نگاهی به فرهنگ و هنر در اردیبهشت ۹۵؛

سرافراز استعفا کرد؛ علی عسگری جایش را گرفت/ ۱۳ شهید مدافع حرم مازندرانی در خان طومان جاودانه شدند

کدخبر: 2092317

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها منتشر شد؛ اردیبهشت ماه ۹۵، شاهد پذیرش استعفای محمد سرافراز از سوی مقام معظم رهبری و تعیین علی عسگری به عنوان رئیس رسانه ملی بودیم.

گروه فرهنگ و هنر «فرهنگ نیوز»؛ سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد.

در ذیل نگاهی داریم به رودیدادهای فرهنگ و هنر در اردیبهشت 95؛

کنسرت چکناواریان و ارکستر ملی لغو شد

در حالی که تنها یک روز تا آغاز کنسرت ارکستر ملی به رهبری لوریس چکناواریان باقی مانده اما هنوز هیچ بلیتی برای این کنسرت فروخته نشده است و بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک به دنبال تهیه بلیت‌های این کنسرت هستند .

طبق توافقی که میان بنیاد رودکی و وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان بهزیستی کل کشور، امضا شده، قرار بود ارکستر ملی ایران به رهبری لوریس چکناواریان نیمه‌ی دوم اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه برود، اما دقایقی پیش مسئولان روابط عمومی بنیاد رودکی خبر دادند که این کنسرت به زمان دیگری موکول شده است .

البته این تنها تغییر در این کنسرت نبود؛ پیش از این و در زمانی که هنوز علی رهبری ماندنش در سمتِ مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران قطعی نبود، مسئولان بنیاد رودکی اعلام کردند که این کنسرت با ارکستر سمفونیک و به رهبری چکناواریان برگزار می‌شود اما بعدها که ماندنِ علی رهبری قطعی شد، نامِ ارکستر به ارکستر ملی تغییر یافت .

چون قرار است عواید حاصل از فروش بلیت‌های این کنسرت به موسسه‌های خیریه داده شود، به پیشنهاد این موسسه‌ها قرار است این کنسرت در ماه مبارک رمضان برگزار شود .

اجرای ارکستر ملی به رهبری لوریس چکناواریان قرار بود از 15 تا 20 اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شود که به این ترتیب این اجراها لغو و به ماه مبارک رمضان موکول شده است. قرار است زمانِ قطعی این اجراها به زودی اعلام شود .

اکبر عبدی در بیمارستان بستری شد

اکبر عبدی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون که از مدت‌ها پیش، از بیماری کلیه رنج می‌برد، از چند روز گذشته برای انجام عمل پیوند کلیه در بیمارستانی در تهران بستری شد و در حال حاضر مشغول انجام آزمایش‌های پیش از جراحی و دیالیز بوده تا برای شروع عمل طی روزهای آینده آماده شود .

این بازیگر هم‌اکنون در بیمارستان بستری است و در انتظار مهیا شدن شرایط عادی است تا پیش از انجام عمل پیوند هیچ‌گونه فشار و ناراحتی‌ای به او وارد نشود .

اکبر عبدی بازیگر شناخته شده کشور و خالق ماندگارترین شخصیت‌های کمدی در سینما و تلویزیون است که مدت‌هاست که از بیماری کلیه رنج می‌برد و به‌گفته خودش هفته‌ای سه ساعت دیالیز می‌شد .

اکبر عبدی از بازیگران سینما و تلویزیون ایران و دارنده نشان درجه یک فرهنگ و هنر می‌باشد. وی بیشتر در نقش‌های کمدی بازی می‌کند و فیزیک بدنی خاصی دارد و صورت وی، امکان گریم شدید و ساختن چهره‌های گوناگون، مانند نوجوانان و زنان را به وی می‌دهد . اکبر عبدی از هنرجویان مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بوده است .

علی رهبری: ارکستر سمفونیک تهران تعطیل شد

علی رهبری گفت: ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی با دو مدیر هنری تنها مشکلی که نداشتند مشکلات هنری بود . مشکل ما در یک سال گذشته فقط اداری بود. ما در یک سال گذشته با بنیاد رودکی مشکلات اداری داشتیم .

وی ادامه داد: وقتی بنیاد رودکی (حمیدرضا) نوربخش را در شورایی می‌گذارد که نه به ارکستر سمفونیک و نه به ارکستر ملی هیچ ربطی ندارد، این باعث آبروریزی و باعث خجالت فرهنگ یک مملکت است. من و آقای فخرالدینی جلسه را ترک کردیم چرا که نتوانستیم تحمل کنیم که بعد از سه جلسه آقایان بیایند و بحث کنند که مدیر هنری باشد یا نباشد .

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تأکید کرد :‌ در حال حاضر 3 ماه است که نوازندگان ارکستر حقوق نگرفته‌اند . تا این لحظه هیچ قدمی برای حل این مسئله برداشته نشده و امروز نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به من گفتند که اگر قراردادها امروز نوشته نشود از فردا سرِ تمرینِ ارکستر نمی‌آیند .

رهبری تأکید کرد:‌ از قول من بنویسید که ارکستر تعطیل شد. در حال حاضر به این فکر می‌کنیم که کِی از ایران بروم. آبرویم جلوی بچه‌های ارکستر و مردم رفته است. اعضای شورا آمده‌اند که فقط آبروی ما را ببرند .

وی ادامه داد: در یک سال گذشته برنامه‌های هنری هیچ مشکل نداشته است. الآن که نتوانسته‌اند مشکلات اداری را حل کنند نشسته‌اند و فکر کرده‌اند که چگونه ما را ناراحت کنند، بعد آمده‌اند و در جلسه این بحث را می‌کنند که ارکسترها به مدیر هنری نیاز دارند یا خیر .

اسامی ۱۳ شهید مدافع حرم مازندران اعلام شد

عطر بوی ایثار و شهادت بار دیگر در جای‌جای خطه علویان عطرآگین شد و مازندران شاهد رجعت 13 کبوتر خونین‌بال مدافع حرم خواهد بود .

سربازان فداکار و جان‌برکف لشکر همیشه پیروز 25 کربلای مازندران همچون سالهای دفاع مقدس و این بار در دفاع از حرم حضرت زینب کبری(س) از جان خویش گذشتند و به‌سوی معبود خود پر کشیدند .

اسامی 13 شهید مدافع حرم مازندران به‌شرح زیر است :

شهید محمد بلباسی از قائم‌شهر، شهید علی جمشیدی از نور، شهید رضا حاجی‌زاده از آمل، شهید حسن رجایی‌فر از بابل، شهید سید رضا طاهر از بابل، شهید سیدجواد اسدی از ساری، شهید سعید کمالی از میاندرود، شهید محمود دادمهر از ساری، شهید علیرضا بربری از بابلسر، شهید علی عابدینی از فریدونکنار، شهید حسین مشتاقی از نکا، شهید رحیم کابلی از بهشهر، شهید یدالله قنبری از بهشهر .

زمان تشییع 13 شهید مدافع حرم استان متعاقباً اعلام می‌‌شود .

گفتنی است این شهدای عزیز در منطقه خان طومان سوریه مورد حمله تکفیری‌ها قرار گرفتند و به شهادت رسیدند .

رهبر معظم انقلاب علی‌عسگری را به ریاست سازمان صداوسیما منصوب کردند

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حکمی با پذیرش استعفای آقای محمد سرافراز و تشکر از تلاشهای انقلابی و ارزشیِ ایشان، آقای دکتر عبدالعلی علی‌عسگری را به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است : بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر عبدالعلی علی‌عسگری دام توفیقه نظر به استعفای جناب آقای محمّد سرافراز و با تشکر از تلاشهای انقلابی و ارزشیِ دلسوزانه‌ی ایشان که هرگز نباید فراموش شود، جنابعالی را که برخوردار از پیشینه انقلابی و تجربیات مدیریتی در رسانه ملّی، هستید، به ریاست سازمان صداوسیما منصوب می‌کنم .

آنچه باید توصیه شود، در حکم اینجانب به جناب آقای سرافراز به تفصیل آمده است. لذا مؤکداً سفارش می‌کنم به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی اهتمام بورزید و به خدای متعال توکل و اعتماد کنید . توفیقات شما را از درگاه ربوبی مسألت می‌کنم .

سیّد علی خامنه‌ای 22 اردیبهشت 95

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین آقای سرافراز را به‌ عضویت در شورای‌عالی فضای مجازی منصوب کردند. آقای سرافراز پیش از انتصاب به ریاست سازمان صداوسیما، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی بود .

سردار ناظری، «فرمانده» افق درگذشت

سردار حاج محمد ناظرى فرمانده نیروهاى ویژه دریایى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى که نقش «فرمانده» را در مستند مسابقه «فرمانده» شبکه افق به‌عهده داشت به ملکوت اعلى پیوست .

سردار ناظری شب گذشته به‌علت ایست قلبی در جزیره فارور درگذشت

مادر سردار جاویدالاثر متوسلیان در بیمارستان بستری شد

بی‌بی معصومه حسینی‌زاده، مادر سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان روز گذشته در بیمارستان بستری شد. مادر متوسلیان که سال‌هاست چشم‌انتظار رسیدن خبری از فرزند برومندش می‌باشد، روز گذشته 26 اردیبهشت ماه 95 در بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان آریای تهران بستری شد .

او با 34 سال انتظار به نماد استقامت مادران مفقودالاثر مبدل شده و اسوه مقاومت مادران است .

بازگشت مجریان ممنوع‌التصویر به تلویزیون

علی اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی، رحمان سیفی‌آزاد رئیس مرکز امور نمایشی سیما و غلامرضا الماسی مدیر گروه شبکه سه سیما از پشت صحنه سریال «پریا» به‌کارگردانی حسین سهیلی‌زاده بازدید کردند .

در این بازدید سکانس هایی از سریال «پریا» پخش شد و پورمحمدی بیان کرد که ممکن است این سریال یکی از گزینه‌های پخش در ماه مبارک رمضان باشد. وی همچنین حسین سهیلی‌زاده و سیروس مقدم را پرکارترین و تندکارترین کارگردانان رسانه ملی عنوان کرد .

علی اصغر پورمحمدی معاون سیما در جمع خبرنگاران درباره بازگشت مجریانی که از کار در تلویزیون ممنوع هستند، گفت: در تلاش هستیم که آزاده نامداری و سایر مجریانی را که در تلویزیون مشکلاتی داشتند و این مشکلات ناشی از مسائل خارج از تلویزیون بوده است، به تلویزیون بازگردند . با همه این افراد در حال گفتگو و مذاکره هستیم و تلاش می‌کنیم مشکلات ورودشان حل و فصل شود و نامداری هم از جمله افرادی است که تلاش می‌کنیم تا بازگردد .

وی با بیان اینکه مجریان یکی از سرمایه‌های تلویزیون هستند، افزود: در تلاش هستیم مجریانی که پیش از این برای اجرا مشکل داشتند، به سیما بازگردند؛ چراکه باید سرمایه‌های خود را حفظ کنیم .

پورمحمدی درباره وجود اختلاف با سرافراز، توضیح داد: ما هیچ اختلافی با هم نداریم. من و محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما از قبل از سال 70 با یکدیگر دوست هستیم. او رئیس من است و من معاون او هستم و هر کسی در هر سیستمی کار می‌کند جزوی از آن سیستم است و باید با آن نظام، هماهنگ باشد . اگر هم دیدگاه مخالفی با سیستم وجود داشته باشد باید در روش و کار هماهنگ شود و در نهایت اجزای یک سیستم باید با کل آن هماهنگ باشد

ارسال نظر: