه‌های معاند را بیشتر کرده است.

به تصویر کشیدن شکست مفتضحانه آمریکا در «نبرد خلیج فارس 2»

شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی، این انیمیشن را نماد جنگ‌طلبی تندروهای ایران دانسته است و به نقل از عظیما، آن را پیامی به رئیس جمهور امریکا عنوان می‌کند که در صورت حمله به ایران، با شکست مفتضحانه‌ای مواجه می‌شوند.

خبرگزاری رویتزر، راشاتودی، اسپوتنیک روسیه، صدای امریکا، سی‌ان‌ان عربی، سی‌بی‌اس نیوز امریکا، سایت نیروی دریایی امریکا و... دیگر رسانه‌هایی بودند که به این انیمیشن سینمایی پرداختند.

فرهاد عظیما را هم همانند هادی محمدیان از جمله رویش‌های جبهه فرهنگی انقلاب دانست که در جریان جشنواره مردمی فیلم عمار رشد پیدا کرد و امروز توانسته است به عنوان یکی از چهره‌های انیمیشن کشور مطرح شود. آثار او و گروهش، نشان از مهارت و دانش بالای فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه پرهزینه انیمیشن است که این موضوع توجه رسانه‌های خارجی و معاند را هم به خود جلب کرده است. البته عظیما، خودش، تأثیرگذاری آثارش را در برکت وجود نام مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) در عنوان گروهش می‌داند.

آن طور که عظیما گفته، او و گروهش مراحل اولیه برای تولید «نبرد خلیج فارس 3 و4» را هم آغاز کرده‌اند و باید منتظر بمانیم تا ببینیم آثار بعدی این گروه، با چه بازخورد و بازتاب‌هایی مواجه خواهد شد.

ارسال نظر: