آمارسازی عجیب بانک مرکزی برای رشد اقتصادی!

رشد ۱۵.۷ درصدی؛ رشدی که چین هم در ۴ دهه به آن دست نیافت!/ با آمارسازی بانک مرکزی ایران رکوردار رشد اقتصادی در جهان شد+ نمودار

کدخبر: 2091587

بانک مرکزی رقم رشد اقتصادی سه‌ماهه سوم امسال را ۱۵.۷ درصد اعلام کرد که در تاریخ ایران و حتی جهان، بی سابقه است.

به گزارش « نسیم آنلاین » این آمارسازی دولت یازدهم، نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان هم نوعی رکورد محسوب می‌شود، زیرا پیشرفته ترین کشورهای جهان در دهه‌های اخیر هم تاکنون نتوانسته‌اند به رشد محیرالعقول 15.7 درصدی دست یابند.

به عنوان مثال، کشور چین که سریع‌ترین رشد اقتصادی در سطح جهان را در 4 دهه اخیر داشته و از یک کشور متوسط به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده، از سال 1980 تاکنون هیچ‌گاه به رشد اقتصادی 15.7 درصدی دست نیافته است.

بالاترین رشد اقتصادی چین در 4 دهه اخیر مربوط به سال 1984 با رشد 15.2 درصدی است.

چین از سال 2010 به این سو هم رشد اقتصادی دو رقمی و بالای 10 درصد تجربه نکرده و رشد اقتصادی 6 تا 7 درصدی در 5 سال اخیر تجربه کرده است.

این آمار و ارقام در حالی است که چین پیشتاز رشد اقتصادی در جهان محسوب می‌شود و سریع‌ترین توسعه اقتصادی را در سطح جهان داشته است. رشدهای اقتصادی بالای چین در سالیان اخیر با اشتغالزایی میلیونی، صادرات چند صدمیلیاردی و سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری همراه بوده است.

با این حال، مشخص نیست دولت یازدهم کدام یک از بسترها و پیش‌زمینه‌های رشد اقتصادی دورقمی را مهیا کرده که اکنون مدعی رکوردشکنی رشد اقتصادی در سطح جهان است.

در صورت صحت ادعای دولت یازدهم درباره تحقق رشد اقتصادی 15.7 درصدی در سه‌ماهه سوم امسال و رشد 11.6 درصدی در 9ماهه امسال، ایران رکورددار رشد اقتصادی در جهان خواهد بود.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در میان کشورهای مختلف جهان، هیچ کشوری در سال 2016 به چنین رشد اقتصادی دست نیافته است.

البته صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران را در سال جاری 4.4 درصد برآورد کرده است که با آمارسازی دولت یازدهم فاصله‌ای چشمگیر دارد.

باید دید صندوق بین‌المللی پول این آمارسازی را می‌پذیرد و ایران را رکورددار رشد اقتصادی جهان اعلام می‌کند؟

ارسال نظر: