نگاهی به فرهنگ و هنر در مهر ۹۵؛

از ماجرای حقوق‌های نجومی مداحان تا تبدیل شدن تالار وحدت به تالار غذاخوری

کدخبر: 2092639

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها منتشر شد؛ مهر ماه ۹۵، شاهد پیگیری قضایی شایعه چک‌های ۲۰ میلیونی مداحان و تبدیل شدن تالار وحدت به تالار غذاخوری بودیم.

گروه فرهنگ و هنر «فرهنگ نیوز»؛ سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد .

در ذیل نگاهی داریم به رویدادهای فرهنگ و هنر در مهر 95؛

پیگیری قضایی شایعه چک‌های ۲۰ میلیونی مداحان

16 مهر ماه در فضای مجازی تصاویری از چهار چک 20 میلیون تومانی در وجه چهار مداح سرشناس منتشر و چنین ادعا شد این مبالغ از سوی شهرداری تهران و از جیب بیت‌المال هزینه شده است. رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران نسبت به این شایعه واکنش نشان داده و آن را «هجوم به ساحت محرم و ذاکران اهل بیت(ع) با هدف تخریب شهردار تهران» دانست .

مهدی ذاکری توضیح داد: بنا بر استعلامی که از بانک شهر گرفته شد، تصاویر منتشر شده مربوط به حساب شخصی به نام آقای «ر.ل» یک شهروند تهرانی است که چکی از بانک اقتصاد نوین را به حساب خود واریز و درخواست چهار برگ چک بانکی در وجه افراد می‌کند؛ نه آن فرد و نه آن حساب‌ها هیچگونه ارتباطی با شهرداری تهران نداشته و ندارد

شب گذشته نیز محمدرضا طاهری نسبت به این شایعه واکنش نشان داد و در هیأت مکتب الزهرا(س) گفت: چک ٢٠ میلیون تومانى که تصویر آن را در صفحات مجازى انتشار دادند مسئله‌ای است کاملاً از پیش طراحى شده و هیچکدام از دوستان عزیزم (حاج سعید آقا، حاج محمود آقا و حاج آقا رضا هلالى) در جریان نبوده و نیستند .

وی ادامه داد: این قضیه را با یک وکیل دادگسترى مطرح کردیم و قطعاً از شایعه‌پراکنان این موضوع شکایت می‌شود و ان‌شاءالله عموم مردم عزیز مطلع خواهند شد .

طاهری افزود: عزیزانى را که نام برده‌اند و مجلس قول داده‌اند، تمام وقتشان در جلسات خودشان برنامه دارند، آیا وقتى دارند که جایى دیگر وعده کنند؟! خود این عزیزان براى جلساتشان خرج می‌کنند! آیا ما از خودمان پول می‌گیریم؟ !

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت در پایان خاطرنشان کرد: البته خدا را شاکریم که انقدر جلساتمان تأثیرگذار بوده که عده‌اى براى تشویش اذهان مردم چنین حرف‌هاى بى‌پایه و اساسى مطرح می‌کنند .

بر اساس این گزارش، شایعه دریافت مبالغ میلیونی از سوی مداحان موضوع جدیدی نیست و همه ساله با آغاز ماه مبارک محرم چینین شایعاتی مطرح می‌شود و ممکن است درباره معدود افراد مداح‌نما صادق باشد، اما مخدوش‌کردن وجهه مداحان خوشنام و بی‌حاشیه موضوع جدیدی است که دقت نظر عموم مردم (قبل از بازنشر چنین مطالبی) و برخورد سریع قوه قضاییه را می‌طلبد

استاد محمد‌تقی مروت درگذشت

استاد محمد‌تقی مروت از بنیانگذاران تلاوت نوین در کشور و دارنده اولین مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، شب گذشته (سه‌شنبه ۲۰ مهر) پس از تحمل یک دوره بیماری در کانادا درگذشت .

مرحوم مروت متولد 1323 تهران است که سال 1353 اولین ایرانی و اولین غیر مالایی بود که برای پس از 16 دوره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی مقام اول این رقابت ها را کسب کرد .

این استاد فقید پیش از انقلاب با سفر به کشور مصر و تلمذ از محضر اساتیدی مانند مرحوم «مصطفی اسماعیل» به یادگیری فنون تلاوت پرداخت و در واقع او را می‌توان یکی از بنیانگذاران تلاوت حرفه‌ای و نوین در کشور دانست .

به فرانکفورت نمی‌روم/ کیفیت افزایی کتاب‌هایی که به آلمان می‌روند

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در راستای دیدارهای هفتگی خود این بار با حضور در کتابفروشی «آمه» با محمود آموزگار گفت‌وگو کرد .

بر اساس این گزارش، صالحی در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت دبیرخانه دائمی تشکیل نمی‌شود تا امور را پس از نمایشگاه از آن طریق پیگیر باشید، اظهار داشت: تحولی که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رخ داده و در حال وقوع است نشان می‌دهد چنین دبیرخانه دائمی وجود دارد، البته چند اتفاق در نمایشگاه فرانکفورت در سال‌های گذشته رخ داد که شرح داده می‌شود .

وی در این راستا عنوان کرد: اتفاق نخست در ارتباط با تجمیع حداکثری ناشران ایرانی زیر پوشش غرفه ایران بود، اتفاق دوم توجه بیشتر به بحث جذابیت‌های بصری و دکور نمایشگاه بود، اتفاق سوم هم درگیر کردن بیشتر تشکل‌های نشر در حوزه برگزاری نمایشگاه فرانکفورت بود؛ این سه اتفاق در این سه سال گذشته مسیر رو به پیشرفتی را داشته است .

این مقام مسئول تصریح کرد: نکته دوم علاوه بر سه نکته اول خصوصا در نمایشگاه امسال جدی دنبال می شود: ارتقاء دیدارها و گفت وگوهایی است که در ایام نمایشگاه اتفاق می‌افتد، گزارشهای خوبی تا الان دوستان درگیر در بحث نمایشگاه فرانکفورت که با نگاه مشارکت حداکثری شکل گرفته ارائه کرده اند، دیدارهایی در ایام نمایشگاه فرانکفورت اتفاق می افتد، هم در سطح روسای نمایشگاه و هم در سطح مسئولان تشکل‌های نشر، ناشران برجسته و نویسندگان صورت می‌گیرد .

صالحی تبیین کرد: برنامه ریزی شده امسال با حجم قابل توجهی از نشست‌های داخل غرفه و دیدارهای در حاشیه مواجه باشیم. به نظر می آید حجم قابل توجهی از نشست‌ها و دیدارها فرصتی را برای نشر ایران فراهم کرده و می‌کند. نکته سوم که در برنامه‌های امسال روند رو به پیشرفتش را ملاحظه خواهید کرد بحث معرفی نشر ایران و ظرفیت‌های نشر ایران است که این رویکرد با برنامه‌هایی دنبال خواهد شد .

معاون فرهنگی وزیر ارشاد متذکر شد: به نظر می آید دبیرخانه ای که در فضای موسسه نمایشگاه‌ها با مشارکت تشکل ها و مجموعه‌ها کار را دنبال می‌کند امسال نمایشگاه فرانکفورت را متفاوت و متکامل خواهیم داشت .

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان رئیس نمایشگاه کتاب تهران در فرانکفورت حضور خواهید داشت یا خیر گفت: متاسفانه حضور نخواهم داشت .

تالار وحدت این بار رستوران شد!/ تالار«غذاخوری»وحدت!

چند روز پیش بود که رونمایی محصولات تازه یک شرکت خودروسازی جنجال آفرین شد و اعتراضات گسترده هنرمندان و اهالی هنر را در پی داشت. اما این بار تالار وحدت بعد از نمایشگاه ماشین تبدیل به تالار غذاخوری شد !

مسولان پس از اعتراض دامنه‌دار اهالی هنر به رونمایی ماشین در صحن تالار وحدت، با برگزاری این مراسم نشان دادند که اساسا توجهی به خواسته‌های اهالی هنر ندارند و رسما همه جیز را برای فروش گذاشته‌اند. این روزها نه تنها چاره‌ای برای بازسازی تالار وحدت اندیشه نمی‌شود که با بهره‌برداری‌های ناصحیح و با کارکشی‌های بیش از حد از مجموعه فرسوده تالار وحدت، رفته رفته این مکان را به مخروبه‌ تبدیل می‌شود. با این رویکرد صرف تجاری به تالار پنجاه ساله وحدت، رفته رفته باید شاهد نابودی مهمترین سالن موسیقی کشور باشیم. رویکرد اقتصادی که حتی به لابی و محوطه اطراف تالار هم رحم نمی‌کند .

تاسیس کافه‌ها در اطراف محوطه تالار وحدت و برگزاری نمایشگاه‌های فروش ساز در لابی تالار نمونه‌هایی دیگری از رزومه درخشان مسولان این مجموعه است. اجاره سالن به یک شرکت خودروساز نیز آخرین شاهکار مدیریت جدید بنیاد رودکی است .

گذشته از قدمت تاریخی تالار وحدت تهران به دلیل اینکه مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود دارای شان و جایگاه ویژه‌ای است و جایگاه بالای این مکان به برنامه یا مراسمی که در آن اجرا می شود؛ شانیت می‌دهد .

تالار وحدت قدیمی‌ترین و مجهزترین تالار هنری کشور است. این تالار به عنوان یکی از مراکزی شناخته می‌شود که به دلیل موقعیت مناسب منطقه‌ای و مکانی که در مرکز شهر قرار می‌گیرد، برای گروه‌های هنری، مکانی مناسب به حساب می‌آید .

ای کاش تمهیدی اندیشیده می‌شد که مکان‌های تاریخی و ارجمند تبدیل به کنام‌های تجار وامانده از حرفه‌ خویش نشوند و فخر موسیقی یک ملت بازیچه‌ جیب و گیشه و فردای بی‌سرانجام تالار وحدت نشود .

نوع برخورد مسولان با تالار وحدت یک هشدار جدی را به اهالی هنر و رسانه می‌دهد، همه ما باید بترسیم که از گنجینه موسیقی کشور که روزگاری محل آمد و شد بزرگان هنر این سرزمین بوده، ویرانه‌ای بر جای بماند که نمونه بارز آن تالار شرقی کنار تالار وحدت است .

300 میلیارد بودجه مصوب سازمان سینمایی چه شد؟

چندی پیش اخباری از فیش‌های حقوقی در دوره گذشته باعث شد تا جواد شمقدری فیش حقوقی خود را منتشر کند، پس از انتشار فیش حقوقی تصویر نامه ای از حراست سازمان سینمایی منتشر شد که در آن رقم دریافتی محمدرضا عباسیان مدیر موسسه رسانه های تصویری و دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر 1 میلیارد و 469 میلیون تومان ذکر شد .

پس از انتشار این تصویر محمدرضا عباسیان اسنادی را ارایه داد و اثبات کرد رقم حقوق با ارقام دیگر از جمله میهمانان جشنواره و... در فیش حقوقی او محاسبه شده و تاکید کرد که اعاده حیثیت خواهد کرد و نامه ای به رئیس جمهور در این خصوص نوشت اما بعد از گذشت بیش از یک دوماه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و ایوبی هم به وعده خود (در صورت اشتباه به صورت رسمی از محمدرضا عباسیان عذرخواهی می کنم) عمل نکرده است .

محمدرضا عباسیان در نامه ای دیگر که در اختیار رسانه ها قرار داد او در این نامه از رئیس سازمان سینمایی سوالاتی کلیدی را در خصوص هزینه های مختلف سازمان جویا شده است متن کامل نامه به شرح ذیل است :

بنام خدا

جناب آقای حجت الله ایوبی

معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سلام

پس از 3 سال فعالیتتان در راس سازمان سینمایی کشور و در آستانه چهارمین سال این فعالیت، بنظر میرسد اکنون زمان آن است که شما به سوالات متعددی درخصوص عملکردتان در 3 سال کذشته در راس سازمان سینمایی کشور پاسخگو باشید . سوالات بسیاری در ذهن خانواده سینمای کشور وجود دارد. اکنون وقت آن است که جنابعالی که با شعار شفافیت و اتاقهای شیشه ای بر سرکار آمده اید در قدم اول و به عنوان مهمترین بخش از شفاف سازیتان گزارشی از آنچه بر سر بودجه مصوب حدود 300 میلیارد تومانی آمده بدهید .

در قدم بعد قول داده بودید فیش حقوقیتان را منتشر کنید اما به اعلام حقوق پایه اکتفا کرده اید تصویری از چند فیش حقوقیتان در چند سال مختلف ارائه کنید .

پس از افتضاح فیش گیت دولت یازدهم و در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای ارائه فیش حقوقی مدیران سازمان سینمایی اعلامشان را منوط به اعلام همزمان فیش مدیران سابق کرده بودید. مرد است و حرفش، فیش حقوقی مدیران موسسات سازمان سینمایی را منتشر کنید. در این بین از فیش حقوقی مدیران کل ستادی تان هم که از محل بودجه فصل 5 موسسات پرداخت می شده نیز بگویید. از پاداشهای مدیرانتان هم بگویید. مثلاً اعلام کنید مدیرعامل یکی از موسساتتان در اسفند 92 چند میلیون پاداش آجیل شب عید دریافت کرده است .

به محض ورودتان دستور داده اید خودرویی گران برایتان خریداری شود. آیا خرید این خودرو از محل بودجه قانونی وزارتخانه تامین شده یا باز از محل بودجه فصل 5 موسسات که میبایست صرف فعالیتهای فرهنگی شود؟ هزینه گزاف بازسازی دفترتان در سازمان سینمایی نیز قابل تامل است. در مبحث بهره برداری از بودجه فرهنگی فصل 5 در هزینه های ستادی موضوع اجاره ساختمان فاطمی برای مدرسه ملی سینما و محل پرداخت اجاره بهای آن را بفرمایید. در خصوص ماموریتهای خارج از کشور خودتان هم بد نیست گزارشی از تعداد و هزینه های این ماموریتها و محل تامین بودجه آن اعلام نظر فرمایید .

حال که صحبت از فعالیتهای بین الملل شد خوب است که از هزینه های فعالیت های بین المللتان هم گزارشی به خانواده سینمای ایران بدهید. هزینه برگزاری غرفه سینمای ایران در جشنواره کن سال 93 و 94 چه اندازه بوده است و روش هزینه کردن آن به شکل بوده است؟

بابت به اصطلاح اکران فیلمهای سینمای ایران در خارج از کشور و مشخصاً کشور فرانسه چه مبالغی طی قرارداد با چه اشخاصی و با چه سابقه ای پرداخت شده است؟ مشخصاً در جریان جشنواره فجر گذشته چه مبالغی با این بهانه و به چه کسی پرداخت شده است؟

صحبت از جشنواره ها شد خوب است در شفاف سازی تان برای سینماگران و اصحاب رسانه از بودجه جشنواره هایی که توسط سازمان سینمایی برگزار می شود و مشخصاً جشنواره فجر بگویید و اینکه این مبالغ از چه طریقی هزینه شده است و در شرایطی که سازمان سینمایی خود دارای چندین موسسه در زیر مجموعه اش است دلیل پرداخت هزینه های جشنواره ها از کانال شرکتی غیر از موسسات سازمان سینمایی و پرداخت چند صد میلیون تومان پورسانت به این شرکت غیر چه بوده است .

آقای ایوبی سوالات زیاد است و در این مجمل به همین تعداد سوال بسنده می کنم انشالله در فرصتی دیگر سوالات دیگری را با هدف روشن شدن ذهن سینماگران کشور و اصحاب رسانه از محضرتان خواهم پرسید .

ارسال نظر: