نگاهی به آگهی‌های شیادانه درباره پوست و مو

شیادان چگونه پول و سلامتی را با هم می دزدند؟

کدخبر: 2093065

تغییر سبک زندگی محدود به فراگیر شدن فست فودها، دنیای مجازی و تغییر در پوشش نمی شود. در کنار همه اینها توجه به ظاهر فیزیکی بدن یکی از موارد مهم در سبک زندگی در عصر مدرنیته است.

به گزارش « نسیم آنلاین » سایت فرهنگ نیوز نوشت: یکی از مواردی که طبق آمار بسیاری از ایرانیان به آن اهتمام دارند زیباسازی خود به هر قیمتی است که البته برخی از روشهای زیباسازی هم مد شده و رواج یافته که البته برخی از آنها تابع تبلیغات اینترنتی و ماهواره ای و... است با دکتر سید ناصر عمادی متخصص بین المللی پوست که خیلی‌ها او را با مستند بدون مرز می‌شناسند در این رابطه به گفتگو نشستیم تا برخی از سوالات رایج این روزها را از ایشان بپرسیم.

اینکه اخیرا رواج پیدا کرده برای جوان‌سازی یا زیباترشدن از ژل برای اعضای صورت استفاده می‌کنند آیا عوارضی هم دارد؟

در برخی موارد عارضه‌هایی هم به دنبال دارد در عوارض کوتاه مدت ممکن است برخی ژل تزریق کنند و بلافاصله دچار واکنش بشوند کهیر بزنند یا خارش پوست پیدا کنند یا در محل تزریق عفونت یکی دو روزه صورت بگیرد که ما به آن آبسه می‌گوییم و در عوارض بلند مدت بعد از یکسال و یا حتی بیشتر یا مواردی ناشناخته به دلیل تزریق‌های زیرپوستی تومورهای به شکل کیست یا بافتی که نسوج نرم دارد شکل بگیرد و با صحبت کردن یا خندیدن و یا حتی راه رفتن ماده تزریقی از محل اصلی خودش جابه‌جا شود و به جای دیگر قرار بدهد این باعث می‌شود تا تغییر شکلی جدی اتفاق بیفتد به همین خاطرخیلی‌ها مراجعه کردند که بعد از سالها محل ژل جابه‌جا شده و می‌خواهند خارج کنند طبیعی است برای کار باید پوست باز بشود تا موارد را خارج کنیم و تازه بخشی ممکن است درپوست باقی بماند اما جدا از این دو عارضه نکته مهم این است که خیلی از تزریق‌ها به همان شکل که فرد درخواست دارد نیست و 60 درصد رضایت ندارند.

بنابراین در خود اصل نحوه تزریق که منجر رضایت کامل فرد است هنوز اتفاق نظرنیست تا به خواسته خود برسند از همه اینها که بگذریم هنوز علم به درجه‌ای نرسیده که بگوید تمام ژل‌ها هیچ عارضه‌ای ندارند و از سلامتی آن اطمنیان نیست؛ بنابراین به عنوان پزشک پیشنهاد داریم اولا از ماده تزریق کاملا مطمئن باشند که هیچ عارضه‌ای نداشته باشد و ثانیا مدرک و سند معتبری داشته باشند که تاییده وزارت بهداشت کشورمان را روی آن داشته باشد و خود فرد تزریق شونده ژل هم شاهد آن باشد و بعد از تزریق هم حتما آن برچسب را به همراه خودش داشته باشند زیرا ممکن است بعد از چند سال ناشی از تزریق ژل عارضه‌ای ایجاد شود.

از این طریق حداقل پزشکی که می‌خواهد مواد ژل را خارج کند می‌داند از چه ماده‌ای استفاده شده است در مجموع تزیرق ژل چون پایداری زیادی ندارد و بیش از یکسال نیست و دوباره سال بعد تکرار می‌شود طبیعتا عوارض دارد لذا اگرممکن است پرهیز کنند اما اگر به هر علتی مجبور هستند مثلا حفره‌های ناجور در صورت دارند می‌توانند به جای تزریق ژل، از تزریق چربی بدن خودشان استفاده کنند زیرا چون از خودشان است مشکلی ندارد و به بدن خودشان این چربی به صورت مجدد جذب می‌شود درحالت زیبایی هم مثل ژل عمل می‌کند و می‌توانند در مناطقی که لازم است تزریق کنند که در علم پزشکی تزریق چربی خود فرد در محل دیگر فرد بهترین و پزشکی‌ترین توصیه است.

نظرشما درباره استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی شیمیایی چیست؟

لوازم آرایشی ترکیبات شیمایی دارند طبیعی است عارضه دارند برخی از ریمیل یا لاک استفاده کردند و دچارعارضه شدند خارش چشم داشتند یا موههای زاید صورتشان بیشتر شده جوش‌های زاید روی صورت شدید و.. بنابراین توصیه ما این است مصرف را به حداقل برسانند یا زمان ماندگاری بر صورت را کم کنند و بعد از آن نیز کامل صورت را بشویند برخی صورت را با آب می‌شویند و بادستمال خشک می‌کنند به گمان اینکه رفع شده درحالی که تنها بخش ظاهری مواد که دیده می‌شود پاک شده و هنوز آثار روی صورت است بدتر از این افرادی هستند که شب با مواد آرایشی می‌خوابند و یا مواد آرایشی را درست پاک نمی‌کنند و چند ساعت این مواد روی صورت می‌مانند که آسیب زیادی می‌زند. به همین خاطر باید با اول صورت را با آب ولرم و صابون و شوینده‌های مواد آرایشی بشویند و بعد با آب ولرم کاملا تمیز دوباره شستشوی دهند تا مطمئن شوند هیچ موادی روی صورت نمانده است.

به نظرشما چقدر می‌توان روی تبلیغات ماهوارهای و شبکه‌های مجازی در خصوص مواد آرایشی و بهداشتی اعتماد کرد؟

با یک نگاه اجمالی اگر قرار است محصولات خود را بفروشند باید از شیوه‌هایی استفاده کنند تا بتوانند جذب مشتری داشته باشند لذا بعید نیست خیلی از آن خارج از مراتب علمی باشد و مسایل را بیش از آنچه هست مطرح کنند و کاذبانه تبلیغ کنند که مثلا هزینه حمل و آوردن به درب خانه شما رایگان است و اگر رضایت نداشتید ما بسته مصرف شده و خالی شما را هم پس می‌گیریم و پول شما را برمی‌گردانیم به نظرم منطقی نیست که کسی جنس خودش را بفروشد پول بگیرد و بعد بگوید اگر نتیجه نداشت پاکت خالی را برگردانید پول شما را می‌دهیم! یک چنین کاری غیرممکن است؛ بنابراین توصیه من این است که چنین تبلیغاتی که غلوآمیز و ریاکارانه است را توجه نکنید و سعی کنند منطق و عقل را پیشه کنند نکاتی که به لحاظ علمی توسط متخصصان تایید شده است دنبال کنند.

چنددرصد ریزش موهها عامل ژنیتکی دارد؟

ژنیتک 60 درصد موثر است، البته استرس، اختلالات هورمنی سوءتغذیه روند را بیشتر می‌دهند امروزه دانشمندان روی عامل ژن کار می‌کنند تا اصلاح بشود چراکه ژن نقش بسیار موثری دارد. در دنیای امروز ژن درمانی را یکی از راههای اصولی و اساسی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌دانند. مشکل ژنتیک از سمت پدر و مادر بررسی می‌شود. معمولا خانمها به دلیل هورمون مردانه که در خون خود ندارند موهای پرپشتی دارند ولی تاثیرات ژنتیکی از هر دوسو روی فرد است.

تبلیغاتی که در ماهواره‌ها و فضای مجازی درباره ریزش موی سر و زیاد شدن موها می‌شود چطور؟

آنچه در تلویزیون و یا شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها تبلیغ می شود دور از واقعیت مورد نظر است، کسی که موهایش می‌ریزد می‌‌تواند به دلایل متفاوت باشد ممکن است علت آن کم خونی، تیرویید، اختلالات متابولیسمی، هورمونی یا عوامل ژنتیکی داشته باشد، پس موارد متعدد است وقتی علتها متفاوت هستند قطعا نیاز به درمانهای هم متفاوت هم هست. بنابراین چطور می‌شود با یک تبلیغ رسانه‌ای همه بیماران با همه ویژگی‌های یاد شده استفاده یکسان ببرند درحالی که علت معلوم نیست و هنوز مشخص نشده در فرد علت ریزش موهایش چه چیزی است یا حتی برخی به دلیل شیمی درمانی موههایشان ریخته و اصلا این داروها روی آنها اثر نمی‌کند تا دوره شیمی درمانی تمام شود، پس این روش کاملا غلط است.

لذا تا وقتی پزشکان در مطب و مراکز معتبر هستند می‌توان سراغ آنها رفت. درست است که یکی دوساعت وقت شما گرفته می‌شود ولی می‌توان حضوری از پزشک سوال کرد و از علت ریزش مو مطمن شد پس چرا سراغ این تبلیغات می‌رویم از طرفی به این افراد تبلیغ کننده جایگاه دادیم که از مردم سواستفاده کنند، بنابراین وقتی در جامعه شرایط فراهم است تا بتوان از علت ریزش موی خود مطلع شویم پس اشکال اول از خود ما است که راحت طلبی می‌کنیم.

این موضوع مانند کرم حلزون یا محلول رویش مو که از تلویزیون پخش می‌شد است؟

بله؛ کرم حلزون از تلویزیون تبلیغ شد یا محلول ضد ریزش مو که گفتند شش ماهه موهای سر را در می‌آورد اگر راضی نبودید بوروشو را پس بیاورید ما همه پول شما را پس می‌دهیم یک دفعه اداره بهداشت و کارشناسان وارد شدند و این تبلیغات در تلویزیون جلوگیری شد. انتظارداریم مردم همکاری کنند و اجازه ندهند این تبلیغات روی آنها اثر کند دوم رسانه ملی و سایت‌ها و مراکز ما مراقبت کنند و اجازه ندهند این گروهها به این سادگی فضای تبلیغاتی در تلویزیون داشته باشند.

آیا صحت دارد با وای‌فای افتادگی پوست بهبود پیدا می‌کند؟

ما خودمان که پزشکیم تا کنون چنین مطلبی را نشنیدم این گونه پیام‌ها در فضای مجازی اشاعه شده ما بهترین دستگاهای لیزری داریم که رتبه‌های علمی تایید شده دارند با این حال در عمل که تماس با پوست دارد هنوز کارایی و اثری که انتظار داریم بدست نیاوردیم همه این اخبار را کذب می‌دانم.

یکی از سوالاتی که خیلی‌ها در ذهنشان هست در مورد عوارض تیغ زدن روی صورت است قدیمی‌ها می‌گفتند اگر کسی باتیغ صورت خود را بزند چربی پوست گرفته می‌شود و بعدها باعث چروک می‌شود آیا این بحث صحت دارد و با توجه به علم و تجربه شما مشکل تیغ زدن صورت چیست؟

نه صحت ندارد؛ چون غده‌های تولید چربی عمقی هستند و درسطح پوست نیستند که با تیغ از بین برود ولی اینکه می‌گویند تیغ نزنید برای آن است که بعضی بیماری‌های ویروسی و پوستی با تیغ به پوست وارد می‌شود مانند زگیل بنابراین برای اینکه وقتی کسی صورتش را با تیغ می‌زند یک لایه نازکی از پوست برداشته می‌شود یعنی فضاها و راهای ورودی در سطح پوست ایجاد می‌شود که این فضای مناسبی برای بعضی از ویروس‌ها و باکترهای می‌شود اگر یک دانه زگیل روی صورت باشد و کنده بشود و خونش در جاهای دیگر بمالد همان جاها هم زگیل می‌زند به همین خاطر توصیه می‌شود تیغ نزنند به خصوص افرادی که در فضاهای آلوده و عوامل میکروبی و قارچی هستند چون روی صورت منافذ ایجاد می‌کند و پوستشان آسیب می‌بیند.

ارسال نظر: