عضو شورای مرکزی جمعیت علمای بحرین در آستانه صدور حکم دادگاه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم به «نسیم آنلاین» گفت:

وصیت‌نامه‌مان را نوشته‌ایم/ نمی‌گذاریم شیخ قاسم را ببرند

کدخبر: 2091537

شیخ محمد حسن خجسته با اشاره به اینکه همه مریدان شیخ تا امروز کفن‌پوش دور منزل ایشان بود‌ه‌اند و تا الان مردم حضور دارند اظهار داشت: خُلص اصحاب شیخ یعنی آن افرادی که فدایی شیخ هستند اطراف منزل وی را گرفته‌اند و همه وصیت‌های خود را نوشته‌، کفن‌ها را آماده کرده و آماده شهادت در دفاع از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم هستند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: امروز قرار است آخرین جلسه دادگاه شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین برگزار شود. این جلسه دادگاه که دقیقا در سالروز لشگرکشی اشغالگران سعودی و سپرجزیره به بحرین برگزار می‌شود می‌تواند نقطه عطفی در جریان انقلاب بحرین باشد. در شرایطی که طی ماه‌های گذشته رژیم آل‌خلیفه از طریق قتل و دستگیری با حامیان شیخ عیسی قاسم که در اطراف منزل وی تجمع کرده و مانع از اجرایی حکم سلب تابعیت او شده‌اند برخورد کرده است اخبار منتشر شده حاکی از این است که این بار رژیم در نظر دارد تا همزمان با اعلام حکم دادگاه شیخ قاسم و به زعم خود به منظور تمام کردن کار انقلاب بحرین با هر هزینه ممکن به سمت منزل وی لشکری‌ کشی کند. در همین رابطه شبکه الؤلؤة بحرین شب گذشته به نقل از برخی از منابع آگاه خبر داده بود که وزارت کشور بحرین طی اعلامیه‌ای داخلی به تمامی ارگان‌های وابسته به خود اعلام وضعیت اضطراری کرده است. در شرایطی که انقلاب بحرین اکنون در شرایط بسیار حساسی به سر می‌برد به سراغ شیخ محمد حسن خجسته، عضو شورای مرکزی جمعیت علمای بحرین و جمعیت الوفاق بحرین رفتیم تا آخرین تحولات بحرین را از جویا شویم. آنچه در ادامه می‌آید متن گفتگوی وی با خبرنگار « نسیم آنلاین »، است.

رژیم آل‌خلیفه شیخ قاسم را به دلیل جمع‌آوری وجوهات شرعی دادگاهی کرده است! « نسیم آنلاین »: اتهام شیخ عیسی قاسم چیست؟

خجسته: آن چیزی که در دادگاه به عنوان اتهام حضرت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم مطرح شده جرم پولشویی است. آنچه حکومت به عنوان پولشویی مطرح کرده جمع‌آوری وجوهات شرعی و مصرف آن در موارد مشروع است. آن هم در شرایطی که هر مجتهد و وکیل مجتهدی بنابر تکلیف شرعی موظف به جمع‌آوری وجوهات است تا به مستحق‌ها داده می‌شد.

نظام بحرین که نتوانست این انجام وظیفه شیخ را تحمل کند اتهام پولشویی به وی وارد کرد و برهمین اساس کیفرخواستی علیه شیخ عیسی قاسم تنظیم و رسیدگی به آن به دادگاه محول شد؛ شیخ عیسی قاسم به هیچ وجه این دادگاه را نپذیرفتند، اصلا قبول نکردند در این دادگاه شرکت کنند، احضاریه‌هایی که به درب منزل شیخ می‌آمد را هم تحویل نمی‌گرفتند و وکیل هم برای دفاع در دادگاه معرفی نکردند، وکیلی هم که الان در دادگاه حضور دارد وکیل تسخیری تعیین شده از طرف دادگاه است که شیخ اصلا آن را قبول ندارد.

شیخ دادگاه را غیرقانونی و غیررسمی می‌داند

از نظر شیخ دادگاه یک دادگاه غیرقانونی و غیررسمی است چون اتهامی که برشیخ وارد شده نه تنها با تمام قوانین جهانی و شرعی بلکه با قانون اساسی بحرین هم در تعارض است چون در قانون اساسی بحرین این ماده قانونی وجود دارد که مردم در فرائض دینی خود آزاد هستند و هیچ احدی حق مجازات افراد به دلیل انجام تکالیف شرعی و دینی خود را ندارد، خمس هم یک موضوع دینی است و هیچ قدرتی اجازه ندارد کسی را در این قضیه محاکمه یا محاصر کند، به همین دلیل هم دادگاه از نظر شیخ قابل قبول نیست.

با وجود همه اینها دادگاه اصرار داشت که سیر محاکمات را انجام دهد و جلسات مختلف دادگاه برگزار شد که در ادامه صدور حکم برای شیخ عیسی قاسم موکول به امروز (14 مارس) شد، نفس انتخاب این تاریخ یک نکته دارد و آن این است که شاید انتخاب این تاریخ پیامی برای مردم بحرین از طرف رژیم باشد چون تاریخ 14 مارس سال 2011 روزی بود که نیروهای سعودی وارد بحرین شدند و این کشور را اشغال کردند.

« نسیم آنلاین »: روند دادگاه شیخ عیسی قاسم تاکنون چگونه بوده است؟

خجسته: تا به حال 7 یا 8 جلسه دادگاه برگزار شده است و سعی کرده‌اند براساس روال قانونی این جلسات را برگزار کنند؛ در جلسات اول رسیدگی انجام می‌شود و دفاعیه آن وکیل تسخیری در دادگاه انجام شد که آخرین رسیدگی آن در جلسه قبل برگزار شد و قرار براین است که جلسه آخر جلسه صدور حکم باشد یعنی در این جلسه‌ای که قرار است برگزار شود دفاعیه‌ای وجود ندارد و فقط قاضی حکم را می‌‌خواند.

فدائیان شیخ وصیت‌های خود را نوشته‌، کفن‌ها را آماده کرده و آماده شهادت در دفاع از آیت‌الله قاسم هستند « نسیم آنلاین »: حضور مردم در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم از چه زمانی آغاز شده و قرار است تا کی ادامه داشته باشد؟

خجسته: از همان زمانی که دولت بحرین موضوع سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را اعلام کرد این قرار مورد قبول مردم نبود و مریدان شیخ و در راس آنها علما دور منزل آیت‌الله شیخ‌ عیسی قاسم تحصن کردند و از آن روز تا امروز که 8 ماه از آن گذشته این تحصن ادامه دارد و مردم دور منزل شیخ هستند و به هیچ وجه اجازه نخواهند داد که نیروهای پلیس و امنیتی به شیخ برسند تا بخواهند حکمی را علیه وی اجرا کنند.

همه مریدان شیخ تا امروز کفن‌پوش دور منزل ایشان بود‌ه‌اند و تا الان مردم حضور دارند. خُلص اصحاب شیخ یعنی آن افرادی که فدایی شیخ هستند اطراف منزل وی را گرفته‌اند و همه وصیت‌های خود را نوشته‌، کفن‌ها را آماده کرده و آماده شهادت در دفاع از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم هستند.

دادگاه را قبول نداریم حتی اگر شیخ را تبرئه کند « نسیم آنلاین »: شایعاتی مطرح می‌شود مبنی‌براینکه احتمالا دادگاه حکم به تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه خواهد داد؛ چقدر این شایعات واقعی است؟

خجسته: برخی شایعات مبنی مثل اینکه شیخ زندانی یا تبعید خواهد شد توسط اطرافیان نظام در حساب توئیتری یا دیگر جاها مطرح می‌شود اما برای ما اصل دادگاه قابل قبول نیست.

ما هیچگونه صدور حکمی را توسط این دادگاه قابل قبول نمی‌دانیم و حتی بر فرض اینکه دادگاهی شیخ را تبرئه کند ما این تبرئه را هم قبول ندارد چون از نظر ما این دادگاه، دادگاه قانونی نیست این دادگاه باید لغو بشود و نظام باید از شیخ، مردم بحرین و حوزه‌های علمیه رسما معذرت خواهی کند؛ دادگاه هر حکمی که می‌‌خواهد صادر کند از نظر ما قابل قبول نیست و آن چیزی که برای ما مهم است این است که مردم اجازه نخواهند داد این حکم‌ها اجرا شود، اگر نظام بخواهد این احکام را اجرا کند باید از روی جنازه مردم عبور کند.

نظر مراجع تقلید این است که دفاع از شیخ قاسم واجب است حتی اگر به شهادت منجر شود « نسیم آنلاین »: با توجه به جدیت حامیان شیخ عیسی قاسم برای جلوگیری از دسترسی رژیم آل‌خلیفه به شیخ عیسی قاسم شرایط به کدام طرف پیش خواهد رفت؟

خجسته: نظام به شکلی عمل می‌کند که همه احتمالات ممکن به نظر می‌رسد، از طرفی اکثر علمای اطراف شیخ عیسی زندانی شده‌‌اند و چندین بار هم به منزل شیخ حمله کرده‌اند تا واکنش مردم را ببیند و دیدند که مردم با دست‌های خالی و سینه‌های برهنه در برابر گلوله‌های رژیم ایستادن که یک نمونه‌ها از آنها ایستادگی جوانی 20 ساله است که الان به دلیل اثبات گلوله به سرش در حالت مرگ معزی به سر می‌برد و هنوز گلوله در جمجه وی است؛ اکنون امثال این مصطفی حمدانی که اکنون در بیمارستان است اطراف منزل شیخ زیاد هستند.

نکته دیگر این است که مردم بحرین مردم متدینی هستند، که شیخ عیسی قاسم را رهبر، دین، عزت و کرامت خود می‌دانند و می‌دانند که اگر به ساحت شیخ تجاوزی بشود و یا اگر حکومت بخواهد از این خط قرمز عبور کند دیگر پرچمی برای دین و مذهب اهل بیت در بحرین بلند نخواهد ‌شد لذا مردم با دل و جان از شیخ دفاع می‌کنند و آن چیزی که بیشتر به مردم نیرو می‌دهد حکم شرعی از طرف علما و مراجع تقلید مثل آیت‌الله سیدکاظم حائری است که فرمودند از شیخ تا حد مرگ دفاع کنید یا فرمایشات آیت‌الله جوادی آملی یا آیت‌الله سبحانی و دیگر مراجع که نظرشان بر این است که دفاع از شیخ عیسی قاسم واجب است حتی اگر مدافعان به شهادت برسند.

الان مردم بحرین هیچ شک و شبهه‌ای در دل ندارند و با کمال میل در مقابل گلوله‌های رژیم خواهند ایستاد، رسیدن رژیم آل خلیفه به شیخ عیسی قاسم کار آسانی نخواهد بود و آنها باید از دریایی از خون عبور کنند تا به شیخ برسند.

پیروزی نهایی از آن مردم بحرین خواهد بود « نسیم آنلاین »: در مجموع آینده انقلاب بحرین را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

خجسته: آن چیزی که ما مطمئن هستیم وعده خداوند سبحان به مستضعفین است که پیروزی نهایی از آنها خواهد بود و این باعث می‌شود که مردم بحرین با ایمان، عقیده و یقین کامل این نهضت شش ساله را با تمام مظلومیت ادامه بدهند. رژیم هر کاری که می‌توانست انجام داد، رژیم آل خلیفه از قتل بیشتر می‌خواست چکار کند؟ آل خلیفه از چه خط قرمز دیگری می‌خواست عبور کند و چه کار دیگری را می‌خواست انجام دهد که انجام نداده؟ با همه اینها اما آن چیزی که مردم بحرین دارند ایمان به وعده خداوند سبحان و یقین به این وعده است که ان‌شاءالله پیروزی از آن مردم بحرین است. سختی کار زیاد است ولی قانون الهی بر این است که نصرت همیشه با مردم مظلوم، مستضعف و مومن خواهد بود.

باید این نکته را در پایان ذکر کنم که رسیدن به شیخ عیسی قاسم کار آسانی نخواهد بود. مردم بحرین پیش از این ایستاده‌ بودند اکنون هم ایستاده‌اند و بعد از این هم برای دفاع از دین‌، عزت و کرامتشان خواهند ایستاد و ما مطمئن هستیم که ان‌شاء‌الله آل خلیفه نمی‌تواند آسیبی را به شیخ عیسی قاسم برساند./

ارسال نظر: