هشدار اردوغان نسبت به تکرار طرح "سایکس پیکو":

توطئه‌های کثیفی در پشت پرده برای تقسیم منطقه در جریان است

کدخبر: 2092689

رئیس‌جمهور ترکیه نسبت به برخی تلاش‌های پشت پرده برای تقسیم منطقه مشابه طرح سایکس پیکو هشدار داد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک همایش جوانان در استانبول گفت: همانگونه که مرزهای میان کشورهای منطقه صد سال پیش با خونریزی و فتنه و جنگ ترسیم شد امروز هم شاهد تلاش‌های مشابه بااستفاده از شبکه های تروریستی هستیم.

وی به وجود "توطئه‌های کثیف" پشت درهای بسته مشابه توافق محرمانه سایکس پیکو اشاره کرد و گفت: باید جوانان نسبت به این توطئه‌ها و تلاش‌های سازمان‌های تروریستی و ایدئولوژی‌های آن‌ها که کشتار انسان‌ها را مقدس می‌دارند هوشیار باشند.

اردوغان در ادامه گفت: ما باید نسلی آزاد در انتخاب گرایش فکری از طریق مطالعه و بحث و تبادل نظر بسازیم ما نسلی با افکار متحجر نمی‌خواهیم همانطور برخی ذهن و خردشان را به پنسیلوانیا اجاره داده‌اند(در اشاره به حامیان فتح الله گولن ، روحانی مخالف دولت ترکیه که ساکن پنسیلوانیای آمریکا است) .

اردوغان درباره آنچه افزایش نژادپرستی و بیگانه هراسی در قاره پیر(اروپا) توصیف کرد نیز گفت: ما امروز شاهد نقض مفاهیمی هستیم که ارزش‌های والا در اروپا محسوب می‌شوند و حتی این ارزش‌ها از سوی داعیان آن نقض می‌شوند.

روابط ترکیه و اروپا پس از کودتای ۱۵ ژوئیه دچار تنش شد و از زمان مخالفت رهبران اروپا با برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی رفراندوم اصلاحات قانون اساسی ترکیه به شدت تیره شده است.

ایسنا

ارسال نظر: