رستم قاسمی:

برخی خزانه کشور را با خزینه اشتباه گرفتند/ رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصد شوخی‌‌ بیش نیست

کدخبر: 2091822

وزیر سابق نفت با بیان اینکه برخی خزانه کشور را با خزینه اشتباه گرفتند، گفت: اینکه بانک مرکزی رشد اقتصادی در سه ماه گذشته را ۱۱.۶ درصد اعلام کرده است، به نظر من شوخی‌ بیش نیست، در تاریخ ایران و حتی جهان چنین چیزی را سراغ ندارم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: رستم قاسمی امشب در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز در ارزیابی عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم اظهار کرد: اگر بخواهیم عملکرد وزارت نفت را بررسی کنیم باید به آمارها رجوع کنیم و این کار در دو بخش انجام می‌گیرد، یکی بحث سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور و دوم پیشرفت فازهای پارس جنوبی است.

*بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه نفت در سال‌های 90 و 91 انجام شده است

وی افزود: در بحث سرمایه‌گذاری، بر اساس آماری که اخیراً وزیر نفت فعلی به مجلس ارائه داد که شامل عملکرد 10 ساله صنعت نفت کشور بود، مشخص شد که بیشتر میزان سرمایه‌گذاری در این بخش مربوط به دو سال 90 و 91 می‌شد که سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها بود و بیش از 40 میلیارد دلار در آن سال‌ها در این بخش سرمایه‌گذاری انجام شده است.

قاسمی اضافه کرد: در بحث پیشرفت فازهای پارس جنوبی، اصولاً این بخش به چهار بخش تقسیم می‌شود، اول زمانی که مربوط به شرکت‌های خارجی (توتال و شل) است، دوم دولت نهم و زمان وزارت بنده و بخش چهارم هم دولت فعلی، دوباره با مراجعه به آمارها می‌بینیم که در میزان پیشرفت متوسط به صورت ماهانه در سه بخش اول به ترتیب، 1.29 درصد، 0.75 درصد و 1.49 درصد بوده است و بر اساس آمار دولت فعلی تا آذر ماه جاری میزان این پیشرفت 0.58 درصد بوده است.

*هیچ یک از کارمندان وزارت نفت در پرونده بابک زنجانی فساد نداشتند

وزیر سابق نفت در پاسخ به پرسش دیگری درباره ارتباط بابک زنجانی با وزارت نفت و خرید و فروش نفتی وی خاطرنشان کرد: زمانی که در تحریم‌ها نفت ایران به‌صورت ال سی که سندی بین‌المللی برای تجارت است به فروش می‌رسید ما مجبور بودیم شرکت‌هایی خصوصی را در خارج از کشور تأسیس کنیم تا نفت را از این طریق به فروش برسانیم، چراکه از طریق دولت امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: بابک زنجانی در آن شرایط نفت را می‌خرید و زمانی که باید ال سی خود را پرداخت می‌کرد، این کار را نکرده و می‌رود بانک را می‌خرد و وقتی بانک را می‌خرد دیگر ال سی را نیز پرداخت نمی‌کند که ما در همان زمان وی را ممنوع‌الخروج و به دادگاه معرفی کردیم.

قاسمی اضافه کرد: گرچه ممکن است وزارت نفت ریسکی هم کرده بود اما در آن شرایط سخت تحریم هیچ یک از کارمندان وزارت نفت در پرونده بابک زنجانی فساد نداشتند و در کل بابک زنجانی تخلف کرده و اکنون به شدت پرونده‌اش روند خود را طی می‌کند.

وی در خصوص مطرح شدنش در جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: قطعاً افرادی که در جمنا ذکر می‌شوند، بر اساس حساب و کتاب‌هایی عنوان شده‌اند.

*قبولی مسؤولیت وزارت نفت در دولت نهم به خاطر شرایط سخت تحریم‌ها بود

قاسمی در پاسخ به اینکه وزیر احمدی‌نژاد بودن را برای خودش نقطه مثبت می‌داند یا منفی، اظهار کرد: به نظر من عملکرد هر فرد بیانگر کارآمدی یا عدم کارآمدی‌اش را مشخص می‌کند، من برای رفتن به وزارت نفت در آن دوره اصلاً راضی نبودم و برای نرفتن خیلی لابی کردم اما به خاطر شرایط سخت تحریم این مسؤولیت را قبول کردم اما دیدید که با موفقیت تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم و در کل در مورد عملکردم باید مردم قضاوت کنند.

*رشد اقتصادی 11.6 درصد شوخی بیش نیست

وی در مورد گزارش اخیر بانک مرکزی در مورد رشد اقتصادی در سه ماهه گذشته نیز گفت: اینکه بانک مرکزی رشد اقتصادی در سه ماه گذشته را 11.6 درصد اعلام کرده است، به نظر من شوخی‌ بیش نیست، در تاریخ ایران و حتی جهان چنین چیزی را سراغ ندارم، بنا بر اصول برای هر درصد از رشد اقتصادی اصولاً باید 100 هزار مورد شغل ایجاد شده باشد، آیا چنین چیزی اتفاق افتاده؟ رشد اقتصادی بدون احتساب نفت آن‌طور که من شنیدم بر اساس آمار چند موسسه خارجی زیر 2 درصد بوده است.

*آخرین دریافتی من 7 میلیون تومان بود

قاسمی در خصوص حقوق نجومی هم اظهار کرد: تا جایی که من اطلاع دارم حقوق مدیران با سابقه وزارت نفت در دوران تصدی من در حدود 16 میلیون تومان بوده است، آخرین دریافتی من در دوران وزارت حدود 7 میلیون تومان بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت عدم حضور در لیست نهایی جمنا، به صورت مستقل وارد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، گفت: بنده هیچ‌گاه نگفته‌ام اگر به عنوان کاندیدای مورد حمایت جبهه مردمی انتخاب نشوم مستقل می‌آیم، امیدوارم جمنا نیز کار خود را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: اگر به مرحله نهایی برسم و به عنوان کاندیدا مقابل روحانی قرار بگیرم، قطعاً برای جمله‌ من سرهنگ نیستم، یک حقوق‌دانم پاسخ قاطعی خواهم داشت.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که نظرش در مورد حضور بقایی در انتخابات چیست، تصریح کرد: بنده سیاست وی را نمی‌دانم و نمی‌توانم در مورد او اظهار نظری کنم.

*وضع بد اقتصادی تبدیل به پاشنه آشیل دولت شده است

وی در پیش‌بینی اینکه دولت روحانی هشت‌ ساله خواهد بود یا 4 ساله، اظهار کرد: در خصوص دولت آینده مردم پای صندوق‌های رأی تصمیم می‌گیرند اما آن چیزی که اکنون روشن است، بحث وضع اقتصادی بد بوده و تبدیل به پاشنه آشیل دولت شده است.

قاسمی افزود: بعضی‌ها خزانه را با خزینه اشتباه گرفته‌اند، درآمدها و هزینه‌های هر دولتی مشخص است و قرار نیست بعد از اتمام سال یک دولت منابعی را برای سال آینده باقی بگذارد، یعنی دولت دهم بر اساس درآمدها هزینه کرده است، البته بعد از اتمام دولت دهم در صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی منابع و سرمایه بسیار بالایی وجود داشته است.

وزیر سابق نفت اظهار داشت: در زمینه رونق اقتصادی باید به مصرف داخلی و صادرات توجه ویژه‌ای داشت اما در داخل به خاطر افزایش نقدینگی و عدم رونق اقتصادی، قدرت خرید مردم پایین آمده است.

ارسال نظر: