در حال بروزرسانی .../ بازتاب حمله موشکی آمریکا به سوریه

محکومیت جهانی موشک‌پرانی آمریکا

کدخبر: 2093545

آمریکا با ادعای تلافی حادثه خان شیخون یکی از پایگاه‌های هوایی ارتش سوریه را در استان حمص موشک‌باران کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ساعتی پس از شروع جوسازی رسانه‌ای آمریکایی‌ها در خصوص حمله نظامی به دولت قانونی سوریه، ارتش آمریکا با موشک به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه حمله کرد.

آنطور که رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات پنتاگون خبر می‌دهند، این حمله از روی عرشه دو ناو جنگی «یواس‌اس راس» و «یواس‌اس پورتر» انجام شده؛ همان ناوهایی که ساعتی پیش در شرق مدیترانه مستقر شده بودند. هدف از این حمله موشکی، پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص بوده است؛ آمریکایی‌ها مدعی‌اند که جنگنده‌های ارتش سوریه با به پرواز در آمدن از پایکاه هوایی الشعیرات به «خان شیخون» حمله کرده‌اند و این حمله موشکی در تلافی حمله شیمیایی به خان شیخون انجام شده است.

این خبر در حال تکمیل است ...

تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید و ۳۵ شهر آمریکا

عصر روز جمعه تجمع اعتراضی در حمایت از ملت سوریه و انزجار از فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بمب باران غیرقانونی به سوریه برگزار شد. ده ها نفر از جمله اعضای گروههای فعال حقوق بشر و مدنی در این تجمع شرکت کردند.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها نوشته بود : " جنگ با سوریه نه " و همچنین سر دادن شعارهایی مانند " آنها می گویند جنگ بیشتر ولی ما می گوییم جنگ نه ". سر می دادند.

براین بکر (Bryan Becker) برگزار کننده این تضاهرات و مدیر سازمان "اعتلاف انسر " در این تضاهرات سخنرانی کرد و گفت: آمریکا ۱۰۰ میلیون دلار خرج موشک کرده است و این در حالی است که این همه ما بی خانمان داریم , مردم ما در تامین بودجه برای تعلیم و تربیت و بهداشت و درمان مشگل دارند.

تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید تجمع اعتراضی روبروی کاخ سفید

در همین حال صدها تن از مردم در شهر نیویورک با برگزاری تظاهرات به حمله موشکی آمریکا به سوریه که به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور صورت گرفت، اعتراض کردند

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: مسئله سوریه باید از راه‌ مذاکره حل و فصل شود

"نفیس زکریا"، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: مردم سوریه از جنگ در این کشور رنج می‌برند بنابراین مسائل این کشور باید از راه مذاکره حل شود.

به گزارش دیلی اکسپرس، وی افزود: تمام کشورهای تأثیرگذار در مسئله سوریه باید این مطلب را درک کنند که با جنگ نمی‌توانند به هدف خود برسند و سرانجام باید با یکدیگر گفت و گو کنند.

آمریکا مدعی است به دلیل استفاده دمشق از بمب شیمیایی، با موشک مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده است.

مشاهد حسین سید دبیر کل حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم و سیاستمدار برجسته پاکستانی در این زمینه می‌گوید: حمله آمریکا به سوریه برای دفاع از امنیت اسرائیل است.

وی افزود: متأسفانه واکنش سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب به مسئله سوریه به حد مطلوب نیست و پاکستان هم در این زمینه ضعیف عمل می‌کند.

از سرگیری پرواز جنگنده‌های سوری از پایگاه "الشعیرات" حمص

دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان دولت این کشور اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش سوریه بعد از حمله موشکی آمریکا به پایگاه «الشعیرات»، دوباره از این پایگاه برخاسته و اهدافی وابسته به تروریست‌ها را هدف قرار داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دو جنگنده سوری با پرواز از این فرودگاه مواضع تروریست‌های داعش را در حومه «تدمر» در شرق حمص بمباران کرده‌اند.

فعالان سوری به رویترز گفته‌اند که حجم خسارتی که به فرودگاه وارد آمده روشن نیست اما اینکه هواپیماها توانسته‌اند بار دیگر از این فرودگاه به پرواز در آیند نشان می‌دهد که آنها یک کار محال را انجام داده‌اند.

محکومیت شدید تجاوز نظامی آمریکا به سوریه توسط نماینده ایران در سازمان ملل

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را به شدت محکوم کرد.

در جلسه روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل که با موضوع آوارگان در منطقه مدیترانه، به ویژه پناهجویان سوری برگزار شد، خوشرو با غیرمسئولانه و خطرناک خواندن تجاوز آمریکا آن را باعث تقویت تروریست ها و آوارگی تعداد بیشتری از مردم سوریه دانست.

سفیر کشورمان همچنین این اقدام را نقض فاحش اصول منشور سازمان ملل متحد و قواعد آمره و بنیادین حقوق بین الملل دانست که باعث تضعیف ابتکارات چندجانبه برای پایان دادن به تروریسم و افراطی گری در سوریه، به ویژه اقدامات جاری در سازمان ملل متحد می شود.

خوشرو افزود که ایران خود بزرگ ترین قربانی سلاح های شیمیایی در تاریخ معاصر است و استفاده از این سلاح ها را، فارغ از مرتکبان و قربانیان آن، به شدت محکوم می کند.

وی در ادامه گفت: ایران حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را که به بهانه دروغین استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی صورت گرفته است، قویا محکوم می کند. توسل به بهانه های واهی و تجاوز به یک کشور عضو سازمان ملل اقدامی خطرناک، مخرب و نقض اصول حقوق بین الملل است و باعث وخیم تر شدن شرایط در سوریه و کل منطقه خواهد شد.

سفیر کشورمان در خصوص نحوه برخورد جامعه بین المللی با موضوع آوارگان، خواستار مشارکت و تقسیم مسئولیت ها در راستای برخورد بشردوستانه با کلیه آوارگان شد.

وی گفت: در سال های گذشته این کار به درستی انجام نشده است؛ زیرا تعداد محدودی از کشورهای در حال توسعه با استفاده از منابع اندک خود و بدون مساعدت جامعه بین المللی بار پذیرایی از آوارگان را بر دوش کشیده اند.

خوشرو به حضور چندین میلیون آواره از افغانستان و عراق از دهه های گذشته در ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بدون برخورداری از حمایت و مساعدت جامعه بین المللی از این گروه ها میزبانی کرده است.

سفیر کشورمان همچنین افزود که وجود آوارگان، علامت و نشانه وجود بحرانهای عمیقتری هستند.

وی به آوارگی میلیون ها فلسطینی در هفت دهه اخیر به دلیل اشغال سرزمینشان از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و علت موج جدید آوارگی در منطقه مدیترانه را مداخلات خارجی و جنگهای تحمیل شده به اصطلاح پیشگیرانه و به دنبال آن افزایش تروریسم و افراطیگری خشن دانست.

خوشرو خواستار برخورد هماهنگ و منسجم جامعه بین المللی با این عوامل ریشه ای و مقابله با تجاوز و اشغالگری در کنار مبارزه با تروریسم و افراطی گری شد.

سردار وحیدی در جمع خبرنگاران: حمله آمریکا به سوریه به طور رسمی حمایت از تروریسم است

سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه دفاع ملی عصر امروز در حاشیه مراسم ختم والده سردار مصطفی محمدنجار و در پاسخ به سؤالی پیرامون حمله آمریکا به یکی از پایگاه‌های نظامی سوریه، اظهار داشت: امروز آمریکا دچار یک تناقض گفتاری و رفتاری شدید شده و این نشان‌دهنده سردرگمی سیاستمداران آمریکایی است.

وی افزود: علیرغم اینکه با فاصله کمی اعلام کردند مسأله اصلی ما داعش است، اما در عمل کاملاً به نفع داعش و تروریست‌ها رفتار کردند.

وحیدی با بیان اینکه این عملیات ‌آمریکایی‌ها کاملاً هماهنگ بود، اظهار داشت: بلافاصله بعد از این عملیات آمریکایی‌ها، داعش عملیات جدید خودش را شروع کرد که چند نکته در این مورد قابل اشاره است.

رئیس دانشگاه دفاع ملی با اشاره به نکات حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی سوریه، خاطرنشان کرد: این حمله نشان داد که آمریکایی‌ها به رغم اظهارات ترامپ که می‌گفت 6 هزار میلیارد دلار در آمریکا در جنگ با عراق خرج شد و آن را هدر دادیم، نشان می‌دهد که هنوز از آن درس نگرفته‌اند و این نشان‌دهنده همان مسیر غلط است.

وی در همین راستا افزود: نکته دوم این است که این حمله نشان‌دهنده درماندگی‌های راهبردی رژیم آمریکا است و از طرف دیگر تا حدودی به نظر می‌رسد ترامپ که با مشکلات بزرگی در داخل آمریکا و منطقه درگیر است سعی کرده با یک عملیات این مشکلات را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وحیدی ادامه داد: فاجعه‌ای که در موصل آفریدند و فجایع دیگری که در دوران ترامپ به وجود آمده نشان می‌دهد که او سعی می‌کند با چنین عملیات‌هایی مشکلات و معضلات درونی خود را تحت‌ پوشش قرار دهد ولی مسلماً این عملیات به ضرر آنها خواهد شد.

وزیر سابق دفاع در پاسخ به این سؤال که رویکرد ایران در قبال حمله آمریکایی‌ها به پایگاه هوایی سوریه چه خواهد بود، تصریح کرد: ایران هیچ گاه دست از مبارزه با تروریسم و حمایت از مقاومت برنمی‌دارد و این حمله موشکی آمریکایی‌ها به طور رسمی حمایت از تروریسم است.

وی با تأکید بر اینکه حمله آمریکایی‌ها به پایگاه هوایی سوریه اشتباه بزرگ و راهبردی بود، گفت: آمریکایی‌ها متوجه خواهند شد در دامی افتاده که بسیاری از کشورهای منطقه و اسرائیل پیش‌‌روی آنها گذاشته‌اند و وارد صحنه‌ای شده است که حتماً به ضررشان تمام خواهد شد و جریان مقاومت،‌ ارتش و ملت سوریه نیز برای مبارزه با تروریست‌ها مصمم‌تر می‌شوند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد: توافق هماهنگی عملیات هوایی با آمریکا را لغو کردیم/ پاریس و واشنگتن قصد براندازی دولت سوریه را دارند

«ولادیمیر سفرانکوف» نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه آمریکا و فرانسه قصد دارند نظام سوریه را براندازند، اعلام کرد توافق‌نامه امنیت هوایی و عملیات‌های پرواز با آمریکا در سوریه را لغو کرده‌اند.

سفرانکوف در جلسه امشب (جمعه) شورای امنیت سازمان ملل ضمن محکومیت شدید حمله هوایی آمریکا به فرودگاه نظامی سوریه، گفت واشنگتن با این حمله قوانین بین‌المللی را نقض کرده و عواقب آن نیز بسیار جدی خواهد بود.

وی با بیان اینکه دخالت آمریکا در سوریه با قوانین بین‌المللی تناقض دارد، افزود پیش‌نویس طرح سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس اشتباه بوده و بر خلاف واقعیت است.

نماینده مسکو در ملل متحد ضمن درخواست از کشورهای غربی برای پایان دادن به ادعاهای واهی علیه روسیه، تاکید کرد درخصوص آن طرفی که به «خان شیخون» حمله کرده هیچ تحقیقی انجام نشده است.

سفرانکوف تصریح کرد در حمله هوایی به خان شیخون یک انبار متعلق به معارضان هدف قرار گرفته که در آن سلاح‌های شیمیایی وجود داشت و از کشورهای غربی خواست سیاست‌های دوگانه در برخورد با تحولات منطقه را کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه آمریکا با موشک‌باران امروز، حاکمیت سوریه را نقض کرده، ادامه داد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است و پیشرفت در مذاکرات ژنو به لطف واشنگتن نبوده است.

عراق خواستار تحقیق بی‌طرفانه در مود حمله شیمیایی به "خان شیخون" سوریه شد

وزارت خارجه عراق از جامعه جهانی خواست در خصوص حمله شیمیایی به شهر «خان شیخون» سوریه، تحقیقی فوری، دقیق و بی‌طرفانه صورت گیرد.

بنا بر اعلام شبکه تلویزیونی سومریه نیوز، وزارت خارجه عراق روز جمعه (امروز) با ابراز نگرانی از خطرناک بودن تشدید درگیری‌ها در سوریه و دخالت‌های عجولانه از کشورهای جهان خواستار تشریک مساعی خود برای از بین بردن داعش و گروه‌های تروریستی دیگر شد.

حزب‌الله لبنان: اقدام احمقانه ترامپ سرآغاز بحرانی بزرگ در منطقه است

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله موشکی آمریکا به پایگاه «الشعیرات» در استان حمص سوریه اعلام کرد: این تجاوزات ممکن نیست تأثیری در روحیه ارتش سوریه که پیروزی‌ها را علیه تروریست‌ها یکی پس از دیگری رقم می‌زند، بگذارد.

به نوشته پایگاه خبری العهد، حزب‌الله لبنان همچنین تجاوز آشکار آمریکا علیه حاکمیت سوریه را محکوم و تأکید کرد: این تجاوزات هیچ تأثیر منفی بر پیمان مقاومت و ایستادگی در کنار سوریه و کمک برای مبارزه با تروریسم نخواهد گذاشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام احمقانه بزودی فتح بابی برای بحرانی بزرگ و خطرناک در سطح منطقه خواهد شد و اوضاع جهانی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل: درباره سوریه باید وارد فاز سیاسی شویم

«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست شورای امنیت بار دیگر اتهامات علیه ایران و روسیه را تکرار کرد.

وی با اشاره به حادثه شیمیایی در منطقه «خان شیخون» در استان ادلب گفت که این حمله را دولت سوریه انجام داده اما ایران و روسیه در آنچه رخ داده مقصر بوده‌اند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه «درباره سوریه باید وارد فاز سیاسی شویم» از ایران، روسیه و سوریه خواست که «فرایندهای سازمان ملل را جدی بگیرند.»

نیکی هیلی در ادامه به حمله بامداد امروز ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه در پایگاه هوایی «الشعیرات» اشاره کرد و گفت: «آماده ایم اقدامات بیشتری انجام دهیم اما امیدواریم که نیازی نباشد.»

سخنگوی کاخ سفید: حمله به سوریه یک پیام قوی برای بقیه جهان است

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود گفت که آمریکا می‌تواند با روسیه برای شکست داعش تعهد مشترک داشته باشد. همچنی توافق کنیم تا سوریه از استفاده از سلاحهای شیمیایی خودداری کند.

وی همچنین گفت که حمله به سوریه یک پیام قوی برای بقیه جهان است. ما قاطع و متناسب عمل می‌کنیم.

معاون نماینده دایم سوریه در سازمان ملل: اقدام آمریکا مشوقی برای استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی خواهد بود

معاون نماینده دایم سوریه در سازمان ملل گفت که حمله آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات، مشوقی برای گروه‌های تروریستی خواهد بود تا دست به استفاده از سلاح‌های شیمیایی ببرند.

خبرگزاری سوریه، سانا گزارش داد، منذر منذر در جریان نشست شورای امنیت برای بررسی حمله شیمایی به خان شیخون سوریه گفت ارتش سوریه دارای سلاح شیمیایی نبوده و از آن استفاده نکرده است.

وی با بیان اینکه سوریه کاربرد سلاح شیمیایی را محکوم می‌کند، تصریح کرد که آمریکا فرماندهی ائتلاف پوشالی ضد داعش را به دست گرفته است که هدف اصلی آن کشتار شهروندان سوری و نابودی زیربناهای و تضعیف ارتش سوریه است.

منذر ادامه داد، تهاجم آمریکا حامل پیام‌های اشتباه بود که در راستای خدمت به تروریست‌ها بوده و تروریست‌ها داعش و النصره بعد از این حمله شروع به انجام حملات در چندین منطقه سوریه کرده‌اند.

وزیر مختار سوریه همچنین به اقدام کنگره آمریکا در تصویب قانونی اشاره کرد که اجازه ارسال سلاح قابل حمل بر دوش به گروه‌های تروریستی مسلح می‌دهد.

منذر منذر افزود، ایالات متحده آمریکا در توهم حمایت از گروه‌های تروریستی در صحنه نبرد به سر می‌ّرد و سوریه به جنگ خود علیه تروریست‌ها در سرتاسر اراضی خود ادامه خواهد داد.

معاون بشار الجعفری بیان داشت، آمریکا با تداوم سیاست گمراه کننده خود قصد دارد از طریق استناد به اطلاعات جعلی از تروریست‌ها، تهاجم خود به سوریه را توجیه کند.

منذر در چرایی این اقدام آمریکا تأکید کرد که هدف از این حمله نجات تروریست‌های داعش و النصره پس از پیشروی و پیروزی‌های ارتش سوریه بر تروریست‌ها بود.

وی نمایند فرانسه را خطاب قرار داد و گفت: شما باید به خاطر کشتار بیش از 200 شهروند سوری در جنایت «طوخان» واقع در شمال سوریه محاسبه شود که جنگنده‌های شما مرتکیب این جنایت شده‌اند.

منذر از شورای امنیت خواست به مسئولیات خود عمل کرده و تجاوز آشکار آمریکا به خاک سوریه را محکوم کند و تضمین دهد که دیگر چنین تهاجمی صورت نخواهد گرفت؛ چرا که تهدید برای امنیت و صلح جهانی است.

وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره حمله آمریکا به سوریه گفتگو کردند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای او درباره حمله امروز (جمعه) آمریکا به پایگاه هوایی سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزارت خارجه روسیه با اعلام این خبر گفت: «در این گفت‌وگو اهمیت تحقیقات درباره تراژدی رخ داده در خان شیخون و همچنین پرونده‌های استفاده تروریست‌ها از گازهای شیمیایی، تاکید شد.»

پیشتر مسکو حمله هوایی آمریکا را «تروریستی» خوانده و اعلام کرد تمام همکاری‌ها بین آمریکا و روسیه در سوریه از جمله توافق عدم درگیری هوایی، متوقف می‌شود.

بامداد جمعه، ارتش آمریکا با 59 موشک تام‌هاوک پایگاه هوایی الشعیرات را در استان حمص سوریه هدف تجاوز نظامی قرار داد. در این تجاوز نظامی، 9 جنگنده سوری نابود شد و 7 نیروی نظامی سوریه نیز کشته شدند.

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای تسلیح مخالفان سوری به سلاح‌های ضد هوایی تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا با تحویل موشک‌های ضد هواپیما به معارضان دولت سوریه موافقت کرده است.

به گزارش شبکه راشاتودی، چند ساعت بعد از حمله موشکی نیروی دریایی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات سوریه، قانونگذاران آمریکا طرحی را به تصویب رساندند که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را موظف می‌کند موشک‌ها و راکت‌های دوش‌پرتاب ضد جنگنده در اختیار مخالفان دولت سوریه قرار دهد.

با وجود این که پیش نویس قانونی به تصویب رسیده در مجلس نمایندگان، شامل برخی از محدودیت‌های انتقال این گونه سلاح‌های جدل برانگیز بوده ولی با توجه به زمان تصویب این قانون و هدف از آن، می‌تواند دربر دارنده معانی و پیام‌های زیادی باشد.

روزنامه واشنگتن پست در این ارتباط نوشت، تنظیم پیش نویس این قانون با قوانین و توافق‌های بین‌المللی که آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کند، متناقض بوده، چرا که آمریکا با انتقال سلاح‌های قابل حمل بر دوش به گروه‌هایی غیر از کشورها مخالف بوده و علیه آن تحریم اعمال می‌کند.

روحانی: حمله تجاوزکارانه آمریکا به‬⁩ سوریه به معنای تقویت ⁧‫افراط‬⁩ و ⁧‫ترور‬⁩ در منطقه و بی‌قانونی در جهان و محکوم است

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در واکنش به حمله آمریکا به سوریه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: حادثه ⁧‫خان‌شیخون‬⁩ سوریه تکان‌دهنده و به‌شدت محکوم و برای مردم ⁧‫ایران‬⁩ که سال‌ها قربانی ⁧‫سلاح شیمیایی‬⁩ بوده‌اند، یادآور فاجعه ⁧‫سردشت‬⁩ است.

وی ادامه داد: حمله تجاوزکارانه آمریکا به ⁧‫الشعیرات‬⁩ سوریه به معنای تقویت ⁧‫افراط‬⁩ و ⁧‫ترور‬⁩ در منطقه و بی‌قانونی و بی‌نظمی در جهان، و کاملا محکوم است.

رئیس جمهور تاکید کرد:‏ جهانیان را به مخالفت با اینگونه سیاست‌ها که نتایج مخرب و خطرناکی برای منطقه و جهان دارد، فرا می‌خوانم.

ریاست جمهوری سوریه حمله موشکی آمریکا را اقدامی غیرمسئولانه دانست

15:40ریاست جمهوری سوریه روز جمعه اعلام کرد حملات موشکی آمریکا به سوریه اقدامی «‌ غیر مسئولانه »‌ و «‌ احمقانه »‌ است.

اطلاع اعضای به اصطلاح ائتلاف ضد داعش از حمله موشکی آمریکا

15:25به گزارش خبرگزاری ‏‏آناتولی از آنکارا، ‏مولود چاووش‌ اوغلو ‏،وزیر امور خارجه ‏ترکیه، روز جمعه اعلام ‏کرد به اطلاع اعضای ‏ائتلاف بین المللی ‏‏مبارزه با داعش به ‏‏رهبری آمریکا‏ رسانده ‏شده بود که آمریکا ‏قرار است به یک پایگاه ‏هوایی در سوریه حمله ‏موشکی کند. ‏

پوتین نشست شورای امنیت ملی روسیه را تشکیل می دهد

15:00دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز جمعه اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اواخر وقت امروز ، نشست شورای امنیت ملی روسیه را به منظور بررسی حمله موشکی آمریکا به سوریه تشکیل خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو ، پسکوف اعلام کرد روسیه کانال های ارتباطی نظامی و فنی را با واشنگتن همچنان باز نگه خواهد داشت ولی از طریق آنها هیچگونه اطلاعاتی با آمریکا مبادله نخواهد کرد.

پسکوف تصریح کرد : ‌«‌ در پی حملات موشکی ، خطر ( برخورد جنگنده های روسی و آمریکایی ) بر فراز منطقه به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

آمریکا در یک صف با تروریست‌ها ایستاد

14:04 بثینه شعبان مشاور رسانه ای و سیاسی رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با این شبکه گفت: ما می دانستیم که هدف طرح آمریکا قرار داریم، اما اکنون آشکار شد که آمریکا در صف واحدی با تروریست ها ایستاده است.

شعبان افزود: تهاجم آمریکا پس از پیروزی های ارتش سوریه در حماه و عقب راندن تروریست هایی که برای حمله به دمشق تلاش می کردند، صورت گرفت.

مخالفت یونان با دخالت نظامی در سوریه

13:42 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از آتن ، وزارت دفاع یونان هرگونه دخالت نظامی در سوریه را مردود دانست .

یک منبع در وزارت دفاع یونان روز جمعه به این خبرگزاری گفت کشورش با هر گونه مداخله نظامی در سوریه مخالت است .

این منبع تاکید کرد بحران سوریه باید از طریق گفتگو و راه حل سیاسی پایان یابد .

استقبال وزیر جنگ و رئیس رژیم صهیونیستی از حمله آمریکا به سوریه

13:37 روون ریولین رئیس رژیم اسرائیل امروز جمعه در واکنش به حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه ادعا کرد اقدامات آمریکا نمونه ای از رویکرد کل جهان آزاد ، برای حمایت از اقدامات به منظور پایان دادن به جنایات در سوریه به شمار می رود.

به موجب این گزارش آویگدور لیبرمن ،‌ وزیر جنگ اسرائیل نیز در واکنش به حمله موشکی آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ با این اقدام این پیام را فرستاد که جنایات جنگی بشار اسد رئیس جمهور سوریه تحمل نخواهد شد.

از آمریکا توضیح می خواهیم

13:22سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اعلام کرد مسکو بر سر اقدام آمریکا در حمله موشکی به پایگاه هوایی در سوریه از واشنگتن توضیح خواهد خواست .

لوپن حمله آمریکا به سوریه را محکوم کرد

13:01رهبر جبهه ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ، حمله موشکی آمریکا را به پایگاه هوایی سوریه محکوم کرد.

«مارین لوپن» گفت: هنوز بازرسی و تحقیقات بین المللی درباره سناریوی حمله شیمیایی به «خان شیخون» در استان ادلب سوریه به پایان نرسیده است که آمریکا، پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص را هدف حمله موشکی قرار داد.

وی افزود: جای تعجب نیست زیرا «دونالد ترامپ» بارها نشان داده است که مانند ژاندارم جهانی دست به هر کاری می زند که نمونه اش حمله موشکی شب گذشته به سوریه است.

«مارین لوپن» گفت: آمریکا، سناریویی در سوریه پیاده کرده است که به هرج و مرج منتهی خواهد شد.

انهدام 9 فروند هواپیمای ارتش سوریه

12:40 تلویزیون روسیه اعلام کرد در حمله هوایی آمریکا به فرودگاه الشعیرات در استان حمص سوریه، نه فروند هواپیمای ارتش سوریه منهدم شد.

تصاویر و انتظار قابل تامل تروریست ها از حملات آمریکا

12:30 نخستین تصاویری که از اصابت موشک های کروز «تاماهوک» به فرودگاه «الشعیرات» در استان حمص، سوریه منتشر شده تصاویری است که تروریست های سوریه ضبط و در فضای مجازی منتشر کرده اند.در این تصاویر تروریست ها با شعارهای «الله اکبر» از اصابت موشک به پایگاه هوایی الشعیرات اظهار خوشحالی می کنند.

تعلیق تفاهم روسیه و آمریکا درباره سوریه

12:25 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرف روسی یادداشت تفاهم با آمریکا را بر سر پیشگیری از برخورد و امنیت پروازها در عملیات در سوریه را که توسط نیروی هوایی روسیه و آمریکا انجام می شود، به حال تعلیق در می آورد.»

هشدار نماینده آمریکا

12:20 تولسی گابارد یکی از نمایندگان کنگره آمریکا امروز تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در حمله موشکی به یک پایگاه هوایی سوریه اشتباه خواند.

هشدار تلویحی فرانسه

12:15 رییس جمهور فرانسه با محکومیت تلویحی حمله موشکی آمریکا به سوریه، درباره عواقب این حمله و تشدید این آتش افروزی هشدار داد. همچنین فضای سیاسی و انتخاباتی فرانسه نیز تا حدودی نشان از محکومیت اقدام یکجانبه و خودسرانه آمریکا ضد سوریه است. این در حالیست که «مارین لوپن» نامزد جبهه ملی در انتخابات فرانسه نیز حمله آمریکا به سوریه را محکوم کرد.

تاکید روسیه بر استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی

12:05 دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه معتقد است نادیده گرفتن کامل واقعیت استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی در سوریه، اوضاع را به شدت پیچیده می کند. پوتین حمله هوایی آمریکا به سوریه را تهاجم ضد یک کشور دارای حق حاکمیت و نقض قوانین بین المللی به بهانه های واهی می داند.

برخورد تند پوتین با نتانیاهو

12:02 خبرنگار شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» با اشاره به هماهنگی اسرائیل با آمریکا در حمله به خاک سوریه گزارش داد روز پنج شنبه تماس تلفنی تندی بین نتانیاهو و پوتین صورت گرفته است که در آن پوتین نتانیاهو را سرزنش کرده است.

مخالفت گروه های فلسطینی

12:01 ائتلاف گروه های مقاومت فلسطین، تهاجم آمریکا را به سوریه محکوم و بر حمایت از دمشق تاکید کردند.

12 شهید و مجروح در حمله آمریکا

11:00 شبکه تلویزیونی العالم به نقل از خبرنگار خود در سوریه اعلام کرد، آمار قربانیان حمله موشکی آمریکا به فرودگاه شعیرات در سوریه به پنج شهید و هفت مجروح افزایش یافت.

حمایت ترکیه

10:50 نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه در حمص را اقدامی مثبت خواند

مخالفت اندونزی

10:40 اندونزی ، در واکنش به حملات موشکی آمریکا به سوریه اعلام کرد جاکارتا در خصوص توسل به هر گونه اقدام یکجانبه از سوی هر یک طرفها احساس نگرانی می کند.

مخالفت ضمنی فرانسه با حمله آمریکا

10:33 ژان مارک ارو وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد فرانسه طرف جنگ در سوریه نیست و فقط عضو ائتلاف ضد داعش است.

پوتین: حمله به سوریه تجاوز به یک کشور مستقل است

10:35خبرگزاری‌های روسی به نقل از کاخ کرملین اعلام کردند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حملات آمریکا در سوریه را «تجاوز به یک کشور مستقل» تلقی می کند.

مخالفت یونان

10:32 وزارت دفاع یونان ضمن مخالفت با هرگونه مداخله نظامی خارجی، خواستار گفتگو و برقراری صلح در سوریه شد.

تخلیه پایگاه الشعیرات قبل از حمله

10:30 پایگاه خبری «النشره» لبنان به نقل از شبکه تلویزیونی «ای.بی.سی» آمریکا اعلام کرد پیش از حمله هوایی آمریکا به پایگاه الشعیرات، ارتش سوریه این پایگاه را تخلیه کرده بود.

حمله بدون مجوز کنگره

10:27 نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: حمله به سوریه مستلزم گرفتن موافقت کنگره بود. بحران سوریه با حمله هوایی یک شبه به این کشور حل نخواهد شد.

حمایت انگلیس

10:25 دولت انگلیس حمایت کامل خود را از حمله هوایی آمریکا به سوریه اعلام کرد. دولت انگلیس تاکید کرد حمله هوایی آمریکا پاسخ مناسب به حمله شیمیایی نظام سوریه به خان شیخون بود.

حمله به درخواست ترکیه، عربستان و قطر

10:22 طلال البرازی استاندار حمص سوریه در مصاحبه با این شبکه تاکید کرد حمله هوایی آمریکا به فرودگاه الشعیرات در این استان، احتمالا به درخواست ترکیه، عربستان سعودی، قطر و با هماهنگی کامل اسرائیل صورت گرفته است.

آتش سوزی در فرودگاه الشعیرات

10:20آتش سوزی بزرگی در پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه در پی حملات هوایی آمریکا به این پایگاه، به علت آتش گرفتن مخازن سوخت هواپیماها ایجاد شده است.

دودستگی در دولت آمریکا

10:19 روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی تاکید کرد دودستگی در دولت آمریکا درباره حمله هوایی به سوریه وجود دارد.

این روزنامه افزود: مقامات آمریکایی از واکنش روسیه که سامانه های پدافند ضد هوایی در سوریه مستقر کرده است، ابراز نگرانی کرده بودند.

پیش بینی ارتش سوریه قبل از حمله

10:17 منابع اختصاصی المیادین تاکید کردند فرماندهی ارتش سوریه از قبل حمله هوایی آمریکا به فرودگاه الشعیرات را پیش بینی می کرد و به همین علت، بیشتر هواپیماها را به مکان های امن منتقل کرده بود.

ضربه به ائتلاف واشنگتن و مسکو

10:16منابع رسانه ای روسیه می گویند حمله هوایی آمریکا به سوریه، ائتلاف بین واشنگتن و مسکو ضد تروریسم را که پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ مطرح شده بود، پیش از شکل گیری این ائتلاف دفن کرد

شهادت چند شهروند سوری در حمله موشکی آمریکا

خبرنگار العالم در سوریه از شهید شدن شماری از غیرنظامیان در یک روستا در مجاورت پایگاه هوایی الشعیرات این کشور خبر داد.

وی افزود: در حمله موشکی به این پایگاه نیز، پنج نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شده اند.

ذوق زدگی سعودی ها

10:15 عربستان سعودی اعلام کرد از حملات هوایی آمریکا به سوریه به طور کامل حمایت و پشتیبانی می کند

کشته شدن چهار نظامی سوریه

10:10 سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان از کشته شدن چهار نفر از نیروهای ارتش این کشور و انهدام کامل فرودگاه الشعیرات در استان حمص خبر داد.

حمله آمریکا اقدامی تجاوزکارانه است

10:05 ویکتور آزروف رئیس کمیته امنیتی شورای فدراسیون روسیه امروز جمعه اعلام کرد حملات هوایی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه تلاشها برای مبارزه با تروریسم را تضعیف می کند. آزروف ضمن تاکید بر اینکه روسیه برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل را خواستار می شود اعلام کرد می توان این حمله را به مثابه اقدام تجاوزگرانه آمریکا بر ضد یک کشور عضو سازمان ملل قلمداد کرد.

حمله به سوریه برای کمک به نتانیاهو

10:00شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: حمله هوایی آمریکا به سوریه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را از تحقیقات در پرونده های فساد مالی نجات داد.

نشست فوق العاده در روسیه

09:55 وزرات امور خارجه روسیه برای بررسی پیامدهای حمله هوایی آمریکا به سوریه نشست فوق العاده برگزار کرد.

کمک اسرائیل به آمریکا

09:50 رسانه های اسرائیلی تاکید کردند هماهنگی آمریکایی- اسرائیلی برای حمله هوایی آمریکا به سوریه وجود داشت.

به گفته این منابع، اسرائیل با آمریکا برای تعیین اهداف حمله هوایی به سوریه همکاری کرده است.محافل اسرائیلی برای حمله هوایی آمریکا به سوریه جشن گرفته اند.

تقاضای روسیه برای نشست فوری شورای امنیت

09:45 روسیه خواستار نشست فوق العاده شورای امنیت در پی حمله هوایی آمریکا به سوریه شد.

روسیه: ضربه به ائتلاف ضد تروریست

09:30 یک کمیسیون پارلمان روسیه تاکید کرد حملات هوایی به سوریه، به جنگ ضد تروریسم ضربه می زند

خوشحالی تروریست ها

09:25 هیثم حسون کارشناس مسایل نظامی در واشنگتن گفت: حمله آمریکا به سوریه باعث افزایش روحیه گروه های تروریستی می شود که در واقع ابزاری در دست واشنگتن هستند. حسون افزود: عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل از حمله هوایی آمریکا به سوریه خوشحال هستند.

اطلاع روسیه از حمله به حمص

09:20 رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن پیش از حملات هوایی به پایگاه نظامی در سوریه، مسکو را در جریان مداخله نظامی قریب الوقوع خود در سوریه قرار داده است.

تظاهرات در آمریکا

09:10 مخالفان جنگ در آمریکا برای برگزاری تظاهرات در اعتراض به حمله هوایی به سوریه آماده می شوند. جمعیت های مردم نهاد در آمریکا خواستار تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به فرمان دونالد ترامپ برای حمله به سوریه شدند

انهدام برج مراقبت فرودگاه شعیرات

09:07حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه به تخریب برج مراقبت و انهدام چهارده فروند جنگنده سوخو منجر شد

آگاهی رژیم صهیونیستی از حمله آمریکا

09:05 ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، آمریکا قبل از آغاز حمله نظامی به سوریه، تل آویو را از زمان حمله مطلع کرده بود

ابراز نگرانی سوئد

09:02 نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد نگرانی کشورش را از آغاز حمله نظامی آمریکا به سوریه اعلام کرد

آمریکا قدرت حمله بیشتری ندارد

09:00 آدام شیف عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در پی حمله شامگاه پنجشنبه آمریکا به یک پایگاه نظامی نزدیک حمص، این کشور در حال حاضر قصد ندارد حملات موشکی بیشتری در سوریه انجام دهد.

وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد فعلا طرحی برای حملات هوایی بیشتر به سوریه ندارد.

ترامپ باید مجوز کنگره را می گرفت

08:55سناتور رند پل اظهار داشت دونالد ترامپ قبل از حمله نظامی به سوریه باید موافقت کنگره را کسب می کرد.

این سناتور آمریکایی افزود، بر اساس قانون اساسی در آمریکا، هرگونه اقدام نظامی از طرف رئیس جمهوری باید با موافقت کنگره همراه باشد.

تعداد تلفات هنوز مشخص نیست

08:45 استاندار حمص اعلام کرد حملات آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه شماری «کشته» بر جا گذاشت است.طلال برازی گفت: «عده‌ای شهید شدند اما ما هنوز آمار دقیق شهدا و زخمی‌ها را نداریم.»

حمله به سوریه غیرقانونی است

08:40 تیم کین سناتور دموکرات آمریکا تاکید کرد عملیات نظامی که با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور ضد سوریه آغاز شد بدون تایید کنگره و بر خلاف قانون اساسی آمریکاست.

بولیوی نشست غیر علنی شورای امنیت را خواستار شد

08:33 به گزارش خبرگزاری رویترز از سازمان ملل ، یک دیپلمات ارشد شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد بولیوی امروز جمعه برگزاری نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره حملات موشکی آمریکا به سوریه خواستار شده است.

واکنش رژیم صهیونیستی

08:32 در پی حملات موشکی آمریکا به پایگاه نیروهای دولتی سوریه، اسرائیل اعلام کرد از «پیام قوی» دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور کامل حمایت می کند.

ادعای مخالفان: انهدام 14 جنگنده سوری

08:30 شبکه تلویزیونی الجزیره عربی لحظاتی قبل گزارش داد مخالفان مسلح سوری اعلام کردند در حمله هوایی آمریکا به سوریه چهارده فروند جنگنده سوخو منهدم شد.

روسیه خواستار جلسه اضطراری شورای امنیت شد

پس از بولیوی، روسیه نیز برای بررسی موضوع حمله موشکی آمریکا به سوریه که یک پایگاه مهم عملیات ارتش این کشور در مبارزه علیه تروریست ها را هدف قرار داده، خواستار برگزاری فوری جلسه شورای امنیت شد. ویکتور اوزروف رئیس کمیسیون امور دفاعی شورای فدراسیون روسیه( مجلس سنا) این درخواست را امروز (جمعه) اعلام کرد.

وی اظهار کرد: این اقدام آمریکا ممکن است به عنوان تجاوز به یک کشور عضو سازمان ملل قلمداد شود.

همچنین ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بیانیه رسمی این کشور در برابر تجاوز مستقیم آمریکا به سوریه صادر خواهد شد.

شبکه تلویزیونی تسارگراد روسیه در این باره گزارش داد: بیانیه به زودی در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

پیش از این نیز یک دیپلمات ارشد در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود که بولیوی خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی حمله موشکی آمریکا به سوریه شده است.

به گزارش تارنمای خبری «تودی»، این منبع آگاه که نامش فاش نشده، تاکید کرده است که بولیوی خواستار بررسی حمله موشکی امروز جمعه آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه شده است.

*ادامه امداد رسانی به پایگاه العشیرات

طلال البرازی از مسئولان تبلیغات جنگ سوریه در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: خسارت به بار آمده است و برخی زخمی هایی که بدنشان سوخته شده است، تخلیه شده اند.

وی تصریح کرد: شماری نیز شهید شده اند اما تاکنون آمار دقیقی از شمار شهدا و زخمی ها وجود ندارد.

البرازی گفت: عملیات اطفای حریق و امداد رسانی ادامه دارد.

*حمایت کنگره آمریکا از حمله به سوریه

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، پل راین رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به حمله موشکی بامداد امروز ارتش آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه گفت: "این اقدام مناسب و درست بود".

وی به طرح اتهام علیه رئیس جمهور سوریه افزود: "این حملات تاکتیکی به نظام (بشار اسد رئیس جمهور سوریه) نشان می دهد که دیگر نمی تواند وقتی به جنایت علیه ملت سوریه ادامه می دهد، روی فلج بودن آمریکا تکیه کند".

چاک شومر رهبر دموکراتها در مجلس سنای آمریکا نیز با تکرار این اتهام علیه رئیس جمهور سوریه گفت: "هزینه پرداختن اسد - وقتی اینگونه جنایات را مرتکب می شود، امری خوبی است".

وی در عین حال افزود: "دولت ترامپ باید راهبردی را در دستور کار قرار دهد و قبل از اجرای آن، با کنگره رایزنی کند."

به نوشته خبرگزاری فرانسه، دیگر اعضای کنگره نیز مواضع مشابهی گرفتند و خرسندی خود را از پاسخ سریع آمریکا به "حمله شیمیایی" روز سه شنبه به شهرک خان شیخون ابراز داشتند.

سناتور مک کین گفت که از "این مرحله اول معتبر" استقبال می کند اما خواهان در دستور کار قرار گرفتن راهبرد جدیدی برای بحران سوریه شد.

وی افزود: "اولین اقدام در راهبردی از این دست، خارج کردن نیروی هوایی اسد به طور کامل از عرصه نبرد است".

مارکو روبیو همکار مک کین نیز خواهان در دستور قرار گرفتن راهبردی شد که مانع از "حمایت آزادانه روسیه از نظام سوریه" شود.

اما همزمان شمار زیادی از نمایندگان آمریکایی درخصوص مسئله موافقت برای استفاده از قدرت نظامی پرسش هایی را مطرح کردند.

سناتور دموکرات کریس کونز "نگرانی خود" را از تحرکات آمریکا علیه نظام سوریه بدون وجود یک راهبرد واقعی ابراز داشت و گفت: این تحرکات رئیس جمهور سئوالات زیادی را مطرح می کند. در همین حال، سناتور راند پل با انتقاد از دولت آمریکا گفت: "ما جنایات در سوریه را محکوم می کنیم اما آمریکا مورد حمله قرار نگرفته است."

وی تاکید کرد: رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی باید پیش از هرگونه اقدام نظامی، موافقت کنگره را کسب کند."

"تد لیو" دموکرات نیز گفت: کنگره به رئیس جمهور برای استفاده از قدرت نظامی علیه تروریست ها اجازه داده است. اجازه اعمال قدرت برای اجرای توافقنامه های مربوط به سلاح های شیمیایی را نداده ایم".

کنگره آمریکا از امروز جمعه تعطلات دو هفتگی خود را آغاز کرده است که نشان از برنامه ریزی ترامپ برای اجرای حملات خود به سوریه همزمان با این تعطیلات دارد .

آمریکا بامداد امروز جمعه یک پایگاه نظامی سوریه را با 59 فروند موشک از نوع توماهوک هدف قرار داد.

به گفته استاندار حمص، در این حملات تعدادی کشته و زخمی شده و خسارتهایی به بار آمده است و کار خاموش کردن آتش و امداد رسانی ادامه دارد.

ارسال نظر: