آمار خانه کتاب نشان می‌دهد؛

افزایش ۱۲ درصدی انتشار کتاب در بهمن امسال نسبت به بهمن ۹۴

کدخبر: 2091880

مطابق آمارهای خانه کتاب، در بهمن‌ماه امسال تعداد ۱۱ هزار و ۳۳۲ نسخه کتاب در سراسر کشور به چاپ رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، در بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ هزار و ۸۹ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با زمان مشابه سال جاری با افزایش ۱۲ درصدی به ۱۱ هزار و ۳۳۲۲ عنوان کتاب رسیده است.

از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه امسال، سهم کتاب‌های عمومی ۷ هزار و ۹۵۳ و سهم کتاب‌های کودک هزار و ۷۲۲ عنوان است که به ترتیب نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته با افزایش ۱۸ و ۲۱ درصدی رو به رو شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، قیمت متوسط کتاب در بهمن ماه سال جاری، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴ افزایش داشته و از ۱۴ هزار و ۴۲۶ تومان به ۱۵ هزار و ۴۳۸ تومان رسیده است.

تعداد عناوین کتاب‌های منتشرشده در استان تهران در بهمن ماه سال جاری به نسبت کل کشور به ۸۳۳۰ عنوان رسیده است که ۷۳.۵۱ درصد آمار کل کشور را به خود اختصاص داده است و استان‌های قم و اصفهان به ترتیب رتبه دوم و سوم بیشترین تعداد عناوین کتاب‌های منتشرشده در بهمن ماه سال جاری را از آن خود کرده است.

کتاب‌های «۸ کتاب نهم» با شمارگان ۲۵۰ هزار نسخه، «چندشکلی‌های تک نوکلئوتیدی» با ۱۸۰ هزار نسخه و «فهرستگان رشد: فهرست توصیفی منابع آموزشی و تربیتی منتخب مرتبط با برنامه درسی دوره آموزش ابتدایی» با ۶۰ هزار نسخه در صدر پرشمارگان‌ترین کتاب‌های بهمن ماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

از جمله کتاب‌هایی که در فهرست پرتکرارترین کتاب‌های بهمن ماه سال ۱۳۹۵ قرار گرفته‌اند، می‌توان به «عباس دست طلا: داستانی از زندگی حاج عباسعلی باقری»، «قانون کار ویژه آزمون‌های نظام مهندسی»، «مسائل مکانیکی و برقی در ساختمان: (ویژه آزمون‌های نظام مهندسی)»، «انسان ۲۵۰ ساله» و «حاج آقا مجتبی:گذری بر زندگی عالم ربانی، فقیه و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی» اشاره کرد.

همچنین، انتشارات «هوپا»، «قدیانی»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان»، «افق»، «آریانوین»، «فرای علم»، «پیدایش»، «مهاجر»، «ذکر» و «برف» در فهرست ۱۰ ناشر پرکار حوزه کودک در بهمن ماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

بر اساس این آمار، انتشارات «مشاوران صعود ماهان»، «رهپویان شریف»، «موسسه مهرپویا مهراس»، «مدرسان شریف»، «کلید موفقیت»، «روشن کتاب»، «جنگل»، «نشر چشمه»، «اندیشه رفیع» و «رویان پژوه» در فهرست ۱۰ ناشر عمومی پرکار در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ قرار گرفته‌اند.

همچنین، انتشارات «خیلی سبز»، «گل واژه»، «ژرف اندیشان»، «بین المللی گاج»، «مهر و ماه نو»، «مبتکران»، «کلاغ سپید»، «مکعب علم»، «سلام کتاب» و «شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش» در فهرست ۱۰ ناشر آموزشی پرکار در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ قرار گرفته‌اند.

براساس این آمار، کتاب‌های منتشرشده در بازه زمانی یک‌ماهه بهمن ۹۴ از سوی ۷۴۳۸ پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد ۱۸۷۴ نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال ۹۵ تعداد ۷۸۹۳ پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۵۸۱۱ نفر مرد و ۲۰۸۲ نفر زن بودند.

ارسال نظر: