نگاهی به فرهنگ و هنر در مرداد ۹۵؛

نظر رهبر انقلاب درباره "ایستاده در غبار" چه بود؟/ کودکان برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی دست به کار شدند

کدخبر: 2092499

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها منتشر شد؛ مرداد ماه ۹۵، شاهد انتشار چهل و سومین شماره هفته‌نامه خط حزب‌الله بودیم که در آن نظر مقام معظم رهبری درباره فیلم "ایستاده در غبار" منتشر شده بود.

گروه فرهنگ و هنر «فرهنگ نیوز»؛ سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد .

در ذیل نگاهی داریم به رویدادهای فرهنگ و هنر در مرداد 95؛

نظر رهبر انقلاب درباره فیلم ایستاده در غبار

چهل و سومین هفته‌نامه خبری-تبیینی خط حزب‌الله با سرمقاله‌ای درباره دلایل شکست نهضت مشروطه و خبری درخصوص نظر رهبر معظم انقلاب درباره فیلم تحسین شده «ایستاده در غبار» منتشر شد .

گزارش این شماره نیز به باید و نبایدهای شش‌گانه رهبر معظم انقلاب در باب جهاد روشنگری اختصاص یافته است .

تصویری از بازدید رهبر انقلاب از منزل شهید داریوش رضایی‌نژاد و ملاطفت ایشان نسبت به آرمیتا نیز در بخش عکس ویژه این شماره قرار گرفته است .

چهل و سومین شماره خط حزب‌الله به روح پرفتوح روحانی شهید سیدرضا کامیاب «یکی از عزیزترین دوستان» رهبر انقلاب هدیه شده است .

نسخه‌ PDF نشریه در 3 نسخه تابلوی اعلانات، A4 جهت مطالعه و A3 برای چاپ و تکثیر بر روی پایگاه KHAMENEI.IR قرار گرفته است و عموم امت حزب‌الله می‌توانند آن را چاپ و در محافل انقلابی، نمازهای جمعه، هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج توزیع کنند

بی مهری مدیران سازمان سینمایی نسبت به درگذشت پرویز صبری

پرویز صبری کارگردان سینما در شرایطی دار فانی را وداع گفت که وخامت حالش را فرزندش در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد و از مسئولین ارشاد و خانه سینما خواست تا به وضعیت پدرش رسیدگی کنند. فرزند صبری به فعالیت های پدر اشاره کرد و از آثار مطرح و ماندگار او در حوزه کودک و نوجوان را یادآور شد اما نه تنها مدیران سازمان سینمایی بلکه یکی از اعضای شورای سیاستگذاری کودک و نوجوان به عیادت این هنرمند پیشکسوت در عرصه هنر کودک و نوجوان نرفت .

شاید به این دلیل که او در شهریار بستری شده بودو مدیران امکان حضور در اطراف تهران را نداشتند اما نکته حایز اهمیت این که چندی پیش همین مدیران و اهالی خانه سینما سختی سفر و راه را به جان خریدند و برای بازگرداندن و تشییع پیکر عباس کیارستمی به فرانسه سفر کردند .

همه ما این جمله را شنیده ایم «سینما بی رحم است» و این بی رحمی امروز و با بی تدبیری مدیران سازمان سینمایی به درستی به رخ کشیده می شود. پرویز صبری هم حق زیادی به گردن سینمای ایران و سینمای کودک و نوجوان داشت او شعرهای ماندگاری در حوزه کودک سرود و اکثر کارهایش در این حوزه موزیکال بود. فرزندش بارها به خانه سینما رفت و به گفته خودش از مسئولان خانه سینما و کانون کارگردانان خواست تا در خصوص درمان پدر اقدامی صورت دهند اما دریغ از انجام کارهای مربوط به بیمه تکمیلی برای کارگردان . این در شرایطی است که فیلم کارگردان در سینماها اکران شده است و با اقبال مخاطبین مواجه شد .

پرویز صبری از میان ما رفت جالب است که پس از درگذشت این هنرمند نیز اولین تسلیتی که رسانه ای شد تسلیت خانه هنرمندان ایران بود و حتی تا زمان انتشار این گزارش، مدیران سازمان سینمایی، خانه سینما و شورای سیاستگذاری کودک و نوجوان زحمت فراهم کردن چند خط تسلیت در زمان فقدان این هنرمند را به خود ندادند. ما در یک ماه گذشته شاهد از دست دادن پنج هنرمند ملیحه نیکجومند، جمشید ارجمند، عباس کیارستمی، بهمن زرین پور و پرویز صبری بودیم که در این میان تنها پرویز صبری مورد کم لطفی جامعه هنری و مدیران سازمان سینمایی قرارگرفت .

نظر رهبر انقلاب درباره اجرای گروه محمد رسول‌الله(ص)

اعضای گروه جمع‌خوانی قرآن و تواشیح محمد‌ رسول‌الله(ص) که متشکل از 63 نفر از قاریان و موشحان تهران است روز گذشته با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) به اجرای برنامه در محضر مقام معظم رهبری پرداختند .

در این دیدار رهبر معظم انقلاب با تشکر از اعضای گروه برای معطر کردن حسینیه به عطر نام و یاد شهیدان و روحیه انقلابی گفت: از این برادران عزیزی که هم سرود خواندند و هم تلاوت دسته‌جمعی قرآن کردند، تشکر می‌کنم. البته در جلسه همهمه بود، تلاوت بسیار زیبای این برادران عزیز به گوش بعضی نرسید، از دستتان رفت، لیکن بنده با دقت گوش کردم و استفاده کردم .

تلاوت قرآن آیات کریمه قرآن، کلمات قرآن در هر جایی در هر وقتی که تلاوت بشود و خوانده شود مایه روحانیت و برکت و معرفت است به خصوص این آیاتی که این برادران عزیز انتخاب کرده بودند، که آیات سوره احزاب بود و نشان دهنده خط روشن و مستقیم امت اسلامی در هنگامه‌های دشوار در چمبره‌های سخت زمانه روشن‌کننده راه امت است معلوم می‌کند که اگر امت اسلامی در هر برحه دچار مشکلاتی شد راه این است .

در ادامه سه نفر از اعضای گروه محمد رسول‌الله(ص) دقایقی را به محضر مقام معظم رهبری مشرف و با معظم‌له گفت‌وگو کردند .

رحیم قربانی رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و سرپرست گروه درخصوص دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: پس از اجرای برنامه به همراه آقایان احمد لیایی و محمد‌جواد مکرمی به محضر رهبر عزیزمان مشرف شدیم که من ضمن معرفی گروه به معظم له گفتم: این همان گروهی است که تواشیح اسماء‌الحسنی را در ماه رمضان اجرا کردند و شما مورد عنایت قرار دادید. قرار است کار‌هایی را در آینده در شهر‌های نجف و کربلا اجرا و ضبط کنیم .

وی افزود: رهبر انقلاب ضمن تشکر بابت اجرای گروه فرمودند: من هم سفارش می‌کنم یک کار جمع‌خوانی قرآن با آیات مربوط به مسائل روز اجرا کنید و آیات مورد نظر خود را هم بیان کردند .

قربانی ادامه داد: در ادامه آقایان مکرمی و لیایی هم نکاتی را با رهبر معظم انقلاب مطرح کردند و آقای مکرمی چفیه آقا را به عنوان یادگار برای اعضای گروه درخواست کردند و ایشان این هدیه متبرک را به ما اعطا کردند .

تشکیل همیاران کودک برای خرید کالای ایرانی

علی عبدی سرمایه‌گذار فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» با بیان این مطلب که از طریق کودکانمان می‌توانیم در آینده‌ای نه چندان دور به فرهنگ خرید کالای ایرانی نیز برسیم، اظهار کرد: چندی پیش هیچکدام از هموطنان ما از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی استفاده نمی‌کردند اما کم کم این فرهنگ به وجود آمد که کودکان در شکل و شمایل همیار پلیس در آن نقش بسزایی داشتند. در حوزه تولید محصولات ایرانی نیز این همیاری از سوی کودکان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در سینما کمتر به موضوع تولید ملی آن هم از دریچه یک اثر سینمایی کودک پرداخته شده است .

او با انتقاد از آثار سینمایی کودک که غالباً در آن شاهد کودکان غیرواقعی هستیم که نمی‌توان آنها را باور کرد،‌ گفت: در پروژه سینمایی «قهرمانان کوچک» شاهد کودکانی هستیم که هر کدامشان به یک حرفه‌ای تخصص دارند، آنها باهوش و برای زمانه خود هستند. در همین پروژه از کودکان شاخص تکواندو کار استفاده کرده‌ایم. کودکان این فیلم سینمایی متوجه می‌شوند که پدرانشان در حال بیکار شدن هستند و دلیلش هم ورود کالاهای قاچاق غیرایرانی به داخل کشور است. به همین دلیل بچه‌های قصه ما هم قسم می‌شوند که قاچاقچیان را به پلیس لو بدهند؛ البته ما به موضوع تولید ملی به صورت مستقیم نپرداخته‌ایم و همه چیز در بستر یک قصه کمدی که جذابت‌های خاص خودش را دارد گفته می‌شود .

عبدی در پایان خاطر نشان کرد:‌امیدوارم همان اندازه که همیاران پلیس توسط جامعه شکل گرفت و معرفی شد همیاران تولید ملی نیز در ایران تشکیل شود و جدی گرفته شود تا بتواند تأثیرات خودش را در خرید کالای ایرانی و توجه به تولید ملی بگذارد. اگر ما بتوانیم از طریق فیلممان حتی 3 درصد بر روی جامعه تأثیر بگذاریم، معادل است با امکان هزاران شغل دیگر و صرفه‌جویی در هزاران میلیارد .

مهران غفوریان:بحث های داخلی ما ربطی به شبکه های ماهواره ای ندارد

مهران غفوریان در واکنش به سوء استفاده شبکه های ماهواره ای معاند از اعتراض وی نسبت به مطلب توهین آمیز یک نشریه داخلی گفت: من در واکنش به اهانت نشریه ای که متاسفانه در آخرین شماره خود، شان خود و هنرمندان این مرز و بوم را رعایت نکرده بود واکنش نشان دادم .

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: با آنکه من در هیچ کدام از شبکه های اجتماعی فعالیت ندارم اما انتقاد من در فضای مجازی پخش شد و در ادامه نیز به شبکه های ماهواره ای رسید که من حتی برای نام بردن نیز آنها را به رسمیت نمی شناسم و آنها اقدام به سوء استفاده کردند که باید بگویم مسایل داخلی ما ارتباطی به آنها ندارد .

غفوریان همچنین ادامه داد: من در واکنش به اهانت آن نشریه اقدامی انجام داده ام و هر واکنشی اعم از شکایت رسمی و اعتراض که نشان بدهم ارتباطی به این شبکه ها ندارد، من حتی پاسخی به تماس های این رسانه ها نمی دهم، افتخارم این است که در ایران هستم و برای شاد کردن مردم این کشور تلاش می کنم و نحوه اعتراض من ربطی به این شبکه های معلوم الحال که بیشتر به فکر خودشان هستند ندارد .

وی در پایان گفت: توقعم از نشریات کشور خیلی بیشتر است و این نحوه ادبیات نسبت به هنرمندان حتی در صورت اختلاف نظر نیز درست نیست .

آقای رئیس جمهور شروع کننده برخورد با هتاکان باشید

محمدرضا عباسیان مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری که چندی پیش با بی‌توجهی و بی‌تدبیری دوستان در وزارت ارشاد فیش حقوقی‌هایی را منتشر کردند که متاسفانه در بندهای مختلف آن اشتباهات فاحشی صورت گرفته بود و همه هزینه‌های مربوط به بخش های مختلف به عنوان فیش حقوقی و دریافتی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری اعلام شده بود. که بعد از انتشار این فیش حقوقی عباسیان مدارک و اسنادی را ارایه داد که اشتباه فاحش سازمان سینمایی را اثبات می کرد و اعلام کرد شکایت می کند . حال بعد از سخنان رییس جمهور در برنامه تلویزیونی با مردم نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور منتشر کرد. او خواست تا رئیس جمهور اولین نفری باشد که با هتاک در دولت خود برخورد می کند. متن نامه به شرح ذیل است :

بنام خدا

جناب آقای دکترروحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با عرض سلام و ادب

اینجانب محمدرضا عباسیان، با سابقه نزدیک به 25 سال فعالیت فرهنگی و مشخصاً مستندسازی در کانون‌های بحرانی جهان اسلام، از افغانستان و تاجیکستان و پاکستان تا قره باغ و عراق و کردستان و لبنان و بوسنی و کوزوو هستم. از فیلم‌های شاخصم می توانم از مستند «قانا» نام ببرم. ضد صهیونیستی ترین مستند ایرانی که در جشنواره های معتبر ایرانی و بین المللی حضور داشته و جوایز متعددی کسب کرده است .

چند سالی هم در حوزه فرهنگ مسئولیت‌هایی داشته ام از جمله دبیری جشنواره فیلم فجر .

غرض از نگارش این نامه و تصدیع اوقات حضرتعالی فراز های پایانی فرمایشاتتان در مصاحبه اخیر با صدا و سیما به بهانه پایان سومین سال ریاست جمهوری‌تان است. انجا که فرمودید: «در روایتی از پیامبر (ص) که حدیث قدسی است می فرمایند خداوند گفت اگر کسی به مومنی اهانت کند فقط حارب الله یعنی اعلان جنگ به خدا داده است، آن وقت در جامعه ما به چه راحتی ! وقتی هم کسی را می خواهیم متهم کنیم و بعد بگوییم که به صراحت نگفتیم، می گوییم شنیده شده است، می گویند، گفته شده است، با این کلمات مجهول که به نظر من از بار گناه و فساد اخلاقی کم نمی کند .»

آقای ایوبی، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت شما چندی پیش در اقدامی با انگیزه نامعلوم تهمت بزرگی به من روا داشته که با بهره گیری از فضای رسانه‌ای در اختیارشان حیثیت و آبروی شخصی، خانوادگی و حرفه ای من را از بین برده اند. ایشان با انتشار گزارشی کذب که با تنها چند دقیقه بررسی محتوای آن می‌توانستند به غیر واقعی بودنش پی ببرند من را متهم کرده اند که در طول 34 ماه مدیریتم در وزارت ارشاد بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان حقوق و مزایا وحق ماموریت دریافت کرده ام در حالیکه در یافتی واقعی من تنها حدود سیصد میلیون تومان بوده است، یعنی نزدیک به یک میلیارد و یکصد میلیون کمتر از ادعای کذب ایشان می باشد .

جناب رئیس جمهور، آبروی شخصی، خانوادگی و حرفه ای که من طی 25 سال کار صادقانه کسب کردم با یک تهمت ناروای آقای ایوبی و همکارانشان که نمی‌دانم ناشی از چه غرض ورزی است و در ادامه بازنشر گسترده و میلیونی رسانه ای به باد رفته است .

در فراز دیگری از همان مصاحبه تان فرموده اید : « واقعا باید کاری کنیم که اگر کسی سخن ناروایی گفت، اخلاق را زیر پاگذاشت، حیثیت فردی را از بین برد، خود او منزوی شود. اگر ما کاری در جامعه کردیم که هتاکان منزوی شوند و گوش شنوایی برای سخنان دروغ و ناروای آنها و هتاکی آنها نباشد ما به هدف بلندمان رسیده ایم. شاید در این زمینه خود من و دولت من هم باید کار بیشتری انجام بدهیم .»

به مصداق همین فرمایشتان و به تدبیری که وعده اش را داده بودید از شما می‌خواهم به ظلمی که به من روا شده رسیدگی کنید. آقای رئیس جمهور، شما شروع کننده برخورد با هتاکان و تهمت زنندگان باشید. به فرموده‌تان اولین کسی باشید که یک هتاک را منزوی می‌کنید، باشد که درس عبرتی باشد برای دیگران .

به تدبیرتان امید دارم .

با تقدیم احترام

محمدرضا عباسیان

اهدای نشان فاطمی به کارگردان «معمای شاه»

«محمدرضا ورزی» کارگردان مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» ضمن حضور در شهر قم و زیارت حرم حضرت معصومه(س) با آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه دیدار و گفت‌وگو کرد .

بنا بر این گزارش، در این دیدار ورزی به ارائه گزارشی از روند ساخت مجموعه «معمای شاه» پرداخت و آیت الله سعیدی نیز ضمن تشکر از سازندگان این اثر تاریخی اعلام کرد که ساخت چنین آثاری برای نسل جوان لازم و ضروری است .

همچنین در این مراسم نشان فاطمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) از سوی تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه به ورزی اهدا شد .

ارسال نظر: