بی‌تفاوتی نهادهای نظارتی نسبت به گرانی محصولات لبنی

لبنیات در دولت روحانی بین ۴۰ تا ۱۲۰ درصد گران شد/ سازمان حمایت: از طریق رسانه‌ها از گرانی لبنیات مطلع شدیم!

کدخبر: 2093215

براساس آمار قیمت شیر و لبنیات در دولت تدبیر بین ۴۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته، در حالی که قیمت شیر خام دو سال است که ثابت مانده و کارخانجات لبنی از خرید شیر با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار خودداری می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین » قیمت شیر که در دولت یازدهم رکورد زده در دومین روز فروردین ماه با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی مواجه شد، این در حالی است که قیمت شیر خام در ایام نوروز ۳۰ تا ۵۰ تومان ارزان‌تر از ماه‌های قبل از دامداران خریداری شده است.

براساس آمار قیمت شیر و لبنیات در دولت تدبیر بین ۴۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته، در حالی که قیمت شیر خام دو سال است که ثابت مانده و کارخانجات لبنی از خرید شیر با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار خودداری می‌کنند، البته این شگرد که در ایام نوروز قیمت‌ها بی‌سر و صدا گران شود؛ سال‌هاست بدعت‌گذاری شده و نهادهای نظارتی نیز برای رفع این معضل اقدامی انجام نداده‌اند.

به گفته منابع آگاه، افزایش بی‌سر و صدای قیمت شیر در ایام نوروز از لابی قدرتمند کارخانجات لبنی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تعزیرات و زیاده خواهی این تولیدکنندگان حکایت دارد، همچنین در روزهای گذشته نیز برخی فرآورده‌های لبنی با رشد قیمت‌ مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ما کارخانه لبنی میهن در روزهای پایانی اسفند ماه ۲۰۰ تومان قیمت شیر پاکتی یا استریل را گران کرد و قیمت آن را از 2‌هزار و 400 به 2 هزار و 700 تومان افزایش داد. در دومین روز سال ۹۶ نیز شیرهای پاستور که در بسته بندی پلاستیکی هستند و به اصطلاح مواد افزودنی ندارند با افزایش ۲۰۰ تومانی روبه‌رو شد. به گفته فعالان بازار کیفیت شیر هایی که در بسته‌بندی پلاستیکی با نام (پاستور)هستند هیچ تفاوتی با شیرهای نایلونی ندارد، اما برخی از برندهاتی لبنی با تغییر بسته‌بندی تلاش می‌کنند افزایش کیفیت را به مصرف‌کننده القا کنند که در این نوع بسته بندی‌ها تا حدودی موفق بوده‌اند.

اما نکته قابل تأمل این است که این برندهایی که به افزایش قیمت اقدام کرده‌اند، در ایام تعطیلات نوروز تولید خود و خرید شیر خام را نیز کاهش داده‌اند و قیمت شیر خام نیز با افت ۳۰ تا ۵۰ تومانی همراه بوده است، حال با چه استدلالی این کارخانجات شیر را گران کرده اند، همچنان نامشخص است، البته این رشد قیمت در شرایطی است که این تولیدکنندگان در دو سال گذشته همچنان از عدم کشش بازار بر اثر افزایش قیمت‌ها خبر داده و از کاهش قدرت خرید مردم سخن می‌گفتند.

براساس این گزارش، در کنار موج افزایش قیمت مواد غذایی در سال جاری، قیمت شیر یکی از تولیدکنندگان پرفروش نیز در اولین روزهای سال جاری افزایش یافت.

بر این اساس شیر کم‌چرب و پر چرب بطری این برند (که شامل قیمت‌گذاری دولت نیز است) 200 تومان در هر لیتر (946 میلی لیتر) گران شد. قیمت هر لیتر از شیر این برند از 2 هزار و 500 تومان در نوع کم‌چرب و پرچرب خود افزایش یافت و به رقم 2 هزار و 700 تومان رسید.

بنابراین گزارش این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که در سال گذشته نیز شاهد افزایش قیمت برخی از محصولات لبنی بوده‌ایم که در برخی از موارد با برخورد سازمان حمایت نیز روبه‌رو شده‌ است. به گفته فعالان بازار در چند روز ابتدایی سال جاری که محصولات این شرکت توزیع شد، شاهد افزایش قیمت 200 تومانی در هر لیتر بطری بودیم ولی بعد از یک بار توزیع، قیمت شیر بطری کم‌چرب اصلاح شد اما در باری که قرار است به‌زودی برای ما بیاید قیمت هر لیتر شیر کم‌چرب این شرکت به 2 هزار و 500 تومان برگشته ولی شیر پرچرب آن کماکان 2 هزار و 700 تومان و 200 تومان گران‌تر از سال گذشته است.

بنابراین گزارش آخرین قیمت مصوبی که برای هر لیتر شیر بطری پرچرب یک لیتر در نظر گرفته‌شده و روی پایگاه اطلاع‌رسانی کالا و خدمات گذشته شده بود 2 هزار و 440 تومان است که در سال گذشته 2 هزار و 500 تومان به همراه 54 میلی‌لیتر کم‌فروشی به فروش می‌رسید که قیمت این محصول در سال جاری توسط برند یادشده به 2 هزار و 700 تومان رسیده است،‌ البته اخبار رسیده حاکی از آن است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان که از طریق رسانه‌ها از گران فروشی این برند معروف مطلع شده، قرار است طی روزهای آینده از این کارخانه لبنی شکایت کند.

ارسال نظر: