نگاهی به فرهنگ و هنر در شهریور ۹۵؛

تقدیر رئیس‌جمهور لبنان از "مسیح در شب قدر"/ رسانه ملی توسط مجری‌اش ترور شد

کدخبر: 2092559

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها منتشر شد؛ شهریور ماه ۹۵، شاهد تقدیر رئیس جمهور لبنان از کتاب "مسیح در شب قدر" و ترور رسانه ملی توسط مجری‌اش بودیم.

گروه فرهنگ و هنر «فرهنگ نیوز»؛ سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد .

در ذیل نگاهی داریم به رویدادهای فرهنگ و هنر در شهریور 95؛

تقدیر رئیس جمهور لبنان از انتشار کتاب «مسیح در شب قدر»

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان در نامه‌ای که توسط دفتر او منتشر شده از ترجمه و انتشار کتاب «مسیح در شب قدر» توسط جمعیت المعارف لبنان در این کشور قدردانی کرده است .

در ادامه متن این نامه برای اولین مرتبه منتشر می‌شود :

» کاخ بعبداء 12/12/2016

به مسئولین محترم مجموعۀ فرهنگی «جمعیت المعارف الاسلامیة »

به مناسبت تولید کتاب «المسیح فی لیلة القدر» توسط شما، جناب رئیس‌جمهور، « سرلشکر میشل عون» خرسند هستند که از صمیم قلب یه شما تبریک بگویند و برای شما در مأموریت تربیتی و ملی‌تان آرزوی دوام توفیق و موفقیت داشته باشند .

همراه با پاک‌ترین احساسات دوستی و تشکر

لحود لحود

مدیرکل و رئیس بخش مراسم و روابط عمومی (ریاست جمهوری لبنان»)

چندی پیش کتاب «مسیح در شب قدر» که روایت‌های دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با خانواده شهدا مسیحی است، توسط جمعیت المعارف لبنان به عربی ترجمه و رونمایی شده بود .

نویسنده کتاب موهن در صف اعزام به نمایشگاه کتاب فرانکفورت !

محمدرضا اسدزاده نویسنده کتاب موهن و غیرمجاز «من این نسل» در صف اعزام به نمایشگاه کتاب فرانکفورت قرار دارد .

خبرنگار یکی از رسانه ها در این باره کسب اطلاع‌ کرده که اعزام اسدزاده به نمایشگاه کتاب فرانکفورت با حمایت یکی از مدیران معاونت فرهنگی است که تمایلات افراطی به اصلاح‌طلبان دارد و حتی در زمان تصدی یکی از بخش‌های معاونت فرهنگی در روزنامه‌های اصلاح طلب نیز قلم می‌زند .

وی در دوره‌ای سردبیر خبرگزاری کتاب ایران «ایبنا » بود که چاپ کتابش با مضامین غیرمتعارف درباره نسل جوان در کشور آذربایجان برای فرار از ممیزی و نیز اظهاراتش علیه ممیزی که آن را «کلافه‌کننده » می‌داند در حالی که خود مدیر وزرات ارشاد بود باعث حساسیت رسانه‌های بر عملکرد وی شد که در نهایت نیز وی از این سمت کنار گذاشته شد .

گفتنی است کتاب «من این نسل»، در تاریخ 16 مهر 93 و با شماره نامه "1287134" به علت محتوای توهین آمیز علیه جمهوری اسلامی توسط اداره کتاب فاقد صلاحیت برای کسب مجوز اعلام شد و 3 بار بررسی و رد و حتی عدم انتشار آن به ناشر رسما اعلام شده است .

جالب اینجاست که عدم مجوز به این کتاب در زمان خود نیز با عث برکناری علی شجاعی‌صائین مدیر اداره کتاب وقت شد. علی شجاعی صائین در این راستا درباره این کتاب و نویسنده‌اش صراحتا گفته بود: بارها درباره‌ این کتاب و نویسنده‌اش به آقای صالحی هشدار داده بودم .

خداحافظی با مردی که شریف زیست و شریف رفت

مراسم تشیع پیکر فرهنگ شریف نوازنده تار و استاد موسیقی ایرانی صبح امروز با حضور گرمی از اهالی هنر و دوستداران موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد .

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم گفت: فرهنگ شریف مردی بود که 6 دهه از عمرش را در راه موسیقی گذاشت و در کنار سایر بزرگان موسیقی ایران هنرش را عرضه نمود. همه صداقت و پاکی که در وجود فرهنگ شریف بود، در سازش نیز متبلور می‌شد، اما متأسفانه طی چهار سال اخیر به طور ناگهانی با ضعف جسمانی روبه‌رو شد و ما متأسفانه دیگر نتوانستیم صدای ساز او را بشنویم و از موسیقی او دور بودیم. نام فرهنگ شریف در تاریخ موسیقی این سرزمین جاودان خواهد ماند .

پروین صالح همسر هوشنگ ظریف، استاد موسیقی ایران، به نیابت از این استاد پیامی را به این شرح قرائت کرد: فرهنگ شریف یگانه بود و به مانند نامش، شریف زیست و شریف رفت. فقدان او غم بزرگی برای موسیقی ایران است، او در واقع فرهنگ بداهه‌نوازی موسیقی ایران بود .

داریوش پیرنیاکان نیز در این مراسم گفت: فرهنگ شریف یکی از ماندگارترین نوازنده‌های تار ایران است که از دوران نوجوانی تک‌نوازی را در رادیو آغاز کرده بود. ما شبی در محضر استاد عبادی بودیم که من به ایشان گفتم شما جزو برترین بداهه‌نوازان و تک‌نوازان موسیقی ایران هستید، اما استاد عبادی به من گفت فرهنگ از من قوی‌تر است .

وی افزود: شریف یکی از برترین بداهه‌نوازان موسیقی ایران بود که سنوریته ساز او منحصر به فرد بود و در مورد آثار او می‌توان کتاب‌ها و مقالات بسیار نوشت. او ابداعات بسیاری در نوازندگی تار داشت که بی‌تردید آیندگان از خلاقیت‌های او و نوع ساز زدن او بهره خواهد گرفت .

ترور «تلویزیون» توسط مجری خودش/ این سینماگران بعد از فتنه ۸۸ در رسانه‌ملی حاضر شده‌اند

جشن خانه سینما در حالی با اعلام برندگان به پایان رسید که به جز تاخیر ابتدای مراسم تجربه موفقی در اجرای این برنامه در محیط باز با تعداد میهمانان زیاد به نظر می‌رسید .

جشن کم‌حاشیه امسال خانه سینما یک حاشیه غیر سینمایی داشت که در دقایق ابتدایی توسط احسان کرمی مجری رادیو و تلویزیون که این روزها وارد عرصه خوانندگی شده است رقم خورد .

دوربین در بخشی از مراسم تصویری از جهانگیر کوثری، باران کوثری و رخشان بنی اعتماد را نشان داد و احسان کرمی در همین لحظه گفت: سلام به خانواده کوثری که اینجا ممنوع التصویر نیستند .

اینکه چطور مجری مراسم که از قضا از مجریان پرکار رسانه‌ملی نیز هست می تواند برخلاف مشی حرفه‌ای، برای گرفتن تشویق و محبوب شدن در بین برخی سینماگران با کنایه به تلویزیون بتازد نکته‌ قابل تاملی است؛ اما مهمتر از آن عدم اطلاع و پیگیری این مجری از اخبار سینمایی و خبرهای مربوط به رسانه ملی است .

جهانگیر کوثری پیش از این در مورد غیبت خودش در تلویزیون به یکی از رسانه‌ها گفته بود: «من سال‌ها در تلویزیون فعالیت کردم و مجری برنامه «ورزش از نگاه دو» بودم، در سال 90 از تلویزیون بیرون آمدم اما واقعیت این است که مرا از تلویزیون اخراج کردند. همان‌طور که باران و خانم بنی‌اعتماد را هم ممنوع‌التصویر کرده‌اند . »

کوثری در ادامه گفته بود: «هیچ دلیل و توضیحی به من داده نشده؛ به همان علتی که باران و خانم بنی‌اعتماد را در تلویزیون نشان نمی‌دهند و تیزرهای فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کنند، من هم از سال 88 دچار مشکل و در نهایت اخراج شدم و الان هم مرا به تلویزیون راه نمی‌دهند . »

کرمی بدون تحقیق در مورد پیشینه ممنوع التصویری خانواده کوثری تلویزیون را می‌نوازد در حالیکه بعد از اظهارات کوثری، برخی رسانه‌ها و کانال‌های سینمایی از جمله کانال برنامه «هفت» سخنان کوثری را تکذیب کردند .

روابط عمومی برنامه سینمایی «هفت» یادآور شده بود که این سه سینماگر بعد از اتفاقات سال 88 در رسانه ملی حاضر شده‌اند و بحث ممنوع التصویری آنها حقیقت ندارد. این برنامه تلویزیونی همچنین اعلام کرد : « جهانگیر کوثری درحالی از ممنوع التصویری خانواده اش از سال 90 در تلویزیون گله کرده که وی سال 92 در برنامه سینمایی «ققنوس»، دخترش باران کوثری سال 93 در برنامه نوروزی «کلاه قرمزی» و همسرش رخشان بنی اعتماد سال 94 در برنامه سینمایی «هفت» حضور یافته اند .»

احسان کرمی با جستجوی کوتاهی در آخرین اخبار سینما، می‌توانست جشن امسال خانه سینما را به کم حاشیه‌ترین مراسم این خانه بدل نماید که چنین نشد، البته برخی این حرکت وی را تسویه حساب با سازمان صدا و سینما بر سر اجرای یک برنامه اینترنتی که قرار بود کرمی در ایام جشنواره فجر اجرای آن را عهده دار باشد و رسانه موافق آن نبود می‌دانند .

پاسخ روابط عمومی بنیاد بوعلی به توهین حامد بهداد

توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و اموربین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در واکنش به پست اینستاگرامی حامد بهداد (بازیگر)‌ علیه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا، یادداشتی نوشته که بخشی از آن به شرح زیر است:

1 بوعلی، نماد عقل و خرد در تمدن سرافراز ایرانی است. از زبان جرج سارتن، بزرگترین دانشمند مورخ علم جهان می‌گویم: «جامع‌العلوم، فیلسوف، طبیب، ریاضی‌دان، منجم، پرآوازه‌ترین دانشمند اسلام، و یکی از مشهورترین دانشمندان همه ملت‌ها، کشورها و اعصار»

در هزاره گذشته صدها و هزاران مطلب علمی در تمجید و تأیید مکتب سینوی نوشته شده و بسیاری از بزرگان علم و معرفت در ایران و جهان اسلام با واژه‌های ویژه خویش، شیخ‌رئیس را گرامی داشته‌اند .

امام خمینی (ره) او را در حدت ذهن و نادره بودن با «ولم یکن له کفوا احد» توصیف می‌کنند .

استاد شهید مطهری او را اعجوبه دهر نادره روزگار می‌داند که شناختش یک عمر و شناساندنش کتابی بسیار قطور می‌خواهد .

مقام معظم رهبری در وصفش چنین می‌گویند: زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی فرو رفته بود، در ایران عزیز ما امثال ابن‌سیناها بشریت را از علم و فرهنگ سیراب می‌کردند .

جناب علامه جوادی‌آملی نیز بوعلی را «شناسنامه اسلام و ایران» می‌داند .

و حکیم دینانی در همین هفته در همایش حکیم هزاره‌ها گفته‌اند که «اگر اندیشه‌های بوعلی نبود، تمام جهان اسلام داعشی و طالبانی می‌شدند . »

صدها و هزاران تأییدیه متقن و با مدرک از دانشمندان شرق و غرب در تکریم حضرت ابوعلی‌سینا می‌توان ردیف کرد که خود کتاب‌هایی قطور خواهد بود .

2 در روز بزرگداشت بوعلی‌سینا، یکی از هنرمندان سلبریتی در عملی غیر قابل قبول (احتمالاً درباره خطای پزشکی نسبت به جناب مرحوم کیارستمی)، در صفحه اینستاگرام خود تصویر مبارک شیخ را وارونه درج و به ساحت آن بزرگوار اهانت کرده است .

متأسفیم که چنین اشخاصی پیدا می‌شوند که با بی‌رحمی تمام و بدون علم و آگاهی به مفاخر ملی ایرانیان جفا می‌ورزند؛ در حالی‌که با تبختر و ریاکاری، خویش را مدافع هنر و جان آدمیان معرفی می‌کنند .

نمی‌خواهم قلم از دایره ادب و انصاف خارج شود اما نمی‌توان این قباحت و بی‌احترامی را محکوم نکرد .

آیا بی‌احترامی این هموطن که ظاهراً برای دفاع از یک مظلوم انجام گرفته؛ غیر از این است که بوی خودنمایی و خودخواهی می‌دهد؟ !

آیا او نمی‌داند که بر سر شاخ نشسته و بن می‌برد و هر چند شنیده شده که در برخی جاها مدعی وطن‌دوستی است؛ آیا نتیجه این رفتار کودکانه و نابخردانه، تیشه زدن به ریشه ملیت و مفاخر بزرگ اسلام و ایران نخواهد بود؟

ابن‌سینای بزرگ از این بی‌احترامی‌‌ها و بی‌مهری‌ها زیاد دیده است؛ چه در حیات مبارکش و چه در یک هزاره پس از مرگش. تاریخ را بخوانید که چقدر سیل تهمت‌ها و نسبت‌های ناروا و ناجوانمردانه به سویش روانه کرده‌اند .

ارسال نظر: