معاون وزیر راه:

هزینه سالانه نگهداری خطوط ریلی و جاده ای ۱۰ هزار میلیارد تومان است

کدخبر: 2092998

به گفته امیر امینی،در سال ۹۲ قرار شد به صورت میانگین، سالانه ۵ درصد از حمل‌و نقل جاده‌ای کسر و معادل همین میزان به حمل‌ونقل ریلی و هوایی افزوده شود که طبق آمار از سال ۹۲ تا امروز موفق عمل شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «اقداماتی که درطول دوران توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در کشور صورت گرفته به یک بازسازی ساختاری عمیق نیاز دارد» گفت: سالانه نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر انواع راه و ریل در ایام دهه فجر افتتاح می‌شود، اما به دلیل اینکه به چکه‌های شیرهای نفت مملکت وصل هستند، تمام سرمایه‌گذاری‌ها به صورت تدریجی و میرا است.

امیر امینی با بیان اینکه «بعد از انقلاب با توجه به رشد جمعیت، تولید و خدمات عمده در خصوص کالاهای اساسی و تولید، خدمات خوبی در توسعه زیرساخت ها فراهم شده است» گفت: دوران رکود اقتصادی که هم اکنون با آن مواجه هستیم در گذشته نیز چندین بار سپری شده و تفاوت آن در شدت آن است به طوری که مشکلات مربوط به عرضه نفت در گذشته، آوردن ارز به داخل، عدم ورود درآمد‌های نفتی به داخل کشور، کاهش میزان فروش، ثابت ماندن ارزش ریال نسبت به دلار و افزایش یافتن هزینه‌های عمومی دولت باعث غیر قابل حل شدن این معادله می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: زمانی در ایران، دولت به دنبال اولویت‌بندی پروژه‌ها بود تا طبق این اولویت‌بندی بخشی از هزینه‌های عمرانی را کاهش دهد. اما تمام پروژه‌های در دست اجرا به مبلغ ۱۶۳ هزار میلیارد تومان که برخی از آن از سوی مقامات محلی و برخی دیگر از سوی مقامات ملی درخواست می‌شود خاستگاه ملی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی بودجه و اعتبارت مورد نیاز در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان برای دستیابی به اهداف خود در زمینه‌های تامین ناوگان و زیرساخت، توسعه حمل و نقل حومه، انتقال حجم بار و مسافر میان مد‌های حمل‌ونقل نیاز داریم که اگر حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان در صورت تخصیص از سوی منابع عمومی دولت و بخشی دیگر از طریق فاینانس تامین شود در کل ۴۶ درصد رقم مورد نیاز تامین خواهد شد که در مقایسه با نمودارهای جهانی نیز عدد معقولی است.

وی افزود: همچنین پس از بررسی مشخص شد که ۴۳ درصد دیگر هم می‌تواند از طریق مشارکت بخش خصوصی، آورده صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی تامین شود و ۱۱ درصد دیگر نیز از منابع داخلی شرکت و سازمان‌های تابعه تامین گردد.

امینی ادامه داد: باید توجه داشت که منابع عمومی دولت قابلیت تامین هزینه مورد نیاز پروژه‌ها را نخواهد داشت و بر فرض انجام آن نیز توان نگهداری آن را ندارد. زیرا سالانه نزدیک به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری خطوط ریلی و ۸هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها نیاز است که با احتساب سایر هزینه‌های مورد نیاز این دو بخش به ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت اقتصادی ۵۵ فرودگاه موجود در کشور بیان داشت: ۵۰ فرودگاه از مجموع فرودگاه‌ها فقط هزینه‌بر و ظرفیت‌های آنها خالی است، بنابر این ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال اقتصادی کردن فرودگاه‌ها و اشتغال‌زایی بوده‌ایم. زیرا معتقدیم فعال شدن فرودگاهی در یک استان‌، موجب سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل موجود در بخش‌های خدماتی و تولیدی و باعث توسعه استان می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اتفاقا حمل‌ونقل هوایی برای دولت‌ها کم هزینه‌ترین شیوه حمل‌ونقل است زیرا تمام هزینه‌های سفر از جانب مسافر با پول خرید بلیت پرداخت می‌شود و در صورتی که بستر و زیرساخت شامل ترمینال، فرودگاه و عملیات ناوبری اقتصادی شود، شرایط استفاده از هواپیماهای کوتاه برد در فرودگاه‌های کشور فراهم خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، طبق برنامه ریزی انجام شده در سال ۹۲ قرار شد به صورت میانگین، سالانه ۵ درصد از حمل‌ونقل جاده‌ای کسر و معادل همین میزان به حمل‌ونقل ریلی و هوایی افزوده شود که طبق آمار حاصل شده از سال ۹۲ تا امروز موفق عمل شده است.

وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه به دنبال افزایش سهم حمل‌ونقل مسافر به دوبرابر برنامه پنجم، یعنی افزایش ۱۸ میلیون به ۳۶ میلیون مسافر است. لذا ما نمی‌توانیم مانع برقراری پرواز در زاهدان یا محروم کردن ۵۰ فرودگاه از توسعه شویم بلکه باید تمام شقوق حمل‌ونقل را به صورت متوازن توسعه دهیم.

ارسال نظر: