واکنش کرملین به اظهارات ضدروسی برخی مقامات ارشد دولت ترامپ:

روابط روسیه و آمریکا در دوره ترامپ از دوره جنگ سرد هم بدتر می‌شود

کدخبر: 2092999

همزمان با بیان اظهارات ضدروسی برخی مقام های ارشد دولت دونالد ترامپ در آمریکا، کاخ کرملین بدتر شدن وضع روابط دو کشور را پیش بینی کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: احتمال می رود وضع روابط روسیه و آمریکا بدتر از دوره جنگ سرد شود.

شبکه تلویزیونی لایف نیوز روسیه روز یکشنبه بخش هایی از مصاحبه پسکوف با شبکه تلویزیونی آمریکایی ای.بی.سی را پخش کرد که وی، واشنگتن را مسئول بدتر شدن وضع روابط با مسکو خواند.

وی هشدار داد: ممکن است، شرایطی بدتر از جنگ سرد رخ دهد و در این وضعیت باید به اقدام های دفتر رئیس جمهوری آمریکا توجه کرد.

پسکوف در این رابطه به اخراج 35 دیپلمات روسی از آمریکا در اواخر ماه دسامبر سال گذشته اشاره کرد و افزود: در بروز وضعیت کنونی روابط روسیه و آمریکا تا اندازه زیادی دولت سابق این کشور و شخص باراک اوباما مقصر است.

مقام روس با طرح این پرسش که آیا اقدام های دولت سابق آمریکا را می توان در قبال روسیه دوستانه خواند، افزود: پاسخ منفی است. اقدامات آن دولت از نظر معیارهای قوانین بین المللی غیرقانونی بود.

پسکوف گفت: دولت پیشین آمریکا در آخرین روزهای فعالیت به روابط مسکو و واشنگتن آسیب های زیادی زد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه از اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که روسیه را تجاوزگر خوانده بود، انتقاد کرد.

پسکوف در باره اظهارات تیلرسون که نقش ناتو را در مقابله با مسکو به عنوان قدرت سلطه طلب و مهاجم، مهم خوانده بود، گفت: روسیه هیچگاه کشوری متجاوز نبوده است. وی افزود: روسیه خصومت طلب نیست، زیرا همواره برای تامین ثبات و امنیت بین المللی تلاش و کمک کرده است و در مبارزه با تروریسم بین المللی مشارکت فعال دارد.

مقام روس اظهار کرد که هیچگاه این چنین ادعاها را علیه روسیه نمی پذیریم.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در پایان با بیان اینکه تیلرسون همیشه مذاکره کننده ای سخت بوده است، اظهار کرد، وی از اطلاعات گسترده ای بهره می برد که وزارت خارجه آمریکا ارائه می کند و کارکنان این وزارتخانه نیز به نوبه خود توسعه و احیای روابط مسکو و واشنگتن را نمی خواهند.

واشنگتن از سال 2014 تحریم ها و سیاست های اقتصادی ضدروسی را همراه اتحادیه اروپا پیش گرفت و همچنین با پیگیری اوباما، نظامیان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکایی با جنگ افزارهای پیشرفته و سامانه های موشکی نزدیک و حتی هم مرز روسیه در کشورهایی بالتیکی و شرق اروپا مستقر شدند.

در آخرین روزهای سال 2016 نیز رئیس جمهوری سابق آمریکا در یک اقدام ناگهانی دستور اخراج 35 دیپلمات روسی از این کشور را به عنوان عنصر نامطلوب صادر کرد و دو مرکز دیپلماتیک روسیه را نیز بست.

انتظار می رفت با پایان حکومت اوباما که سبب شد، تقریبا بدترین قابل سیاسی و نظامی بین روسیه با غرب به ویژه آمریکا شکل گیرد و روی کار آمدن ترامپ، تیرگی کنونی کاهش یابد یا حداقل متوقف شود، ولی شرایط نشان می دهد در زمان حاضر چنین افقی در دسترس نیست و حتی وضعیت رو به بدتر شدن است.

بزرگ ترین مانع برای گرم گردن روابط مسکو و واشنگتن، فعالیت سازمان یافته گروههای پرقدرت ضدروسی در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا است که جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ در هر دو نهاد قانونگذاری اکثریت دارند و همچنین برای اقدام علیه روسیه از حمایت همتایان دمکرات خود برخوردارند.

سرشناس ترین چهره ضدروسی بین جمهوریخواهان که فعالیت های خود را پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ افزایش داده، مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا است که تندترین دیدگاهها علیه روسیه را دارد.

وی اواخر سال گذشته میلادی در جریان سفر ضدروسی خود به گرجستان، اوکراین و استونی اعلام کرد: برای اعمال تحریم های سخت تر علیه روسیه تلاش های بیشتری خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: