گزارش عضو هیئت رئیسه مجلس از عملکرد یکساله نخست مجلس دهم:

۲۰۶۳ تذکر کتبی و ۷۱۸ سوال از مسئولان اجرایی /طرح ۷۶ تقاضای تحقیق و تفحص

کدخبر: 2091952

غلامرضا کاتب گزارش عملکرد دوره دهم مجلس شورای اسلامی در یکسال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی گزارش عملکرد دوره دهم مجلس شورای اسلامی در یکسال گذشته را تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه مجلس دهم در سال 1395 سالی پر از کار و تلاش را تجربه نمود، کارنامه آن را درخشان و قابل دفاع ارزیابی کرد و اظهار داشت: عملکرد مجلس با توجه به شرح وظایف آن در سه حوزه تقنینی (قانون گذاری)، نظارتی و امور دیپلماتیک قابل بررسی و دقت نظر می باشد.

برگزاری 92 جلسه علنی طی 29 هفته / اعلام وصول 297 فقره طرح و لایحه

در حیطه امور تقنینی از زمان آغاز به کار مجلس شورای اسلامی تا به امروز 92 جلسه علنی طی 29 هفته جهت بررسی طرح ها و لوایح برگزار گردید .

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: طی این مدت 297 فقره از مجموع طرح ها و لوایح جهت فرایند ثبت و تشکیل پرونده قبل از اعلام وصول تشکیل شده است که از این تعداد 263 فقره در صحن علنی اعلام وصول شده است.

بررسی و تنظیم 11 هزار و 474 فقره پیشنهاد نمایندگان

وی با اشاره به اینکه بر اساس شیوه و روال موجود قبل از طرح در صحن علنی به کمیسیون های اختصاصی ارسال می شود گفت: در این خصوص در مجموع 278 فقره (127 طرح و 151 لایحه) به کمیسیون های مرتبط ارجاع شد که بر همین اساس و بمنظور بحث و بررسی کارشناسی بر روی موارد ارجاعی 694 جلسه با 1604 ساعت کار مفید تشکیل شد. البته لازم به ذکر است که در همین راستا توسط کمیته های زیر مجموعه کمیسیون های اختصاصی نیز 412 جلسه با 869 ساعت کار مفید به صورت جداگانه بر روی طرح ها و لوایح کار کارشناسی و مطالعاتی صورت گرفته است که با توجه به آنچه که بیان شد در نهایت 142 فقره (53 طرح و 89 لایحه) به اتمام بررسی کارشناسی و تهیه و تنطیم گزارش کمیسیون منتج شد.

غلامرضا کاتب همچنین در ادامه افزود: با توجه به عنایت عموم نمایندگان مجلس به مشارکت فعال در تنقیح قوانین در خصوص طرح ها و لوایح مطروحه 11474 فقره پیشنهاد از سوی نمایندگان جهت بررسی و تنظیم شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در طول فعالیت یکساله مجلس دهم حسب درخواست نمایندگان مجلس 330 فقره دعوت از وزرا و مسئولین اجرایی جهت حضور در مجلس دعوت بعمل آمده است .

بررسی احکام دائمی برنامه های توسعه ، بررسی و تصویب برنامه پنج ساله ششم در 51 شیفت کاری

نماینده منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهم فعالیت های شاخص مجلس در طول یکسال گذشته گفت: بررسی احکام دائمی برنامه های توسعه ، بررسی و تصویب برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با یکصد و بیست و چهار ماده که پس از 22 جلسه و 51 شیفت کاری به تصویب رسید و سرانجام رسیدگی به ماده واحده لایحه بودجه سال 1396 در 12 جلسه و 18 شیفت کاری از شاخص ترین و مهم ترین فعالیتهای مجلس شورای اسلامی بود.

2063 فقره تذکر کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور، 718 سوال نمایندگان از مسولان اجرایی کشور و 76 تقاضای تحقیق و تفحص

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص بخش عملکرد نظارتی این نهاد گفت: همانگونه که مستحضر هستید وجه نظارتی مجلس همواره دارای اهمیت، حساسیت ومنزلت می باشد چرا که آنچه همواره با آن مواجه هستیم عدم اجرا یا نقص اجرای قوانین موجود است. در همین راستا هم مجموعه مجلس تمام تلاش کارشناسی و اجرایی خود را در طول فعالیت یکساله مجلس دهم در سال 95 مصروف انجام امور نظارتی نموده است .

وی ادامه داد: به نحوی که 2063 فقره تذکر کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور، 718 سوال نمایندگان از مسولان اجرایی کشور، 76 تقاضای تحقیق و تفحص ، یک طرح استیضاح، هفت درخواست اعمال ماده 236، سه درخواست اعمال ماده 49 ، انتخاب 105 نماینده ناظر مجلس در مجامع، هیئت ها و شوراهای استانی و صدور و تحویل احکام ایشان و سرانجام بررسی شکایات وارده در اجلاسیه اول دوره دهم تاکنون در کمیسیون اصل نود به تعداد 2327 فقره از اهم موارد قابل ذکر بود.

رصد و پیگیری 473 فقره عنوان از مصوبات دولت / پاسخ به 183 فقره نامه از دستگاههای اجرایی و سایر نهادهای قانونی و اشخاص حقیقی و حقوقی

کاتب همچنین در ادامه با اشاره به وظایف مهم و حساس هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین گفت: در این راستا تاکنون 473 فقره عنوان از مصوبات دولت رصد، پیگیری و دریافت گردیده است که به همین منظور 68 جلسه هیئت و کارگروه تخصصی به منظور بررسی مصوبات دریافتی تشکیل شده است.

این نماینده مجلس دهم افزود: در ادامه این فعالیت همچنین 183 فقره نامه از دستگاههای اجرایی و سایر نهادهای قانونی و اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت شده است که به تمامی آنها پاسخ کارشناسی لازم تهیه ، ابلاغ و ارسال شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: انشاء و ابلاغ 34 فقره رای مقدماتی به دولت و مراجع ذی ربط و همچنین تنظیم و ابلاغ 15 فقره رای قطعی ریاست محترم مجلس در مورد مصوبات دولت و انتشار آنها در روزنامه رسمی و در نهایت بررسی و ابلاغ عدم مغایرت 375 فقره مصوبات به دولت از اهم سایر فعالیت های مجلس شورای اسلامی در حیطه نظارتی می باشد.

استفاده از ظرفیت بالای قوه مقننه در سطح ارتباطات بین المللی و بین المجالس به منظور گسترش دیپلماسی پارلمانی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه قوه مقننه بعنوان یکی از قوا و برخاسته از اراده ملت در صحنه روابط بین الملل آن را بسیار استراتژیک و مهم ارزیابی نمود و گفت: استفاده از ظرفیت بالای قوه مقننه در سطح ارتباطات بین المللی و بین المجالس به منظور گسترش دیپلماسی پارلمانی در دستور کار مجلس دهم بود .

وی خاطر نشان کرد: به لطف خداوند ششمین اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین در ایران با حضور کشورهای جهان اسلام تشکیل گردید و مجلس شورای اسلامی در این دوره توانست جایگاه خوبی را در سطح بین المللی و ارتباط با هیئت های پارلمانی و مجالس کشورهای دوست و همکار برقرار سازد.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: