موگرینی در موسسه تحقیقاتی کارنگی:

برجام باید به صورت کامل اجرا شود/ همه طرف‌ها به تعهداتشان درباره برجام پایبند بوده‌اند

کدخبر: 2092302

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برنامه جامع اقدام مشترک باید به صورت کامل و در همه بخش‌هایش اجرا شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد باید برجام کاملا اجرا شود.

فدریکا موگرینی در سخنانی در موسسه تحقیقاتی کارنگی در واشنگتن گفت:«من کاملا بر این اعتقاد هستم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باید به صورت کامل و در همه بخشهایش اجرا شود. اما می خواهم تاکید کنم که این توافق، توافقی نیست که بتوان درباره بخشهایی از آن بار دیگر مذاکره کرد. این سند بیش از یکصد صفحه و بسیار فنی است. سالها طول کشید تا این سند نهایی شود. همانطور که عرض کرده ایم این توافق، متعلق به کل جامعه بین المللی است و توافق نامه ای دوجانبه نیست که بتوان در اینجا یا آنجا آن را تغییر داد. بنابراین، تغییر دادن بخشی یا قسمتی از این توافق در اینجا و آنجا ممکن نیست. اگر می خواهیم از ایران برای توسعه برنامه تسلیحات هسته ای جلوگیری کنیم، هیچ گزینه دیگری (به غیر از اجرای برجام) وجود ندارد.»

همه طرفها به تعهداتشان درباره برجام پایبند بوده اند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، فدریکا موگرینی گفت: «همه گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارزیابی های کمیسیون مشترک (اجرای برجام) نشان دهنده آن است که پایبندی کامل به همه بخشهای این توافق با حسن نیت وجود داشته است و این روند نیز از جانب همه کنشگران مطرح در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده است. بار دیگر تاکید می کنم که ارزیابی ها نشان دهنده پایبندی کامل همه طرفها از منظر همه جوانب است. بنده شخصا و اتحادیه اروپا هم به صورت مستمر تضمین می کنیم که این روند همچنان ادامه خواهد داشت. این مسئله برای اتحادیه اروپا، جزء منافع راهبردی به شمار می رود. خود بنده نیز شخصا در این زمینه مسئولیت داریم، زیرا همچنان این مسئولیت را دارم که ریاست کمیسیون مشترک (برجام) را برعهده داشته باشم و بر اجرای آن نظارت کنم. این مسئله فقط بنابه دلایل امنیتی اهمیت ندارد بلکه از نظر دیپلماسی و چندجانبه گرایی نیز مهم است. ما بر این توافق نامه سرمایه گذاری کرده ایم زیرا در وهله نخست، خواهان آن بوده ایم که مانع از آن شویم تا ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند. ارزیابی ما این است که این هدف به صورت موثری محقق شده است. ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همین است.

وی افزود: البته معنای عمیقتری نیز در این قضیه نهفته است و آن اینکه حتی پیچیده ترین مسائل را می توان از طریق گفتگوهای قدرتهای مختلف دارای دیدگاههای مختلف برای مدت چندین سال و تعامل مکرر حل کرد و در نهایت به زمینه مشترک و راه حل مشترکی دست یافت و آن را اجرایی کرد. دو سال پیش همه درباره رسیدن به توافق بدبین بودند اما ما توانستیم این کار را انجام بدهیم. بعد از آن نیز همه بدبین بودند که توافق، اجرایی شود اما این کار را هم کردیم. بعد از آن نیز همه بدبین بودند که این توافق به گونه ای کامل و مستمر اجرایی شود اما این کار را هم کردیم. ما توانستیم افراد بدبین را بارها و بارها مایوس کنیم.»

ارسال نظر: