گزارش «نسیم آنلاین»: اشتباه بانک مرکزی باز هم دردسرساز خواهد شد؟

سفارش احتمالی طیب‌نیا برای تزریق جوان کم‌تجربه به جمع مدیران بانک صادرات/ لشکربلوکی چگونه بدون سابقه بانکی عضو هیات مدیره شد!

کدخبر: 2092500

در مجموع باید از فرشاد حیدری و ولی‌اله سیف پرسید در مشاور جوان و کم تجربه طیب نیا کدام سوابق بانکی را دیده‌اند که مهر هیات مدیره شدن وی را امضا کرده اند؟! آیا لشکر بلوکی سابقه بانکی داشته است؟

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک صادرات در واپسین روز سال 95 به پیوستن"غلام سوری" و "مجتبی لشکر بلوکی" به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره این بانک رای مثبت داد، از این رو ترکیب کنونی هیات مدیره بانک صادرات را افرادی چون سیاوش زراعتی، حمید تهرانفر، مجتبی لشکر بلوکی و غلام سوری تشکیل داده اند.

در ترکیب قبلی هیات مدیره این بانک بزرگ بورسی، محمدرضا عرفانی با تجربه بالای بانکی به نمایندگی از دولت و بهمن وکیلی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان بوشهر درکنار سیاوش زراعتی و حمید تهرانفر حضور داشته اند که اکنون و طبق مصوبه لحظه آخری مجمع عادی به طور فوق العاده، دو عضو نخستین مورد اشاره راهی خانه های خود شده اند.

منهای تمرکز بر سوابق قبلی "غلام سوری" اما واقعیت این است که "مجتبی لشکر بلوکی"،عضو جدید هیات مدیره این بانک، هیچگونه سابقه فعالیت در نظام بانکی را ندارد.

جوان تازه برکشیده در هیات مدیره بانک صادرات، درسایت شخصی خود از مشاورت وزیر امور اقتصادی و دارایی، نماینده ویژه وزیر در مگا پروژه‌های کلیدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضویت در هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری‌های خارجی ایران (IFIC) و ریاست هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری ایران-عمان (OIID) و دست آخر عضویت در هیات مدیره موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس به عنوان مهمترین سوابق فعالیتی خود یاد کرده است.

تردیدی باقی نمی‌ماند که مجتبی لشکر بلوکی، تا اینجای کار، فاقد هرگونه تجربه فعالیت در سطوح مدیریتی نظام بانکی بوده است.

با توجه به تاکید خود او بر مشاورت"علی طیب نیا"درحوزه های مختلف، این ذهنیت تقویت شده که شاید سفارش های وزیر امور اقتصادی و دارایی به نردبانی برای ترقی او تا این سطوح بالا، تبدیل شده، چرا که ظاهرا، معاونت نظارت بانک مرکزی با وسواس به بررسی سوابق مدیران نظام بانکی می‌پردازد. در مجموع باید از فرشاد حیدری و ولی اله سیف پرسید در مشاور طیب نیا کدام سوابق بانکی را دیده‌اند که مهر هیات مدیره شدن وی را امضا کرده اند؟! آیا لشکر بلوکی سابقه بانکی داشته است؟

گفتنی است بانک مرکزی در سالهای اشتباهات فاحشی در حوزه نظارت و دادن مجوزهای غیرقانونی به موسسات اعتباری داشته است ، که نمونه بارز آن موسسه کاسپین است.

بانک صادرات با زیان خالص(۳۴۰) ریالی به ازای هرسهم، سال مالی 94 را با همه چالش های آن به پایان برده وگفته می شود که زیان انباشته بانک صادرات درآذرماه سال گذشته 6286 میلیارد تومان بوده است.

از این رو، بانک صادرات راه دشواری برای عبوراز فراز و فرود های پیش رودارد که براین موارد باید حضورتصمیم سازان کنونی آن در قالب هیات مدیره را نیز افزود ؛ از مجتبی لشکر بلوکی جوان گرفته تا حمیدرضا تهرانفر بازنشسته و سیاوش زراعتی مدیرعامل فعلی بانک صادرات که برترین سابقه آن مدیریت روابط عمومی در یکی از بانکها بوده است.

ارسال نظر: