گزارش «نسیم آنلاین» از بازی انتخاباتی دولت یازدهم با خط لوله انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان؛

گاز به زاهدان نرسید؛ سفر نمایشی روحانی برای افتتاح تنها یک شعله!/ مردم زاهدان تا ۵ سال دیگر هم رنگ گاز را نمی‌بینند!

کدخبر: 2093204

در حالی رئیس جمهور برای افتتاح شعله گاز شهرستان زاهدان به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است که با واکنش ائمه جمعه و کارشناسان برای نمایشی بودن این سفر روبرو شده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: پروژه گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان از جمله پروژه های تصویب شده در شورای اقتصاد است که منابع آن از محل بند «ق» تبصره دو بودجه سال 93 پیش‌بینی شده بود . گازرسانی به نیروگاه‌های زاهدان، چابهار، ایرانشهر و صنایع استان سیستان و بلوچستان از اولویتهای این پروژه بشمار می رود که برای آن، ١,٦ میلیارد دلار اعتبار تعریف شده است.

خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۲ کیلومتر و با اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از شهریور ۹۲ آغاز شد. مسئولین در دولت‌های مختلف بارها وعده اتمام گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان را داده‌اند که تاکنون محقق نشده است.

بهمن‌ماه سال ۸۸ بود که مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز اعلام کرد تا دو سال آینده، بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به شهرهای زاهدان و زابل آغاز می‌گردد. فروردین‌ماه سال ۹۰ نیز، استاندار وقت سیستان‌وبلوچستان نیز با قاطعیت، روشن شدن مشعل گاز تا پایان سال ۹۰ را به شهروندان زاهدان نوید داده بود. بهمن‌ماه سال ۹۲، هاشمی، استاندار جدید این استان نیز از تکمیل گازرسانی به کل استان تا پایان سال ۹۳ خبر داد. اما هیچ‌یک از این وعده‌ها تاکنون محقق نشد.

اردیبهشت‌ماه سال ۹۴، غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد ساخت خطوط انتقال گاز و گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان را به روش مشارکت عمومی-خصوصی از طریق مناقصه عمومی یک مرحله‌ای به «سرمایه‌‌گذار واجد صلاحیت» واگذار کند. مهرماه ۹۴، عملیات اجرایی خط لوله گاز استان سیستان و بلوچستان با اعتبار یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار با حضور وزیر نفت آغاز شد و اردیبهشت‌ماه سال 95، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که گازرسانی به این استان از اولویتهای وزارت نفت است.

اگرچه مشعل گاز در زاهدان با حضور رئیس جمهوری در 12 اسفند 95 روشن گردید اما این به معنی گازدار شدن مردم این شهر نیست. چراکه خردادماه سال 95، منتظر، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرده که خط لوله گاز تا ورودی استان سیستان و بلوچستان رسیده و شهرستان ایرانشهر به شبکه سراسری گاز متصل شده است و تا پایان سال ۹۵ خط لوله ایرانشهر-زاهدان به بهره‌برداری خواهد رسید. اما پایان یافتن طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تا سال ۹۷ زمان‌بر خواهد بود.

در همین رابطه محمدحسن طهرانی مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان عنوان داشته که برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در زاهدان مورد نیاز است که پیش بینی می شود در سه مرحله و تا سال ۱۴۰۰ تمام این شهرستان گازدار شود.

نمایش دولت برای نشان دادن گازرسانی به سیستان و بلوچستان به اندازه ای غیرواقعی بود که ائمه جمعه شهرستان‌های سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه عنوان داشتند که « دولت اقداماتی انجام داده اما بیش از اصل کار سر و صدای آن کار بوده و این صحیح نیست ، طرح گازرسانی و روشن شدن مشعل گاز در زاهدان نمونه این اقدامات است.»

حجت‌الاسلام علی‌اکبر کیخا در خطبه‌های نماز جمعه زابل اظهار داشته است که « تحقق وعده دولت به مردم موقعی است که مشعل گاز در خانه‌ها روشن شود، نه اینکه لوله گاز امروز بیاید و گاز چهار، پنج سال دیگر به منازل مردم برسد.»

بنابر این به نظر می‌رسد که سفر رئیس جمهور برای افتتاح مشعلی که تا 5 سال آینده به منازل شهروندان شهرستان زاهدان نخواهد رسید تنها جنبه تبلیغاتی دارد چراکه بنابر نظر کارشناسان گاز تنها به ورودی این شهر رسیده است و کار گازرسانی به این شهرستان تا سال 1400 به طول خواهد انجامید.

ارسال نظر: