حاجی دلیگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

بازی با آمار، رشد اقتصادی نمی‌آورد/ دولت هم خطا کار است، هم کم کار

کدخبر: 2092441

نماینده مردم اصفهان با اشاره به آمار ارائه شده از سوی دولت و وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور گفت: اگر نرخ رشد واقعی باشد باید آثارش را در تعداد اشتغال به کار کارگران، مهندسین، تکنسین‌ها و کسبه‌هایمان مشاهده کرد، نه ضرب و تقسیم کردن اعداد، که مطمئنا این بازی کردن با اعداد و آمار رشد اقتصادی نمی‌آورد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: ارائه برخی آمارها از سوی دولت در آخرین روزهای اسفند ماه سال 1395 که منتهی به ایام نوروز و همزمان با اوج فعالیت‌های اقتصادی مردم درکشور بود توجه برخی رسانه‌ها را به خود جلب کرد. آمارهایی که هدف از ارائه آن نشان دادن وضعیت مطلوب و حرکت رو به جلوی اقتصادی دولت یازدهم بوده است، موضوعی که به دلیل شواهد و قرائن موجود در جامعه نه تنها غیر واقعی به نظر آمد بلکه واکنش برخی سیاست مداران و اقتصاددانان کشور را نیز در پی داشت. در همین راستا گفتگویی را با نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم تا به بررسی علل عدم مغایرت آمارهای ارائه شده با وضع موجود بپردازیم. متن زیر حاصل گفتگوی « نسیم آنلاین » با حسینعلی حاجی دلیگانی است که از نظرتان می‌گذرد.

« نسیم آنلاین »: در شرایطی که دولت خبر از رشد اقتصادی و عبور از رکود داده است، به نظر می‌آید مردم از نظر اقتصادی عید سختی را پیش رو دارند یا حداقل از نظر اقتصادی نسبت به سالهای قبل با شرایط سخت‌تری رو به رو هستند. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

حاجی دلیگانی: دقیقا همینطور است، ما امسال در دفترمان با توجه به حجم مراجعاتی که داشتیم این مطلب را کاملا احساس کرده‌ایم، این در حالی است که در گذشته مددجویانی را داشتیم که برای مستمری 200 الی 300 هزار تومان به ما مراجعه می‌کردند و امسال نه تنها تعداد اینگونه مراجعات به ما کم نشد بلکه خانواده های جوانی نیز به این آمار اضافه شد. با وجود اینکه این خانواده‌ها جوان هم بودند اما به علت اینکه سرپرست خانواده، شوهر و یا حتی در بعضی موارد که سرپرستی خانوار را خانمی برعهده داشت شغل شان را از دست داده بودند و محتاج نان شبشان بودند. کسانی که هنگام مراجعه اذعان داشتند با اینکه ایام عید فرا رسیده است اما ما به دلیل مشکلات حاد اقتصادی عیدی نداریم.

مشکلات حاد اقتصادی که به آن اشاره داشتند را میتوان از عدم خرید پوشاک تا عدم توانایی برای خرید گوشت. گوشت که میگویم منظورم در حد و اندازه چند کیلو نیست، در حد اینکه بتوانند گوشتی خریداری کنند و یک وعده مصرف داشته باشند و حتی یکی از مراجعه کنندگان به من می‌گفت که من چند ماه یکبار سنگدان مرغ را می‌گیرم و چرخ می‌کنم و به جای گوشت به فرزندانم می دهم، از این گونه موارد در حقیقت زیاد داشتیم و خب عمده اش هم به اشتغال برمی‌گردد که در وضع مناسبی قرار ندارد و در واقع وقتی کار نیست اینگونه مشکلات به طبع به وجود می‌آید.

اینگونه مشکلات به اخراج کارگران عزیزی برمی‌گردد که بعد از 15، 20 و حتی 25 سال کار با شرافت که با بازوی خودشان انجام می‌دادند و با دستمزد کمی زندگی می‌کردند همان کار را هم از دست دادند و بعضا نتوانسته اند به دلایلی تحت پوشش بیمه بیکاری بروند و یا افراد شاغلی که شغل‌ آنها آزاد هست و تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و یا کارگران ساختمانی که 5 سال هست در نوبت بیمه شدن تامین اجتماعی قرار دارند ، اینها و مابقی مردم در عسر وحرج به سر می‌بردند و در حال حاضر نیز به سر می‌برند.

بیکاری خانمان سوز واقعا یک بحث کاملا درستی است، لذا وقتی که کار نباشد وقتی درآمد نباشد طبیعتا افراد زیادی نیاز به کمک پیدا می‌کنند، از آن طرف مشکل دیگری هم که وجود دارد این است که افراد خیر و افرادی که وضعیت اقتصادی آنها نسبتا خوب است و در سنوات گذشته به نوعی کارهای خیر را انجام می‌دادند امسال از میزان کمک هایشان به نوعی کاسته شد، این مشکل هم به مابقی مشکلات اقتصادی موجود اضافه شد و طبیعتا این مسئله هم ریشه در مشکلات اقتصادی جامعه دارد و نشان می‌دهد اوضاع اقتصادی در چه وضعیتی قرار دارد که قشر متوسط رو به بالای جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

« نسیم آنلاین »: امروز بیان شده که رشد اقتصادی کشور 11.6 درصد بوده و همچنین با اعتنای به این بیان میشه که کشور از رکود خارج شده. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

حاجی دلیگانی: این کاملا نادرست است، من جدا از دولت میخواهم از ارائه آمارهایی که مردم را به خودشان بی اعتماد می‌کند پرهیز کنند، به خاطر انتخابات هم که شده حرفهای نادرست نزنند و آمارهای غیر واقعی ارائه ندهند. وقتی که خود آقای رئیس جمهور میگویند ملاک جیب مردم هست، کاملا موضوع مشخص است. هر یک از شهروندان و عزیزانی که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کند وقتی به جیب خود مراجعه کند هم ملاک و هم وضعیت اسفبار اقتصادی را به راحتی متوجه می‌شود.

وقتی هرکس به جیب خودش مراجعه کند، به راحتی متوجه می‌شود که این حرفی که آقای رئیس جمهور و یا مسئولین میزنند درست نیست. اینگونه حرف ها و این شکل از ارائه آمار علاوه بر اینکه اثرات سوئی بر دولت دارد یک اثر ناگواری هم برای کل مسئولین دارد و آن کاهش اعتماد عمومی نسبت به مسئولین نظام است، مسئله ای که اگر رخ دهد باعث می‌شود دیگر ملت شریف ایران به حرف مسئولین اعتنایی نکنند و به اصطلاح اگر مسئولین بگویند الان شب است مردم میگویند احتمالا اشتباهی رخ داده و الان روز است، این یعنی ایجاد شکاف میان بزرگترین سرمایه نظام اسلامی ایران با بدنه خود.

اولا باید گفت این رشدی که اعلام شده در این حد نیست، ثانیا یک مقدار رشدی که ایجاد شده به خاطر فروش نفت خام هست، طبیعتا صادر کردن نفت خام برای جامعه اشتغال ایجاد نمی‌کند، اگر نرخ رشد واقعی باشد باید آثارش را در تعداد اشتغال به کار کارگران ، مهندسین، تکنسین و کسبه هایمان مشاهده کرد، نه ضرب و تقسیم کردن اعداد ، که مطمئنا این بازی کردن با اعداد و آمار رشد اقتصادی نمی آورد، هرچند ما آمار ارائه شده را هم بالاتر بگوییم باز هم مورد قبول مردم واقع نمی شود، چون مردم ملاکشان همانطور که آقای رئیس جمهور گفتند جیبشان هست و نگاه می‌کنند و می بینند الان که شب عید هست چه مقدار توان خرید دارند.

« نسیم آنلاین »: در نامه آقای جهانگیری به آقای جنتی در جمع بندی اقتصاد مقاومتی آمده که اقتصاد کشور طی سال 95 مقاومتی تر شده است. ارزیابی و دلایل شما در تایید یا رد این مساله چیه؟

حاجی دلیگانی: ببینید آقای جهانگیری اقداماتی را انجام دادند و تلاشهایی را کردند که من به نوبه خودم از زحمات ایشان تشکر می‌کنم چون ما خبر داریم که ایشان علاوه بر اینکه معاون رئیس جمهور هست و زحمت معاون اولی را می‌کشند، زحمت رئیس جمهور را هم ایشان می‌کشند، چون مدتهاست که آقای رئیس جمهور به خاطر بحث انتخابات از اداره کشور خودش را فارغ کرده و به کارهایی میپردازد که عموما اداره کشور نیست. بنابراین فشار کارهای ریاست جمهوری بر روی دوش آقای جهانگیری هست، در نتیجه از آقای جهانگیری نیز باید تشکر کنیم ولی به ایشان هم می‌گوییم آقای جهانگیری ما اقدامات را در صحنه می‌بینیم.

اگر واقعا هدف از ارائه آمار نشان دادن وضعیت واقعی جامعه و مردم است که شما بیایید بفرمایید اشتغال و وضعیت معیشت مردم و توان و قدرت خرید مردم چقدر است؟ در چه وضعیتی قرار داشته و دولت توانسته آن را به کجا برساند؟، این را بیایید بگویید ، هر شهری را که شما انتخاب کنید ما آمادگی اش را داریم برویم از نزدیک و به اتفاق سوال کنیم و بررسی کنیم تا وضع واقعی اقتصاد روشن شود.

« نسیم آنلاین »: شما معتقدید دولت خطا کاره یا کم کار؟

حاجی دلیگانی: دولت هم خطا کاره و هم کم کار. در این موضوع چند اشکال از جمله انتخاب نوع روش کار و برنامه ریزی کار، وجود دارد که خود فرصتی جدا میطلبد. اما موضوع دیگری که باید به آن اشاره داشت و خیلی حائز اهمیت است مسئله عدم وجود اراده جدی در دولت حتی تا پایین ترین سطح آن که در شهرستانها میتوان مشاهده کرد است. نکته سوم هم عدم انسجام داخل تیم های مربوط به کشور هست که این مسائل و دیگر عوامل باعث شده است که یک چالش اقتصادی در کشور به وجود بیاید.

« نسیم آنلاین »: آیا برای دولت بعدی در خصوص خروج از شرایط امروز کشور پیشنهادی دارید؟ اگر این دولت مستقر بود چه کارهایی را باید انجام دهد؟

حاجی دلیگانی: باید بر اساس 24 بند اقتصاد مقاومتی بتوانند بنشینند و برنامه‌ای اجرایی برای آن 24 بند تهیه کنند. البته بادر نظر گرفتن اقتضائات کشور، ظرفیت ها و توانمندی‌ها و دیدن نقش مردم و همچنین از طرفی با نگاه شفاف سازی و مقابله با رانت و فساد باید یک برنامه جامعی را تدوین کنند که هم از لحاظ علمی و هم از نظر اجرایی در سطح بالایی باشد. اگر اینگونه عمل شود میتوان امیدی به نجات کشور و مردم داشت و اگر باز هم فقط بخواهند بر روی عملکرد اقتصادی کلمه مقاومت را سوار کنند باید شاهد همین وضعیت و حتی بدتر از شرایط کنونی بود.

ارسال نظر: