فهیم، منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

"علی‌البدل" از لحاظ مفرح بودن از "پایتخت" عقب‌تر است/ سریال‌های نوروزی امسال قدرت خاطره‌سازی نداشتند

کدخبر: 2093227

منتقد سینما و تلویزیون گفت: "علی‌البدل" از لحاظ طنازی و اجرا، از "پایتخت" بسیار عقب‌تر است، هر چند که این اثر حرف‌های تازه‌تری نسبت به "پایتخت" مطرح می‌کند و از مسائل عوامانه هم به دور است و قالب جدی دارد، ولی متاسفانه همه داشته‌های مضمونی آن هم نتوانسته یک درام طنازانه و جذاب را برای مخاطب رقم بزند.

محمدتقی فهیم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، با اشاره به سریال «علی البدل» گفت: در وهله اول باید بگویم که نباید این کار را با «پایتخت» مقایسه کرد؛ هر چنند که قطعا باید کارهای جدید یک تیم سازنده، بهتر از کارهای قبلی آنها باشد، ولی نباید فراموش کنیم که هنرمندان ما از لحاظ ایده پردازی، پرداختن به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ... یک ظرفیتی دارند که آنها را در آثار مختلف خرج می کنند، از سوی دیگر تیم «علی البدل» این ظرفیت را به طور ثابت در چندین اثر آن هم به صورت پشت سر هم خرج کرده اند، از این رو آنها نیازمند تزریق افراد جدید و اندیشه های نو هستند تا بتوانند کارهای به روزتری را بسازند.

وی ادامه داد: «علی البدل» از لحاظ طنازی و اجرا، از «پایتخت» بسیار عقب تر است، هر چند که این اثر حرف های تازه تری نسبت به «پایتخت» مطرح می کند، و حتی دغدغه هایش نیز بسیار مهم تر از «پایتخت» است و از مسائل عوامانه هم به دور است و قالب جدی دارد، ولی متاسفانه همه داشته های مضمونی آن هم نتوانسته یک درام طنازانه و جذاب را برای مخاطب رقم بزند.

منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه شخصیت ها در «علی البدل» ناقص هستند، اظهار داشت: در حقیقت مخاطب بعد از دنبال کردن قسمت های زیادی از مجموعه باز هم متوجه نمی شوند که شخصیت های این سریال چه گذشته هایی داشته اند و حتی چه ارتباطی بین برخی از کاراکترها و اصل قصه وجود دارد.

فهیم بیان داشت: درست است که سریال «علی البدل» در ناکجا آباد اتفاق می افتد، ولی این مسئه دلیلی برای ناقص بودن شخصیت ها و کاراکترهای اصلی سریال نیست، این در حالی است که می بینیم در 4 گانه «پایتخت» مخاطب تمام جزئیات را درباره شخصیت ها می داند و متوجه ارتباط بین آنها و قصه می شود.

وی افزود: به طور مثال کاراکتر آغاسی اصلا قابل شناسایی نیست که چه شخصیتی دارد و حتی مخاطب تاثیر این شخصیت را در جلو رفتن قصه درک نمی کند و در مجموع نواقص شناسنامه ای کار باعث شده که درام، درام خوبی از آب در نیاید، از سوی دیگر این سریال بازیگران مطرح و درجه یکی هم داشته است ولی مجموعه این بازیگران نتوانسته یک کاراکتر تاثیر را خلق کنند.

منتقد سینما و تلویزیون به سریال های نوروزی اشاره کرد و تصریح کرد: فستیوال نوروزی امسال هم بین سریال ها برگزار شد؛ اما به دلیل مختلف سریال ها نتوانستند در مصاف با سال های گذشته جلوه خوبی داشته باشند و ظهور قابل توجهی بین مردم پیدا کرده و ارتباط خوبی با مخاطبان بگیرند.

فهیم در همین زمینه گفت: سریال ها مخاطبان را به هیجان نیاوردند و از سوی دیگر سریال آنگونه که باید حرف جدیدی نیز برای گفتن نداشتند و حتی در اجراها نیز چندان موفق نبودند. به عبارت دیگر مردم از روی دلسردی سریال ها را دنبال می کردند، در حالی که در سال های گذشته به خصوص در دوران پخش سریال پایتخت مردم به طور جدی سریال را دنبال می کردند و تماشای آن برای مخاطبان باعث ایجاد لحظات مفرح و شاد می شد.

وی ادامه داد: متاسفانه سریال های امسال نتوانستند در عمل مخاطب را تا پایان را خود همراه کنند و با وجود اینکه سریال ها با وجود تکراری بودن مضامین، ولی در این حوزه موفق بودند، ولی مسئله مهم در سریال های نوروزی طراوت و تازگی است که متاسفانه سریال اینگونه نبودند و در کلیت امر سریال های نوروزی نتوانستند وظیفه اصلی شان که ایجاد دقایق مفرح و ارائه نکات مفید برای مخاطب است را به درستی انجام دهند.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه سریال های امسال قدرت خاطره سازی برای مخاطبان نداشتند در حالی که می بینیم در گذشته برخی از سریال ها به خوبی از پس این کار برآمدند، خاطر نشان کرد: متاسفانه می بینیم که تلویزیون نیز به همان بیماری سینما که تکرار مکررات و کپی کردن از آثار گذشته است، مبتلا شده و به همین دلیل رسانه ملی باید افراد جدیدی را در کنار تیم های باتجربه به کار گیرد تا بتواند آثار جدید و به روزتری را ارائه دهد.

ارسال نظر: