سینماگران در مراسم تشییع پیکر علی معلم:

معلم عاشق بی‌نظیر سینمای سرزمینش بود/ باور نخواهیم کرد که او مرده است

کدخبر: 2091738

مراسم تشییع پیکر علی معلم، منتقد، کارشناس و تهیه‌کننده با حضور جمعی از هنرمندان در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم تشییع پیکر علی معلم، منتقد، کارشناس و تهیه‌کننده با حضور جمعی از هنرمندان در ساختمان شماره 2 خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم جمع کثیری از هنرمندان و اهالی رسانه حضور دارند؛ جمشید مشایخی، داریوش فرهنگ، رضا ناجی، همایون اسعدیان، فرشته طائرپور، مسعود جعفری جوزانی و ... حاضر هستند.

طوسی: معلم عاشق بی‌نظیر سینمای سرزمینش بود

جواد طوسی در این مراسم گفت: علی معلم استقلال عمل خودش را داشت، او یک عاشق بی‌نظیر در مورد سینمای سرزمین خودش بود و می‌توانست یک مشاور خوب باشد . علی معلم بر پایه یک رفاقت جشنی را برگزار می‌کرد و به حافظ تعلق خاطر زیادی داشت . وی گفت: او به یک انزوا و غر زدن‌هایی در خلوت رسید. معلم بیشتر باید در بازی‌های فرهنگی حضور پیدا می‌کرد .

جعفر جوزانی: علی تاثیرگذارترین فرد سینمایی و اهل قلم بود که می‌شناختمش

در ادامه جعفر جوزانی هم گفت: علی معلم یکی از بزرگترین سپهسالارهای سینمای ایران بود . احساس علی این بود که همه باید فیلم بسازند، او می‌گفت برای سینما باید بسترسازی کرد. او می‌گفت سینما کلمه نیست، تصویر است. برای همین مجله « دنیای تصویر» را در آورد.

وی افزود: علی مشعل این مسیر را روشن کرد. او احساس می‌کرد باید جشنواره مردمی توسط مردم برگزار شود تا تقدیر کند از تولیدکنندگان و کسانی که دیده نمی‌شوند.

او برای هدف استراتژی داشت و راه را برای سینماگرها باز می‌کرد. با هزینه خود به دیگر کشورها می‌رفت و برای سینمای ایران رایزنی می‌کرد. علی دورترها و افق‌ها را می‌دید. با کسی تعارف نداشت و برخی از قلمش می‌ترسیدند. او جمع را می‌فهمید و خوب رهبری می‌کرد.

جعفری جوزانی افزود: نمی‌خواستم این رفتن را باور کنم. چرا تو باید بری اگر بحث رفتن باشد ما باید می رفتیم. چرا تو با ان همه نترس بودن. من یکی از عشاق علی هستم. ما نتوانستیم کاری که او کرد را انجام بدهیم. علی تاثیرگذارترین فرد سینمایی و اهل قلم بود که می‌شناختمش .

سعید راد: معلم در آرزوی ساختن فیلم سینمایی "کوروش" از دنیا رفت

سعید راد بازیگر سینما هم گفت: شاید بیش از 6 بار با علی معلم به بهشت زهرا(س) رفتیم، حیف که زود نوبت خودش رسید. او رفیق بود، دوست بود و عشق خرج می‌کرد و برای خرج کردن آن با سخاوت دست‌هایش در جیبش بود و به این منظور «جشن حافظ» را راه انداخت. چرا هیچ وقت یادمان نیفتاد از این دوست قدردانی کنیم؟

وی افزود: می خواهم باور کنم خبر مرگش شایعه است. او در آرزوی ساختن فیلم سینمایی «کوروش» از دنیا رفت .

ابوالحسن داودی: من باور نخواهم کرد که او مرده است

در ادامه مراسم ابوالحسن داودی پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی گفت: من جاهای مختلف صحبت کردم و تنها جایی که صحبت نکردم مراسم ختم یک دوست بوده و نمی‌دانم چرا حرف‌زدنم نمی‌آید؟ فکر می‌کنم دیگر دیر شده است و برای اولین بار چیزی نوشتم که حرفی است با خدا، تا لطفی کند و این شر را از سینمای ایران بر دارد . وی درباره علی معلم گفت: بیش از سی سال بود که همدیگر را می‌شناختیم، وجه مشترک ما شهرستانی بودن ما است. او عشق نثار خانواده‌اش می‌کرد و من باور نخواهم کرد که او مرده است .

سیروس الوند: علی در جوان‌های زیادی تکثیر خواهد شد

سپس سیروس الوند دیگر کارگردان سینمای ایران بعد از خواندن اشعاری عنوان کرد: در این سال و بد و نحس و بخیل، همه ما داغداریم. برخی تنگ‌نظران خوشحالند، همان‌هایی که سر جشن حافظ او را به دادگاه کشاندند. ولی بدانند این ستاره‌ها دنباله‌دارند، مانند عباس کیارستمی.

وی افزود: علی در جوان‌های زیادی تکثیر خواهد شد و امیدوارم همچنان جشن حافظ برگزار شود و ما حس کنیم علی زنده است.

جهانگیر الماسی: همه حرف علی این بود که از رسالت به رهانیدن برسد

جهانگیر الماسی نیز دیگر سینماگری بود که طی سخنانی گفت: من باور نمی‌کنم و نمی‌دانم چه بگویم. خدا این فرد نازنین را بیامرزد و به بازماندگانش عزت بدهد.

وی افزود: علی معلم را از دهه 60 وقتی جوان بود میشناختم. با هم در مورد معرفت حرف می‌زدیم که البته او دانشجو بود.

الماسی در ادامه بخش‌هایی از کتابی را که مورد نظر علی معلم بود و مضمونش به عشق اشاره داشت، قرائت و عنوان کرد: همه حرف علی این بود که از رسالت به رهانیدن برسد. کاری که به عنوان سینماگر انجام داد همین بود. درود بر کسانی چون علی اند، یاعلی .

ارسال نظر: