فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

هفته‌ای تلخ و غمبار برای اهالی فرهنگ و هنر/ مرگ ۳ هنرمند تنها در یک هفته

کدخبر: 2091922

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای تلخی همراه بود؛ از فوت علی معلم و خسرو شجاع‌زاده تا فوت افشین یداللهی، ترانه‌سرای کشورمان.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای تلخی همراه بود؛ از فوت علی معلم و خسرو شجاع زاده تا فوت افشین یداللهی، ترانه سرای کشورمان.

» علی معلم» منتقد و تهیه‌کننده سینما درگذشت

«علی معلم» مدیر مسئول و سردبیر نشریه دنیای تصویر و بنیانگذار جشن سینمایی حافظ، در سن 54 سالگی و در پی حمله قلبی، دار فانی را وداع گفت .

علی معلم سال 1341 در دامغان متولد شد. در رشته‌ سینما تحصیل کرد، در دهه‌ی شصت فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرد و در سال 71 با تاسیس ماهنامه « دنیای تصویر» فصل تازه‌ای را در مطبوعات و رسانه‌های سینمایی رقم زد . معلم که به واسطه‌ تولید و اجرای برنامه‌هایی چون «جنگ هنر»، «از واژه تا تصویر»، «سینمای اندیشه» و ...به چهره‌ای شناخته شده برای مخاطبان تبدیل شده بود، اولین جشن سینمایی و تلویزیونی خصوصی ایران را تاسیس کرد و تندیس حافظ را به منظومه‌ی سینمای کشور افزود .

فعالیت معلم فقط به عرصه‌ مطبوعات و رسانه‌ها محدود نمی‌شد «شوکران » ، « گاوخونی»، «ازدواج به سبک ایرانی» و «آل» از جمله تجربیات موفق او در مقام تهیه‌کنندگی بود. دریافت مدرک دکتری افتخاری به پاس فعالیت‌هایش در عرصه‌ فرهنگ و هنر نیز یکی دیگر از عناوین متعدد او به شمار می‌رفت .

خسرو شجاع‌زاده، پیشکسوت تئاتر و سینما درگذشت

اصغر همت،‌ مدیرعامل خانه تئاتر به مناسبت درگذشت خسرو شجاع‌زاده پیام تسلیتی بدین شرح صادر کرد .

با خبر شدیم «خسرو شجاع زاده» هم رفت .

هنوز در شوک از دست دادن هنرمند عزیز «علی معلم » بودیم که این خبر بار غم‌مان را چند برابر کرد. چه می شود کرد؟ جز این که خودمان را تسکین بدهیم که بله! مرگ حق است و ... چون سایه با آدمی زاده می‌شود و ... سرنوشت محتوم هر موجود زنده‌ای است. جوان اول فیلم سینمایی « غریبه و مه» و تئاترهای دهه 40، «غریبانه در هوای مه آلود شمال» ، جان به جان آفرین تسلیم کرد. فقدانش را به جامعه هنری ایران و خانواده گرامی‌اش تسلیت عرض می‌گوییم .»

ا» فشین یداللهی» شاعر و ترانه‌سرا درگذشت

افشین یداللهی شاعر ترانه سرای سرشناس کشور بر اثر تصادف در گذشت .

وی شب گذشته در مسیر بازگشت به تهران در هشتگرد تصادف کرده است. در این حادثه افشین یداللهی به رحمت خدا رفت و همسر و برادر همسرش بر اثر جراحت در بیمارستان بستری شده‌اند .

افشین یداللهی (زاده دی 1347 در اصفهان)، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه سرایان اهل ایران است. پدر افشین یداللهی از بزرگان شهر ایزدخواستبوده است و مادر وی نیز اهل اسفرجان است .

یداللهی برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های خوش‌نام تلویزیونی، ترانه‌هایی سروده است. بیشترین شهرت وی در این زمینه به‌واسطه سرودن ترانه شب آفتابی، سریال غریبانه، شب دهم، میوهٔ ممنوعه و مدار صفر درجه و معماى شاه است .

عموهای فیتیله‌ای با «گل اومد بهار اومد» می‌آیند/ کارناوال شادی برای کودکان

«محمد مسلمی» کارگردان برنامه «گل اومد بهار اومد» گفت:‌ مدتی است به همراه عموهای فیتیله‌ای مشغول تولید برنامه‌ای نوروزی به نام «گل اومد بهار اومد» برای شبکه یک سیما هستیم و تا پایان نوروز ضبط ادامه دارد .

وی ادامه داد: در این برنامه که کارناوال شادی است، چندین شخصیت جدید داریم. محمدرضا معجونی در نقش عمو نوروز، مریم وطن پور خانم بهار و سپیده زینعلی ننه سرما هستند .

مسلمی درباره ساختار این برنامه نوروزی بیان داشت: در «گل اومد بهار اومد» استودیو نداریم و این گروه سوار بر قطار شادی هستند که از سمت شهرداری منطقه 12 در اختیار ما قرار داده شده است. این قطار همان قطار قرمز رنگی است که در محدوده بازار تهران برای سهولت در رفت و آمد مسافران قرار داده شده است .

وی افزود: از روز اول تا 5 فروردین،‌ به همراه گروه و تعدادی از هنرمندان عزیزمان به بازدید مشاغل مهم کشور مثل آتش نشانی، بیمارستان، ایتام، رفتگرها و ... می‌رویم و از روز 6 تا 13 فروردین به محله هرندی‌(نرسیده به میدان شوش) رفته و در جشنی که قرار است در آنجا برگزار شود شرکت خواهیم کرد .

عوامل این برنامه عبارتند از: مهدی وکیلی تهیه کننده، محمد مسلمی کارگردان، علی فروتن، حمید گلی و محمد مسلمی بازیگر، فرهاد نقدعلی نویسنده،

هر قسمت از این برنامه 50 دقیقه خواهد بود و هر روز قبل از ظهر از شبکه یک سیما پخش می‌شود .

افتتاحیه ۸۵ میلیونی «ماجرای نیمروز»

فیاض هوشیار پارسیان مدیر پخش دفتر سیمای مهر درباره اقبال گسترده مخاطب در اولین روز نمایش فیلم (25 اسفند) گفت: فیلم با اقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و در اکثر سالن ها با فروش فوق العاده مواجه بودیم از جمله سینماهای چهارسو، کورش، ملت و آزادی در سانس فوق العاده فیلم به نمایش درآمد. هم اینک فیلم در تهران و شهرستان 40 سالن سینما در اختیار دارد و اولین روز نمایش آن چهارشنبه (25 اسفند) با فروش 85 و 500 هزار تومان مواجه شد .

وی درباره حضور عوامل سازنده فیلم در سالن‌های سینما گفت: امروز آقایان جواد عزتی، هادی حجازی فر (بازیگران)، محمد حسین مهدویان (کارگردان) و سید محمود رضوی (تهیه کننده) در ساعت 19 در پردیس کورش حاضر می شوند تا در سانس 20 و 21 با مخاطبان دیدار مردمی داشته باشند . در ساعت 22 در سینما آزادی حاضر می شوند تا برای سانس 22:40 با مخاطبان این سالن دیدار داشته باشند و در ساعت 23 در پردیس ملت حضور دارند تا با مخاطبان برای سانس 22:45 دقیقه دیدار کنند .

بنابراین گزارش، بهترین فیلم از نگاه مخاطبان در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با شروع خوب کار خود را آغاز کرد. فیلم در دوران دهه 60 می گذرد . در خلاصه داستان آن آمده است در محله‌های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان‌ها و کوچه‌ها و در پستوی خانه‌ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟

در این فیلم مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و جواد عزتی با حضور مهدی پاکدل به ایفای نقش می پردازند .

رضا صادقی «ترانه ایران» را در آغوش گرفت

پنجشنبه 16 دی‌ماه بود که رضا صادقی خواننده پاپ کشور با انتشار فیلمی از نوزاد رها شده در شهر مبارکه، اعلام کرد تمام هزینه‌های بچه را می‌پردازد .

بچه‌ای که روز قبلش با یک نوشته درب یک خانه در شهر مبارکه گذاشته شده بود؛ مادری که از پس مخارج کودک بر نیامده بود از خانواده یابنده می‌خواست که از بچه‌اش مراقبت کنند .

جمعه همان هفته، صادقی با حاضر شدن در برنامه زنده‌رود آهنگی به نام «ترانه ایران» را سرود و آن را تقدیم به این کودکی که از طرف بهزیستی به همین اسم نام‌گذاری شده بود، کرد .

صادقی اما همچنان نسبت به این کودک احساس دین می‌کرد و همین باعث شد تا در شب آغاز سی‌ و دومین دوره جشنواره موسیقی فجر، از مادر کودک رها شده بخواهد برای تحویل گرفتن فرزند خود بازگردد .

در آخرین اقدام، رضا صادقی همزمان با برگزاری کنسرتش در اصفهان ترانه ایران را در آغوش گرفت؛ او روز گذشته در خانه نوزادان نرجس اصفهان حاضر شد و با فرزندخوانده‌اش دیدار کرد .

شعر «من انقلابی‌ام» در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری ارائه شد

صادق آهنگران با اشاره به مداحی اخیر خود در محضر مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان و دست‌اندرکاران راهیان‌نور، اظهار کرد: حرکت شعر «من انقلابی‌ام» در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است، چرا که راه ما، راه ایشان است . وی در ادامه عنوان کرد: اصولا ما در جهتی حرکت و قدم بر می‌داریم که ایشان فرمایش داشته باشند، مقام معظم رهبری توصیه به استفاده از مسائل روز در اشعار را داشتند . مداح سال‌های دفاع مقدس گفت: مسائل روز شامل دغدغه‌های نظام، بحث فلسطین، بحث استکبارستیزی، مسائل داخلی و... است .

وی افزود: ما در این شعر بر اساس همین شیوه حرکت کردیم، چرا که باید در مقابل حرکت راهیان‌نور نیز عملی انجام داد، حداقل من با صدای خود به این مساله کمک کرده و حرف مقام معظم رهبری را عملی کردم . آهنگران تصریح کرد: ما این شعر را در قالب چند محور آماده و ارائه کردیم، چرا که عادت من این است که در ابتدا شعر خود از امام حسین(ع) شروع می‌کنم، چون باعث برکت شعر می‌شود و سپس به بحث شهدا و مسائلی چون استکبارستیزی می‌پردازم .

افزایش 100درصدی بودجه معاونت قرآن و عترت ارشاد

آئین تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین آزمون سراسری قران و عترت ارشاد امروز 23 اسفند ماه در سالن تالار پژوهش‌های فرهنگ و هنر برگزار شد .

در این مراسم حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی با بیان اینکه امسال برنامه‌های ما با محوریت فهم قرآن برگزار شد، اظهار داشت: محوری‌ترین بحث در مورد قرآن در کنار تلاوت و حفظ توجه به فهم کلام وحی است چرا که فهم قرآن مقدمه عمل به آیات الهی است .

وی با اشاره به اینکه در فهم قرآن سن و سطح تحصیلات مطرح نیست،‌خاطر نشان کرد: جهنمیان در جهنم می‌‌گویند اگر خوب گوش داده بودیم و در آیات خدا تأمل می‌کردیم، اکنون در جهنم نبودیم، بنابر این برای رسیدن به معنویت باید در قرآن تدبر و تأمل کرد .

معاون قرآن و عترت ارشاد در ادامه ضمن عذرخواهی از حاضران به دلیل عدم حضور وزیر ارشاد، گفت: آقای صالحی امیری قرار بود در این محفل قرآنی حضور داشته باشند اما وقتی قرار شد به سالن بیایند طی تماسی از سوی آقای جهانگیری کاری برایشان پیش آمد و پیغام دادند که از شما عزیزان عذرخواهی کنم .

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به هزینه‌های جوایز پانزدهمین دوره آزمون قرآن و عترت ارشاد خاطر نشان کرد:‌ 5 هزار نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند که اعتباری معادل با 700 میلیون تومان به منظور هدیه در نظر گرفته‌ایم که بخش عمده آن متعلق به وزارت آموزش و پرورش است .

وی در ادامه به فعالیت‌های وزارت ارشاد در زمان مدیریت صالحی امیری اشاره کرد و افزود: ضمن تقدیر از عملکرد آقای جنتی در زمان وزارت از زمانی که آقای صالحی امیری وزیر ارشاد شدند چند فعالیت ارزشمند پیگیری شده است، یکی از آنها بیمه فعالان قرآنی است که 2 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند و در سال آینده نیز 4 هزار و 500 نفر نیز بیمه خواهند شد .

معاون قرآن و عترت ارشاد از افزایش 100درصدی اعتبار این معاونت در سال آینده خبر داد و گفت: در حالی که پیشنهاد دولت مبلغ کمتری بود اما در سال آینده بودجه معاونت قرآن و عترت ارشاد 100درصد افزایش یافته است که امیدواریم با این اعتبار بتوانیم قدم کوچکی برای ارتقاء برنامه‌ها و حمایت از مؤسسات قرآنی برداریم .

بازی موبایلی انیمیشن سینمایی «نبرد خلیج فارس» منتشر شد

در این بازی قابلیت تهیه بلیت در سینماها و همچنین تکنولوژی واقعیت افزوده برای پخش تیزر استفاده شده است. این بازی از امروز در سامانه کافه بازار قرار گرفته است و دارندگان گوشی های هوشمند آندرویدی می توانند به صورت رایگان از این بازی استفاده کنند .

انیمیشن «خلیج فارس 2» اکرانش را در سینماهای مشهد آغاز کردو هم اینک در سینماهای آزادی، سپیده، شاهد آغاز کرده است. این فیلم در شهرهای اصفهان (پردیس سینمایی چهارباغ)، قزوین (سینما بهمن)، مشهد ( هویزه، آفریقا، پیروزی، سیمرغ و قدس)، سنندج (بهمن) و مدرسه اسلامی هنر قم نیز به نمایش درآمده است .

این فیلم به قسمتی از درگیری دریایی ناوگان سپاه با ناوگان پنج نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس می پردازد. در این فیلم ایران با استفاده از جنگ نامتقارن دریای ناوگان کلاسیک آمریکا را درخلیج فارس زمین‌گیر می‌کند. و جنگ در نهایت با توسل وامدادهای غیبی به پیروزی ایران منجر می شود .

توزیع غیر مجاز فیلم توقیفی فتنه ۸۸

فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» تنها فیلمی که برای اولین بار بی‌محابا به حمایت از فتنه 88 می‌پردازد به صورت گسترده در شهرهای اطراف تهران از جمله استان البرز توزیع شده است. این فیلم که برای بازبینی وزارت ارشاد در تاریخ 92/10/1 آماده شده، در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است . نسخه بازبینی ارشاد دو فیلم «ابد و یک روز» و «فروشنده» هم پیش‌تر در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و فیلم «عصبانی نیستم» سومین فیلم از این دست فیلم‌هاست که نسخه بازبینی ارشاد آن در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود .

حال سوال اینجاست که در روزهای پایان سال و زمانی که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری هستیم، چگونه فیلمی که با این مضمون و نسخه‌ای در اختیار وزارت ارشاد قرار دارد امکان توزیع غیرمجاز می‌‌یابد؟

به نظر می‌رسد رئیس سازمان سینمایی اولین اقدام خود را باید در جهت بهبود مدیریت وضعیت نمایش خانگی قرار دهد و فکری به حال این اداره کل صورت گیرد

متاسفانه از ابتدای سال 95 ورود فیلم‌های سینمایی غیرمجاز در برخی از استان‌ها به وفور اتفاق افتاد، به گونه‌ای که به سرعت پروانه نمایش آنها در وزارت ارشاد صادر شد. از آن جمله می‌توان به فیلم‌های « بارکد»، «کوچه بی‌نام»، «اژدها وارد می‌شود»، «ناهید»، «ملبورن»، «ماهی و گربه»، «اب روز» و «فروشنده» در شبکه غیر مجاز اشاره کرد .

ارسال نظر: