واکنش یک اقتصاددان به رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

رشد ۱۱.۶ درصدی یک شوخی خنده‌دار است/ روحانی در آستانه انتخابات مدیرانش را مجبور به آمارسازی کرد

کدخبر: 2091564

جهان بیگلری گفت: جناب آقای روحانی، چرا وقتی می‌خواهید در جمع هوادارانتان سخنرانی کنید و یا مصاحبه های انتخاباتی برگزار کنید، مدیرانتان را مجبور می‌کنید آمار سازی کنند، که تاییدی باشد برای توجیه عملکرد اقتصادی دولت تدبیر وامید!

محمدرضا جهان بیگلری اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص آمار رشد 11.6 درصدی اقتصادایران اظهار کرد: به فاصله کمتر از دوماه از مصاحبه رییس جمهور با رسانه ملی در راستای اعلام آمارهای اقتصادی به یکباره رشد اقتصادی هفت درصد به 11.6 درصد جهش پیدا کرد، که این بسیار عجیب است. مگر می‌شود با تفاوت کمتر از دو ماه پنج درصد رشد اقتصادی افزایش یابد؟

وی خاطرنشان کرد: این یعنی تفاوت رشد شش ماه تا نه ماهه حدود 5 درصد است. همان رشد هفت درصد هم شوخی بزرگی است، چه برسد به این رقم خنده دار که دیروز بانک مرکزی اعلام کرد. رشد اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که شاخص‌های اصلی اقتصادی بهبود داشته باشد.

این اقتصاددان با بر شمردن منابع رشد اقتصادی به «نسیم آنلاین» گفت: مهمترین منابع رشد اقتصادی عبارت‌اند از افزایش نهاده‌های تولید (افزایش سرمایه یا نیروی کار)، افزایش بهره‌وری عوامل تولید و به‌ کارگیری ظرفیت‌های احتمالی خالی در اقتصاد. حال از جناب آقای روحانی به عنوان رییس جمهور کشوری با جمعیت هشتاد میلیون نفری، این سئوال را می‌پرسیم که کدام شاخص اقتصادی کشور رشد داشته که باعث جهش اقتصادی ظرف دو ماه شده است؟

جهان بیگلری عنوان کرد: آمار اشتغال، تولید، سرمایه گذاری و رفاه اجتماعی بالا که نرفته هیچ، برعکس پایین آمده است، بنابراین نباید انتظار جهش در رشد اقتصادی را داشته باشیم. در حال حاضر بهبود فضای کسب و کار و حمایت‌های بانکی از اقتصاد کشور را هم که شاهد نیستیم!

وی افزود: اتفاقا برعکس ادعای دولتمردان تورم هم که کنترل نشده و هر روزه شاهد افزایش چشمگیر قیمت محصولات داخلی، وارداتی و افزایش هزینه‌ها هستیم که این با کاهش تورم همخوانی ندارد. فروش نفت و درآمد دولت بالا رفته که البته بیشتر ترازها منفی است، پس اتفاق خاصی نیفتاده است. یعنی اگر نفتی هم که بیشتر فروختیم، پولش هنوز به حساب بازنگشته است.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت: بورس رشد نداشته و عمده شاخص‌ها منفی است! از شرکتها گرفته تا بانکهای دولتی خصولتی و خصوصی همه به سمت ورشکستگی حرکت می‌کنند. پس آقای روحانی می‌شود توضیح دهید کدام شاخص اقتصادی باعث جهش رشد اقتصادی در کشور شده است؟

جهان بیگلری با انتقاد از بانک مرکزی در انتشار آمارهای اقتصادی تصریح کرد: بانک مرکزی بر اساس چه اصولی، نرخ رشد را نزدیک به دوازده درصد اعلام کرده است. اینها همه نشان از عدم استقلال بانک مرکزی و غلبه سیاست بر اقتصاد در دولت تدبیر دارد.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: جناب آقای روحانی، چرا وقتی می‌خواهید در جمع هوادارانتان سخنرانی کنید و یا مصاحبه های انتخاباتی برگزار کنید، مدیرانتان را مجبور می‌کنید آمارسازی کنند، که تاییدی باشد برای توجیه عملکرد اقتصادی دولت تدبیر وامید!

عضو اتاق بازرگانی افزود: آقای رییس جمهور، اقتصاددانان کشور انتظار راستگویی دارند نه مطرح کردن لطیفه های اقتصادی. ملت توقع دارند تا حقایق مطرح شود، تا بتوانند قضاوت درستی از عملکرد دولت یازدهم داشته باشند.

ارسال نظر: