لاریجانی در صحن علنی مجلس:

دولت برنامه اجرایی خود در زمینه "حمایت از تولید ملی و اشتغال" را به مجلس ارائه کند

کدخبر: 2093167

رئیس مجلس گفت: از دولت می‌خواهیم برنامه اجرایی خود را در زمینه حمایت از تولید ملی و اشتغال به مجلس ارائه کند و چنانچه علاوه بر این قوانین نیازهای دیگری از نظر قانونگذاری در جهت حمایت از تولید ملی و اشتغال دارند هر چه سریع‌تر به صورت لایحه ارائه کنند تا در مجلس بررسی شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان اظهار داشت: شعار اقتصاد مقاومتی تولید ملی و اشتغال که رهبر معظم انقلاب برای سال جاری اعلام فرمودند و سخنرانی پرمغز ایشان در ابتدای سال مهم‌ترین مسئله اساسی کشور را مورد توجه همگان قرار داد.

وی افزود: همه بخش‌های حکومت و ملت عزیز باید فرصت کارآفرینی در سال جاری را مهم‌ترین وظیفه خویش تلقی کنند، چرا که بدون تردید آنچه امروز استقلال کشور را حتی از جهت سیاسی و فرهنگی تضمین می‌کند و آنچه امروز امنیت ملی کشور را تحکیم می‌بخشد و عزت ملی را تأمین می‌کند و جایگاه ملت ایران را در منطقه به پیش می‌برد، داشتن اقتصادی پویا و ثروت‌زا متکی بر تولید ملی و برونگرا و صادرات محور است.

لاریجانی اظهار داشت: لذا تمرکز جدی بر تولید ملی و جلوگیری از قاچاق و ایجاد اشتغال برای جوانان علاوه بر یک نیاز واقعی در حوزه اقتصاد یک عامل مهم تعیین کننده در حوزه سیاسی، امنیتی و فرهنگی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های کشور در زمینه‌های مختلف آمادگی جهش در تولید و صادرات را فراهم کرده است. عزمی محکم با روحیه‌ای مجاهدانه دستیابی به این مهم را آسان می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای اسلامی ساماندهی بسترهای لازم جهت جهش در کارآفرینی و صادرات را بر خود فرض می‌داند و خوشبختانه در چند سال اخیر قوانین مهمی در تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری تصویب شده است.

لاریجانی ادامه داد: به ویژه در برنامه ششم و در هر بخشی از متن برنامه تکالیف روشنی را در بخش صنعت، معدن و کشاورزی و آموزش و خدمات و عمران در نظر گرفته است که اجرای درست این قوانین جهش در تولید ملی و صادرات و ایجاد اشتغال را برای کشور سامان خواهد داد.

وی اظهار داشت: از دولت می‌خواهیم برای برنامه اجرایی خود را در زمینه حمایت از تولید ملی و اشتغال به مجلس ارائه کند و چنانچه علاوه بر این قوانین نیازهای دیگری از نظر قانونگذاری در جهت حمایت از تولید ملی و اشتغال دارند هر چه سریع‌تر به صورت لایحه ارائه کنند تا در مجلس بررسی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین از آنجا که قانون برنامه ششم مسیر اصلی کشور را در 5 سال آینده مشخص کرده است و محوریت آن قانون نیز تحقق اقتصاد مقاومتی است هر کمیسیون تخصصی در حوزه عمل خود گروهی را جهت پیگیری اجرای قانون برنامه مشخص کند تا به موقع آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه توسط وزارتخانه‌ها تدوین و به تصویب برسد.

لاریجانی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی نیز نحوه کار خود را در اجرای قانون برنامه مشخص و کمیسیون مربوطه را در جریان قرار دهند و کمیسیون‌های تخصصی هر 6 ماه یک گزارش از نحوه اجرای قانون برنامه ششم به مجلس ارائه کنند.

وی افزود: دیگر اینکه کمیسیون ویژه که اخیرا در مجلس مصوب و اعضای آن مشخص شد بر موضوع تولید ملی و اشتغال متمرکز شود و نحوه اجرای چند قانون تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید را پیگیری کند و همچنین نحوه حمایت از تولید ملی کشور را توسط دستگاه‌های اجرایی پیگیری کرده و چنانچه نیازی به قانونگذاری در تسهیل فضای کسب و کار وجود داشته باشد به مجلس ارائه طریق کند و حداقل 2 گزارش در سال جاری به مجلس ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از این گذشته کمیسیون‌های تخصصی مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌ها نحوه حمایت از تولید ملی و اشتغال و جهش صادراتی را در حوزه کاری خود بررسی و اقدامات لازم را با دستگاه‌های اجرایی مربوطه سامان دهند و ظرف یک ماه آینده برنامه کاری سال خود را به هیأت رئیسه ارائه و تا پایان سال 2 گزارش به مجلس در این زمینه تقدیم کنند و هیأت رئیسه پیگیری‌های لازم را در این باره خواهد داشت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تدابیر رهبری معظم و همت قوای سه‌گانه کشور در سال 96 شاهد ارتقاء تولید ملی و بهبود شرایط اشتغال در کشور باشیم.

وی ضمن تبریک سال نو افزود: امیدوارم به یمن ورود به ماه مبارک رجب در ابتدای سال جدید خداوند برکات خود را بر ملت عزیز نائل فرماید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: حجم مسافرت‌های زیاد در ایام نوروز نیازمند تدابیر مختلفی از جانب دستگاه‌های مسئول بود که لازم است از همه آنها که در این ایام در خدمت ملت تلاش مضاعفی داشتند سپاسگذاری کنم.

ارسال نظر: