حجت‌الاسلام کرمی خبر داد:

برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی در ۹۴ مسجد استان تهران

کدخبر: 2093473

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: خوشبختانه امسال در طرح پیوند مسجد و مدرسه، ۹۴ مسجد اعتکاف دانش‌آموزی را در استان تهران برگزار می‌کنند. در واقع نیروهای آینده نظام و انقلاب از دل همین مساجد برخاسته و تربیت می‌شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت:

حجت‌الاسلام سعید کرمی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در نشست هم‌اندیشی ائمه جماعات برگزارکننده مراسم معنوی اعتکاف دانش آموزی که پیش از ظهر امروز (پنجشنبه 17 فروردین) در مجتمع آموزشی محراب برگزار شد، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از رویش‌های انقلاب این است که امروز جمعیت بسیاری در اعتکاف شرکت می‌کنند که اغلب آنها را جوانان تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: سال گذشته تعداد 586 مسجد در کل کشور، مراسم معنوی اعتکاف را برگزار کردند که این جمعیت قابل توجه است و از این تعداد 10 درصد را مساجد استان تهران در بر می‌گیرند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: امسال به دلیل اینکه از ایام امتحانات دانش‌آموزان فاصله داریم و ایام اعتکاف در بین‌التعطیلین دانش‌آموزان قرار دارد، پیش‌بینی ما این است که امسال جمعیت بیشتری بتوانند در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کنند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه امسال در طرح پیوند مسجد و مدرسه، 94 مسجد اعتکاف دانش‌آموزی را در استان تهران برگزار می‌کنند. در واقع آینده نظام و انقلاب از دل همین مساجد برخواسته و تربیت می‌شود. البته برخی از مساجد، گروه‌های مستمری را تربیت می‌کنند که فعالیت آنها بعد از اعتکاف نیز ادامه می‌یابد.

کرمی گفت: فلسفه نشست امروز این بود که ائمه جماعاتی که مساجدشان میزبان برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی است به تبادل تجارب با هم بپردازند؛ برخی از ائمه جماعاتی که متصدی برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی هستند، معتقدند که ضرورتی ندارد اعتکاف دانش‌آموزی در کنار بزرگسالان و در میان عموم مردم برگزار شود، چراکه در اعتکاف عمومی، دانش‌آموز مخاطب مناسبی برای برنامه‌ها نیست.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: در اعتکاف دانش‌آموزی می‌توان ارتباط عاطفی با دانش‌آموزان برقرار کرد، در حالی که این ارتباط در اعتکاف عمومی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه پذیرش دل جوان آماده‌تر بوده و این موجب می‌شود تا جوان و نوجوان راحت‌تر مسائل مطرح‌شده در ایام اعتکاف را بپذیرند.

وی گفت: ما باید برای تک‌تک لحظات سه روز برگزاری مراسم معنوی اعتکاف برنامه داشته باشیم. اگر برنامه مناسبی برای این سه روز نداشته باشیم، آسیب خواهیم دید، بنابراین باید با کمک اهل فن و فضل برنامه جامعی را در نظر گرفته و اتاق فکر تشکیل دهیم.

کرمی ابراز داشت: تمام هنر ما باید این باشد که دانش‌آموزان را برای بلندمدت تربیت کنیم. عادت به مسجد آمدن است که انسان را می‌سازد و روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که بیان می‌کند؛ عادت به مسجد رفتن تأثیر خوبی بر روی انسان دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ امسال ثابت کنیم که اعتکاف دانش‌آموزی ما، اعتکافی بوده که برای آینده نظام، کادری مؤمن و انقلابی تربیت می‌کند، بنابراین باید به زیرساخت‌ها توجه داشته، بهداشت مساجد را مورد توجه قرار داده و افرادی در مساجد حضور داشته باشند که مدیریت جوانب برگزاری مراسم اعتکاف را نیز مدنظر قرار دهند.

در ادامه این نشست ائمه جماعات برگزار کننده مراسم اعتکاف دانش‌آموزی، حاضر در جلسه نیز پیشنهاداتی را برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر مراسم اعتکاف دانش‌آموزی عنوان کردند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

- استفاده از بزرگان برای سخنرانی در مراسم اعتکاف

- پرداختن به اصلاح نماز دانش‌آموزان در طی این سه روز

- ارائه مشاوره اعم از تحصیلی و اجتماعی که می‌تواند زمینه و علقه خوبی میان دانش‌آموز و روحانی مسجد برقرار کند.

- جداسازی خرافات از متن دین و اینکه حساب اسلام را از مسلمانان جدا کنیم؛ چراکه نوجوانان ظرفیت پذیرش دین را با اختلاس‌هایی که در جامعه اسلامی انجام می‌شود، ندارند.

- حضور دانش‌آموزان در اعتکاف باید منتهی به جذب نوجوانان به مسجد شود.

- رعایت سه نکته در انجام کارهای فرهنگی؛ جریان کارهای فرهنگی لذت‌بخش باشد اعم از صدای قاری، مکبر و سخنرانی؛ دوم اینکه کار فرهنگی باید دارای نفع باشد، تا فرد نفع نبرد جذب نمی‌شود. این هنر ما است که نفع اخروی را بر نفع دنیوی ترجیح دهیم و سوم اینکه امور مساجد به سوی روش‌مند کردن روحانیون گام بردارد و ائمه جماعات در اقدامات و کارهایی که انجام می‌دهند اصول و روش‌هایی را در دست داشته باشند.

ارسال نظر: