گزارش «نسیم آنلاین»: آزمون بزرگ در واگذاری سهام بانک رفاه در بازار سرمایه؛

مخالفت شدید تامین اجتماعی برای رسیدن منافع بانک رفاه به کارگران!

کدخبر: 2091602

عرضه سهام بانک رفاه کارگران در بورس فاقد منع قانونی بوده، اما تاکنون این امر محقق نشده است زیرا ورود سهام این بانک به بازار سرمایه، مدیران آن را وادار خواهدساخت تا این مجموعه را سود آورسازند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی عرضه سهام بانک رفاه کارگران در بازار سرمایه را منوط به رفع موانع حقوقی آن دانسته و اعلام کرده که در حال حاضر، کل سهامداران بانک رفاه کارگران مستمری بگیران و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هستند. سید تقی نوربخش به «نسیم آنلاین» گفته که طبق اصل 44 تکلیف این موارد به خوبی روشن شده اما از هرگونه توضیح بیشتر امتناع کرده است.

به نظر می‌رسد سازمان تحت امر او چندان هم موافق اجرایی شدن عرضه سهام بانک رفاه کارگران در بازار سرمایه نیست.

شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه سال 1395 خود مقرر کرد که سازمان تأمین اجتماعی، طی یک برنامه زمان بندی مشخص و معین حداکثر ظرف مدت یک سال، نسبت به واگذاری مازاد سهام بانک رفاه کارگران، به طور مستقیم و غیرمستقیم، تا سقف 90 درصد به بخش غیردولتی و کاملاً مستقل از سازمان یادشده اقدام کند.

ظاهرا" این دومین باری است که شورای پول واعتبار واگذاری بخشی از سهام بانک رفاه کارگران در بازار سرمایه را یک تکلیف جدی دانسته چرا که در آذرماه سال 90 هم "سید ضیاءالدین ایمانی" مدیر عامل وقت همین بانک گفته بود که شورای پول و اعتبار یکسال به بانک فرصت داده تا سهام این بانک را بر اساس اصل 44 واگذار کند.

هنوز هم دلیل روشنی وجود ندارد که چرا از آن زمان تا اکنون مصوبه مهم شورای پول واعتبار دراین خصوص نادیده گرفته شده، ازاین رواین احتمال وجود دارد که با توجه به تکلیف دومین بار همین شورا،واگذاری سهام بانک مذکور در بازار سرمایه با سنگ اندازی جدی از ناحیه سازمان تامین اجتماعی و در فرایندی فرسایشی از دستور کارخارج شود.

فرضیه های مختلفی برای اجرایی نشدن مصوبه شورای پول واعتبار دراین خصوص وجود دارد که یکی از آنها، مقاومت کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی درمقابل اجرایی شدن چنین تصمیمی است چرا که به ظن برخی، بخش کارگری کشور تعصب خاصی بر روی بانک رفاه کارگران دارد.

هرچند که با فرض درست بودن چنین مدعایی، سهامدار اصلی آن می تواند سهام این بانک را به کار گران بفروشد.

فرضیه دیگر که از علت نخستین، دارای استحکام بیشتری است،مقاومت مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی بوده چراکه با توجه به دراختیار داشتن صددرصدسهام این بانک درسازمان، تامین اجتماعی به طور عجیبی بر رفتارهای اقتصادی این بانک اشراف دارد.

به عبارت بهتر، با کمی اغماض می توان این بانک را حاشیه امنی برای این سازمان به حساب آورد.

"محمدجواد محقق نیا" عضو سابق هیات مدیره بانک رفاه کارگران به نسیم آنلاین گفته که عرضه سهام بانک رفاه کارگران در بورس فاقد منع قانونی بوده و ادامه داد که تحقق این امر برای تامین اجتماعی به عنوان تنها سهامدار بسیار سخت خواهد بود زیرا ورود سهام این بانک به بازار سرمایه، مدیران آن را وادار خواهدساخت تا این مجموعه را سود آورسازند.

به نظرمی رسد با همه تلاش های "محمد علی سهمانی اصل"،مدیرعامل تازه برکشیده بانک رفاه کارگران،این بانک در پایان سال مالی گذشته فقط 12 میلیارد تومان سود داشته است، عددی که با توجه به گستره این بانک در نظام بانکی بیشتر به یک طنز تلخ شبیه است.

ناگفته نماندکه درصورت اجرایی کردن تعدیلات مد نظر بانک مرکزی در صورتهای مالی این بانک بیم آن می رود که همین عدد ناچیز سود هم به سمت زیان متمایل شود.

نتایج یافته های نسیم آنلاین مبین این امر است که درحال حاضر بانک رفاه کارگران دستکم دو هزار میلیارد تومان ازسازمان تامین اجتماعی طلبکار است.

گفته می شود این مقدار طلب مربوط به قرارداد همکاری سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه برای پرداخت بدهی های ناشی از طلب داروخانه ها بابت نسخ دارویی از سازمان تامین اجتماعی است که مدتها است قرارداد آن هم به اتمام رسیده است.

ازاین رو ظاهرا، تامین اجتماعی با توجه به دست اندازهای مالی پیش رو و ناتوانی در پرداخت دیون خویش در نظر دارد تا بدهی مذکور را از محل اوراق خزانه به بانک رفاه کارگران بپردازد.

تا اینجای کار می توان نتیجه گرفت که واگذاری سهام بانک رفاه کارگران دربازار سرمایه، لااقل به نفع مدیریت سازمان تامین اجتماعی نخواهد بود.

چرا که به میزان واگذاری سهام بانک مورد اشاره در بازار سرمایه و افزایش شفافیت،دستان این سازمان دراعمال نفوذ دراین بانک به مراتب بسته تر می شود.

تردیدی نیست که شورای پول واعتبار با مصوبه اخیر خویش در تلاش است تا رفتار بانک رفاه کارگران وسهامدار آن را به ایجاد شفافیت بیشتر تشویق سازد.

"اولیا علی‌بیگی"، رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار هم گفته که واگذاری سهام بانک رفاه کارگران مشروط به حفظ منافع کارگران و سازمان تامین اجتماعی امکان‌پذیر است و در ادامه با انتقاد از نحوه خدمات‌دهی بانک رفاه کارگران،تصریح کرده با وجود آنکه این بانک متعلق به کارگران است به عنوان سهامداران و مالکان اصلی بانک هنوز در جریان نیستیم که منابع بانک در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود و آیا در خدمت کارگران است یا نه؟

واقعیت این است که با واگذاری سهام این بانک در کوتاه مدت نمی توان به رشد جدی در شاخص‌های مهم این بانک امید چندانی بست اما به طور قطع در درازمدت واگذاری آن ضمن سودآور ساختن و ایجاد شفافیت در بانک ،دستکم سود کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی ازا ین واگذاری بیشتر از شرایط حاضر خواهد بود.

حال باید دید که سازمان تامین اجتماعی تا چه میزان حاضر است که منافع خود را فدای آتیه کارگران کرده و در مقابل واگذاری سهام بانک رفاه کارگران دربازار سرمایه سنگ اندازی نکند؟

ارسال نظر: