رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی واقعیت ندارد/ هر وقت آمار منفی می‌شود اعلام نمی‌کنند

کدخبر: 2091563

پورقاضی گفت: رشد اقتصادی با نفت ۱۱.۶ درصد به نظرم خیلی بالاست و با اطلاعات و شرایط اقتصاد ایران تناسب ندارد.

مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص سهم صنعت در آمار رشد اقتصادی 11.6 درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده، اظهار کرد: رشد اقتصادی نزدیک به 2 درصد از عددی که قبلا پیش بینی شده بود، کمتر است. مثلا در بخش خودرو ما نزدیک به 40 درصد رشد داشتیم و 2 درصد نمی‌تواند عدد خیلی درستی باشد.

وی افزود: در بخش سیمان و فولاد طی سه ماهه دوم و سوم رشد داشتیم، البته این رشد خیلی زیاد نبوده ولی در 6 یا 7 درصد بوده و ناچیز به حساب می‌آید. مجموعه این رشدها می‌تواند منجر به رشد بیشتر از 2 درصد بشود. بنابراین رشد اقتصادی بدون نفت حدود 2 درصد عدد پایینی است.

رشد اقتصادی 11.6 درصدی با واقعیت اقتصاد تناسب ندارد

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: اما رشد اقتصادی با نفت 11.6 درصد به نظرم خیلی بالاست و با اطلاعات و شرایط اقتصاد ایران تناسب ندارد. البته وقتی فروش نفت کشور رشد داشته نمی‌توان رشد اقتصادی را انکار کرد. تولید و صادرات نفت بیشتر شده و طبیعی است که باید روی رشد اقتصادی اثر بگذارد. با این وجود به نظر من عدد اعلام شده توسط بانک مرکزی دور از انتظار بوده و با پیش بینی‌ها و اعداد قبلی اعلام شده مطابقت ندارد.

پورقاضی خاطرنشان کرد: اعداد قبلی نشان می‌داد که رشد اقتصادی سال 95 سر جمع حدود 6.5 درصد است. در حال حاضر مسئولان صحبت از رشد اقتصادی 11.6 درصد می‌کنند که این مقدار اختلاف قابل توجه است. مرکز آمار هم رشد اقتصادی 9 ماهه امسال را 7.2 درصد اعلام کرد که البته این اختلاف شاید ناشی سال پایه آماری باشد که مرکز آمار در نظر گرفته است.

وی در مورد شرایط کلی اقتصاد ایران گفت: از دید من ما حرکت ثابت و یا رو به عقب نداریم، به نظر می‌آید در بخش‌های مختلفی که ما به صورت میدانی با آن‌ها در تماس هستیم، با این وجود رشد 6 درصدی عددی قابل قبول است، اما رشد 11 درصدی به نظرم خیلی بیشتر از چیزی است که در اقتصاد ایران دیده می‌شود. من آمار اقتصادی را ندارم ولی براساس چیزی که احساس می‌کنم رشد 11 درصدی اقتصاد واقعی نیست.

به رشد اقتصادی 11.6 درصدی تردید دارم

عضو اتاق بازرگانی در خصوص انتقادات اقتصاددانان از آمار رشد اقتصادی بیان کرد: در اعلام آمار رشد 11.6 اقتصاد کشور برای 9 ماهه اول امسال با اکثر اقتصاددانان موافقم و در این رشد تردید دارم و به نظرم این عدد کمی عجیب است. متاسفانه وقتی آمار رشد اقتصادی منفی می‌شود دولت از اعلام آن اجتناب می‌کند به نظر من اطلاعات و آمار باید صحیح و روشن و در زمان مناسب اعلام شود.

پورقاضی با انتقاد از تاخیر بانک مرکزی در اعلام آمار رشد اقتصادی سال 94 بیان کرد: آمار اقتصادی باید به لحظه اعلام شود نه اینکه بعد از یک سال و بعد از این که مطمئن شدیم رشد اقتصادی سال 95 مثبت است، رشد اقتصادی منفی 1.6 درصدی سال گذشته رو اعلام کنیم! متاسفانه دستگاههای آماری آمارهای نامطلوب را در حوزه‌های مختلف به خصوص اقتصاد پنهان می‌کنند.

دولت در ارائه آمارهای اقتصادی با مردم رو راست نیست

وی گفت مجموعه دولت فکر می‌کند که بهتر است با مردم رو راست نباشد و اطلاعات درستی در اختیار مردم قرار ندهند.

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: انتظار رشد منفی را برای سال گذشته داشتیم، چون مجموعه اطلاعات ما نشان می‌داد که رشد منفی است. آمار بین منفی نیم تا منفی دو درصد قطعی بود، اما روایت آن متفاوت بود. سال 95 در کل رشد مثبت بود و این مسئله در سال 93 هم به لطف سه ماهه آخر آن وجود داشت.

صنایع کوچک سهمی از رشد اقتصادی ندارند

پورقاضی تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که درباره رشد اقتصادی سال 95 داشتیم گفته می‌شد که رشد بخش صنعت حدود 9 درصد بود این منفی بودن بخش کشاورزی بود که مجموع رشد اقتصادی را به حدود 6 درصد می‌رساند. در رشد 9 درصدی بخش صنعت هم بیشتر صنایع بزرگ مثل خودرو، فولاد و سیمان نقش داشتند، اما در صنایع کوچک و متوسط رشد چندانی دیده نمی‌شود.

وی گفت: ممکن است بتوانیم بگوییم که این رشد 11.6 درصدی اقتصاد کشور اشتغال چندانی ایجاد نمی‌کند. البته در بخش گردشگری و خدمات رشد داشتیم که این بخشها شغل ایجاد می‌کنند. ولی سوالی که هست این است که آیا واقعا اولویت یک کشور اشتغالزایی است. به نظر من رقابتی کردن صنعت از اشتغالزایی در این بخش اولویت بالاتری دارد. از دید من اشتغالزایی در اولویت دوم باید باشد.

عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد: اگر ما صنعت و اشتغال رقابتی داشته باشیم، حتی اگر کوچک باشد پایدار می‌ماند. اما اگر فقط به فکر اشتغال باشیم ممکن است بهره‌وری کاهش یابد.

ارسال نظر: