ترکیه کاردار آلمان را احضار کرد

کدخبر: 2092292

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات رئیس اطلاعات آلمان درباره کودتا، کاردار برلین در آنکارا را احضار کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: دولت ترکیه در واکنش به اظهارات رئیس دستگاه اطلاعات آلمان علیه رئیس جمهور این کشور، کاردار آلمان را به وزارت خارجه احضار کرد.

وزارت خارجه ترکیه ضمن احضار کاردار آلمان در آنکارا، اعلام کرد که صدها عضو گروه تروریستی «فتح‌الله گولن» در آلمان حضور داشته و آزادانه فعالیت می‌کنند.

«برونو کال» رئیس دستگاه اطلاعات آلمان در مصاحبه‌ای با «اشپیگل» ضمن رد ادعای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درخصوص اینکه «فتح‌الله گولن» اپوزسیون آمریکانشین در پس کودتا بوده، گفت وقایعی که پس از کودتا رخ دادند، وقایعی بودند که بدون وقوع کودتا نیز اتفاق می‌افتادند، اما کودتا بهانه‌ای مطلوب و دلخواه برای تسویه حساب سیاسی شد.

دولت ترکیه به بهانه مبارزه با عوامل کودتای نافرجام 15 جولای، از مرداد سال 95 وضعیت اضطراری در این کشور برقرار کرده و به سرکوب مخالفان و منتقدان پرداخته است. بگونه‌ای که نزدیک به 100 هزار نفر از مشاغل دولتی اخراج، بیش از 30 روزنامه، وبگاه و شبکه خبری توقیف و نزدیک به 35 هزار نفر بازداشت شدند.

آنکارا در هفته‌های اخیر شاهد تنش‌های وخیمی با کشورهای اروپایی مانند آلمان و هلند بر سر سخنرانی وزیرانش جهت جمع‌آوری رای «بله» برای رفراندوم تغییر قانون اساسی در جمع اتباع ترک در کشورهای مذکور است.

مخالفت دولت‌های اروپایی با برگزاری سخنرانی و تجمعات تبلیغاتی مقامات ترکیه در کشورهایشان برای جمع کردن رای مثبت به تغییر قانون اساسی در همه‌پرسی 27 فروردین، باعث عصبانیت بیش‌ازحد آنکارا شده بگونه‌ای که حتی اروپا را تهدید به تحریم می‌کنند.

ارسال نظر: