فولادگر در گفتگو با «نسیم آنلاین» تشریح کرد:

اقدامات ناکافی دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی/ دولت منتظر برجام و پسابرجام بود

کدخبر: 2092337

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اقدامات دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی کافی نبوده است اظهار داشت: علت این است که دولت در شرایطی که باید نگاه‌اش به درون می‌بود، در سال‌ها اول مردم و فعالین اقتصادی را منتظر برجام گذاشت و بعد از برجام هم منتظر شرایط پسابرجام شد.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص دلایل نام‌گذاری سال 96 به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هم رهبر معظم انقلاب بر روی بحث اقتصاد مقاومتی تاکیدات داشته‌اند اظهار داشت: رهبر انقلاب از سال 89 به این طرف در دیدارها با مسئولین یا طی پیام‌هایی که داشته‌اند موضوع اقتصاد مقاومتی را بیان کرده‌اند.

فولادگر با بیان اینکه رهبر انقلاب حتی قبل از تشدید تحریم‌ها موضوع اقتصاد مقاومتی را پیش‌بینی کرده بودند اظهار داشت:‌ ایشان پیش از این تاکید داشتند که راه حل مقابله با تحریم‌ها و نوسانات اقتصادی بحث اقتصاد مقاومتی است و نام‌گذاری‌هایی سال‌های اخیر هم عموما در خصوص موضوعات اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب امسال به طور خاص بحث اقتصاد مقاومتی را در بعد تولید و اشتغال مطرح کردند اظهار داشت: این نامگذاری نشان می‌دهد آن چیزی که الان دغدغه‌ ایشان است مشکلاتی جامعه و انتظاراتی است که مردم دارند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه مشکلات و توقعات جامعه در بیانات رهبر معظم انقلاب متجلی است اظهار داشت: براین اساس باید در بُعد تولید و اشتغال خصوصا اشتغال جوانان بیش از این اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه به هر حال در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی اقداماتی انجام شده است اظهار داشت: اما آنچنان که باید و شاید تاثیرات این اقدامات در زندگی و معیشت مردم دیده نمی‌شود و همچنین در موضوع رفع موانع و مشکلات تولید و همچنین ایجاد فضای اشتغال برای جوانان هم تاثیرات آن را کمتر در جامعه مشاهده شده است و همین موضوعی بود که باعث شده است باز در نام‌گذاری امسال هم بربحث اقتصاد مقاومتی تاکید شود.

فولادگر با اشاره به سیاست‌های بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: این سیاست‌ها برای شرایط کوتاه مدت برخی از راهکارها مانند حمایت از تولید داخلی در بنگاه‌های کوچک و متوسط را داشت که با تاکید پارسال رهبر انقلاب درباره این مساله دولت و بانک مرکزی مقداری از تسهیلاتی را به این سمت سوق داد اما همچنان شاهد رکود در بخش واحد‌های کوچک و متوسط هستیم.

وی افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در میان مدت شامل واحدهای صنفی است که راهکارهای از جمله برداشتن موانع از سر راه تولید و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال، برای قشر جوان و تحصیل کرده را پیش‌بینی کرده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در بخش بلند مدت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم موضوع اصلاح ساختارهای اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت و سرمایه‌گذاری بزرگ پیش‌بینی شده است که آن چیزی که امسال در این سیاست‌ها مورد توجه رهبر انقلاب است و دغدغه مردم را شکل می‌دهد موضوع حمایت بیشتر از تولید و اشتغال است.

وی با اشاره به آمار رسمی 12.5 درصد بیکاری کشور اظهار داشت: این آمار با احتساب یک ساعت اشتغال در هفته فرض شده است والا اگر بخواهیم اشتغال پایدار و سال به سال را محاسبه کنیم آمار بیکاری به 24 الی25 درصد می‌رسد که حتی در میان جوانان تحصیل کرده بالای 30 درصد است، این یک زنگ خطر است که باید به صدا در بیاید و مقام معظم رهبری این را مورد توجه قرار دادند.

فولادگر با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مجلس و دولت به موضوع اشتغال توجه کنند اظهار داشت: خوشبختانه مجلس به پیشواز صحبت‌های آقا رفت و با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی که روزهای آخر سال تشکیل شد و همینطور تاحدی که ممکن بود با احکامی که در برنامه ششم بودجه سال 96 آورده شد به این موضوع توجه کرد و اکنون دولت باید در صحنه اجرا آنها را عملی کند.

وی تاکید کرد: در ماه‌های باقیمانده از این دولت و چه اینکه در آینده دولت دیگری بیاید یا همین دولت باشد مردم می‌توانند میزان پایبندی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک محک و معیار برای تشخیص صلاحیت کاندیداها به کار گیرند و بررسی کنند در میان نامزدهای انتخاباتی کدام یک بیشتر در راستای این سیاست‌ها و نام‌گذاری برنامه عملی و اجرایی دارند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اقدامات دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی کافی نبوده است اظهار داشت: علت این است که دولت در شرایطی که باید نگاه‌اش به درون می‌بود، در سال‌ها اول مردم و فعالین اقتصادی را منتظر برجام گذاشت و بعد از برجام هم منتظر شرایط پسابرجام شد و یک حالت انتظار برای مردم ایجاد کرد، در حالی که می‌توانست به موازات این کار، بیشتر به درون نگاه داشته باشد و از تولید داخلی، اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوص که در راستای تولید و اشتغال داشتند حمایت کند.

وی با تاکید براینکه دولت بیش از آن اندازه کشور را در انتظار شرایط برجام و پس از برجام نگه‌داشت اظهار داشت: اقدامی که دولت سال گذشته در راستای حمایت از واحد‌های کوچک و متوسط آن هم با تاکید مقام معظم رهبری انجام داد را می‌توانست در طول 3-4 سال گذشته انجام دهد.

فولادگر خاطر نشان کرد: دولت می‌توانست در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی اقداماتی مانند حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان، تولید داخلی، تقویت بخش خصوصی و تعاونی، اجرای صحیح سیاست‌های اصل 44 و بهبود فضای کسب و کار که قانون آن را هم مجلس تصویب کرد را اجرا کند.

وی در پایان تاکید کرد: با اینکه دولت ستاد اقتصاد مقاومتی را حتی در استان‌ها هم راه‌انداخته است و یکسری از تلاش‌هایی را هم کرد اما این تلاش‌ها با آن انتظارات که رهبری و مردم داشتند و آن مواردی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود فاصله زیادی دارد و اکنون هم نیاز است تا دقت شود دلیل این عدم موفقیت‌ها چه بوده است و این دولت در ماه‌های باقیمانده و دولت بعدی چه این دولت باشد یا دولتی دیگر بدانند که انتظار مردم و رهبری در درجه اول حل این مشکلات است.

ارسال نظر: