تحلیلگر برجسته عرب:

ائتلاف جدید منطقه‌ای با حضور ۴ کشور عربی به ریاست اسرائیل برای مقابله با ایران در حال شکل‌گیری است

کدخبر: 2092936

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم و تحلیلگر برجسته عرب گفت که پیمانی جدید به ریاست اسرائیل و عضویت چهار کشور عرب منطقه خاورمیانه درحال شکل گیری است.

به گزارش « نسیم آنلاین » عطوان روز گذشته در یک پیام صوتی در توئیتر گفت: خطرناک ترین قطعنامه اتحادیه عرب در نشست امان اتخاذ شد که در آن از آشتی اعراب واسرائیل برای نخستین بار سخن به میان امده است.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب نشست امان را دستپخت واشنگتن برای اعراب دانست و گفت: مهمترین نتیجه آن آشتی اعراب و اسرائیل در قالب آشتی میان السیسی رئیس جمهوری مصر و ملک سلمان پادشاه عربستان و تبادل سفر میان روسای دو کشور مصر و عربستان و سپس پیوستن دیگر کشورها به آنهاست.

وی با اشاره به سفر قریب الوقوع السیسی رئیس جمهوری مصر وملک عبدالله الثانی رئیس اردن ومحمود عباس رئیس فلسطین به واشنگتن طی این هفته برای حمایت از کلیات ائتلاف جدید سنی ها متشکل از چهار کشور اردن، مصر، عربستان و امارات که همکاری بسیار نزدیکی با اسرائیل دارند.

وی پیش بینی کرد که اسرائیل عضو پنجم این ائتلاف خواهد بود و بزودی عضویت آن اعلام عمومی خواهد شد.

عبد الباری عطوان هدف اصلی از تشکیل این ائتلاف جدید منطقه ای را تاسیس جبهه ای برای مقابله با ایران که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آن را بیشترین خطر می داند، ذکر کرد.

وی با اشاره به اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 گفت: جرج بوش پسر هنگام اشغال عراق مدعی شد به زودی دولت مستقل فلسطین تشکیل می شود تا تجاوز خود به عراق را برای کشورهای عرب توجیه کند و بگوید آمریکا ضد اعراب نیست بلکه می خواهد مشکل منطقه را که همان مساله فلسطین است حل کند.

وی افزود: برغم این که بوش پدر نیز در سال 1991 هنگام محاصره عراق به بهانه خروج این کشور از کویت همین ادعا را در قالب برگزاری نشست صلح مادرید مطرح کرده بود اما تاکنون هیچ دولت فلسطینی مستقلی تشکیل نشده است.

عطوان تاکید کرد: امروز این سناریو درحال تکرار است وسخن ترامپ که گفته من فقط در صدد مقابله به ایران نیستم بلکه خواهان احیای عملیات صلح برای تشکیل دولت مستقل فلسطین نیز هستم، یک دروغ است.

وی متذکر شد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این گفته بود که اعتقادی به تشکیل دو دولت ندارد وفقط توافق ها را قبول دارد.

وی ادعای تشکیل نشست صلح فلسطین در واشنگتن را گامی در راستای تشکیل پیمان جدید سنی ها جهت آشتی اعراب با اسرائیل و مقابله با ایران دانست وگفت: اما تجربه نشان داده است که چنین مذاکراتی میان سران عرب واسرائیل هیج نتیجه ای نداشته وفقط هدف عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل وتشکیل جبهه ای برای مقابله با ایران است.

این تحلیلگر برجسته عرب هشدار داد در شرایطی که عراق وسوریه با جنگ ها دست وپنچه نرم می کنند ومصر از بحران اقتصادی رنج می برد ولیبی با هرج ومرج مواجه است و منطقه در حال تقسیم است آمریکا این زمان را بهترین فرصت برای آشتی اعراب با اسرائیل به منظور مقابله با ایران است اما حقیقت این است که آمریکا با این طرح جهنمی ( ائتلاف سنی) می خواهد امت عرب و جهان اسلام را نابود کند.

ایرنا

ارسال نظر: